| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Jak ustawić zapłon bez dostępu do instrukcji serwisowej samochodu?

Jak ustawić zapłon bez dostępu do instrukcji serwisowej samochodu?

Tytułowe pytanie odnosi się do hobbystów – posiadaczy samochodów starych, nietypowych, do których nie istnieją lub nie są dostępne instrukcje serwisowe. Na szczęście pracą silników rządzą pewne reguły.

Można bez większego ryzyka przyjąć, że w silnikach o zapłonie iskrowym początek spalania się mieszanki w cylindrze musi nastąpić w przybliżeniu 20 do 25 stopni kątowych (mierzonych na wale korbowym) przed górnym położeniem zwrotnym tłoka. Dotyczy to silnika pracującego, a więc gdy urządzenie samoczynnej regulacji wyprzedzenia zapłonu jest w pozycji największego wyprzedzenia. W przypadku silników z zapłonem samoczynnym wyprzedzenie momentu rozpoczęcia się wtrysku powinno wynosić około 10 do 15 stopni kątowych.

Zobacz również: Jak zdiagnozować drobne usterki samochodu?

Aby obliczyć, w jakim położeniu tłoka przed górnym położeniem zwrotnym, wyrażonym w milimetrach, ma nastąpić zapłon, należy zmierzyć skok tłoka (odległość między skrajnym górnym i dolnym położeniem), podzielić ją przez dwa i otrzymaną w ten sposób liczbę pomnożyć przez cosinus 20 stopni w przypadku silnika z zapłonem iskrowym, lub cosinus 10 stopni dla silnika wysokoprężnego. Cosinus 20 stopni wynosi 0,9397; cosinus 10 stopni wynosi 0,9848.

Obliczona w ten sposób wartość wyprzedzenia zapłonu dla silnika o skoku tłoka 73 mm wynosi w niewielkim przybliżeniu 5 mm. Instrukcja fabryczna tego silnika podaje wyprzedzenie zapłonu 4,4 mm przed górnym położeniem tłoka. Błąd opisanej metody jest, jak widać, niewielki i w pełni dopuszczalny. Po wstępnym ustawieniu wyprzedzenia zapłonu na podstawie wyliczenia i uruchomieniu silnika zawsze można skorygować je w niewielkim zakresie tak, aby podczas pracy na wolnych obrotach silnik pracował równomiernie, z najmniejszymi możliwymi do uzyskania drganiami, zaś po gwałtownym otwarciu przepustnicy nie były słyszalne z niego żadne stuki, zwłaszcza głuche, pochodzące z układu sworzeń tłokowy-korbowód-panewka. 

Zobacz również: Czy można samodzielnie sprawdzić stan katalizatora?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »