| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Jak wymienić turbosprężarkę?

Jak wymienić turbosprężarkę?

Ci, którzy zdecydują się na samodzielną wymianę turbosprężarki powinni unikać tzw. suchego startu. To nic innego jak uruchomienie silnika z nowo zamontowaną turbosprężarką na niewystarczającej ilości oleju smarującego.

Najistotniejszą kwestią podczas wymiany turbosprężarki jest to, aby instalacja smarowania była dokładnie wyczyszczona, drożna i zalana świeżym olejem a pompa olejowa sprawna. Dla pewności samą turbosprężarkę można także zalać czystym, świeżym olejem przed podłączeniem przewodu smarującego. Należy pamiętać, że podczas wymiany oleju zdarza się, że olej spływa z przewodu doprowadzającego aż do filtra poprzez jednokierunkowy zawór zwrotny, przez co przewód olejowy zostaje pusty (bez oleju). W momencie rozruchu silnika, powietrze znajdujące się w pustym przewodzie wywołuje zjawisko kawitacji (jest to smarowanie mieszaniną powietrza i oleju w postaci piany). Jest to najczęstszą przyczyna suchego startu. Oznacza to, że przez kilka pierwszych sekund po uruchomieniu silnika ułożyskowanie turbosprężarki nie jest smarowane wystarczającą ilością oleju.

Zobacz również: Jak działa termostat w układzie chłodzenia?

Podczas uszkodzenia ułożyskowania, następuje zachwianie stabilności pracy wałka turbosprężarki, zwiększa się jego luz promieniowy (jego łopatki zaczynają ocierać o obudowę). Dotyczy to zarówno koła kompresji, jak i łopatek wirnika. Wskutek wycierania następuje odrywanie się elementów tych wirników. Siły powstałe wskutek niewyważenia są na tyle duże, że powodują przeginanie wałka i w konsekwencji jego pęknięcie.

Zobacz również: Jak często sprawdzać poziom oleju w silniku?

Chwilowy spadek ciśnienia oleju czy też przerwa w dostarczaniu oleju niekoniecznie musi być spowodowana suchym startem, dlatego nie należy zapominać o sprawdzeniu a najlepiej wymianie przewodów olejowych. Przewód doprowadzający olej musi być drożny. Często jest to giętki przewód, który może się zagiąć i powodować zredukowane smarowanie. Sprawdzanie drożności przewodu powietrzem pod ciśnieniem nie ujawni problemu. W przypadkach, gdy przewód olejowy znajduje się blisko korpusu żeliwnego turbosprężarki, olej może się zwęglać (karbonizować) i osadzać w przewodzie. Powoduje to zmniejszenie średnicy przewodu i ogranicza dostarczanie oleju na łożyska, może to doprowadzić do szybkiego uszkodzenia turbosprężarki.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

dr Adrianna Lewandowska, MBA

Założycielka i prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, doradca rodzin biznesowych, właścicielka firmy doradczej Lewandowska & Partnerzy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »