| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?

Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?

Sprzęgło jest jednym z podstawowych elementów odpowiadających za działanie samochodu. Kontroluje ono moc silnika, która przekazywana jest na koła pojazdu, napędzające całą jego masę. Usterka sprzęgła zwykle kończy się unieruchomieniem samochodu.

Warto postarać się, aby sprzęgło zawsze było w doskonałym stanie. Oto kilka wskazówek, jak rozpoznać ewentualną usterkę sprzęgła.

Gdy sprzęgło ślizga się

Jeśli sprzęgło się ślizga to oznacza, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła i nie może ono nadążyć za motorem. Aby sprawdzić, czy sprzęgło ślizga się, powinniśmy ustawić samochód na prostej, równej drodze, zaciągnąć hamulec ręczny i włączyć trzeci bieg. Następnie należy zwalniać stopniowo pedał sprzęgła i obserwować, co się dzieje. Jeśli silnik zgaśnie prawie natychmiast, nasze sprzęgło jest sprawne. Jeśli zaś usłyszymy nieregularne stukanie pochodzące z okolic motoru, sprzęgło ślizga się. Jeśli tak jest, należy szybko je wymienić, ponieważ uszkodzone może powodować dalsze usterki samochodu.

Zobacz też: Honda Accord V: regulacja popychacza i pedału sprzęgła

Pedał sprzęgła

Warto sprawdzić, czy pedał sprzegła nie stawia zbyt małego oporu. Jeśli poddaje się nam zbyt łatwo w stosunku do tego, czego się spodziewamy, to najpewniej trzeba wymienić cały mechanizm. Jeśli czujemy pod stopą charakterystyczne pstryknięcie przy wciskaniu pedału, najpewniej uszkodzona jest część zwana dociskiem. Jeśli zaś pedał obciera, może to oznaczać uszkodzenie którejś z gumowych poduszek pod silnikiem albo skrzynią biegów. Może to też oznaczać zużycie łożyska oporowego w mechanizmie sprzęgła.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Obroty i prędkość

Jeśli nasz samochód ma wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj lub obserwujemy problemy podczas przyspieszania ("ślizganie się sprzęgła"), prawdopodobnie sprzęgło jest uszkodzone.

Zmiana biegów

Może się zdarzyć, że zmiana biegów będzie utrudniona. Zazwyczaj powinny one wchodzić gładko, bez oporów a my powinniśmy mieć możliwość dokonania zmiany płynnie, bez żadnych problemów. Jeśli jest to utrudnione, musimy kilka razy próbować, aby wrzucić odpowiedni bieg lub skrzynia biegów zgrzyta, niestety pewnie musimy przyszykować się na wymianę sprzęgła. Oczywiście za niecałkowite wysprzęglenie może też odpowiadać naderwana linka sprzęgła bądź uszkodzony układ hydrauliczny.

Zobacz również: Jak określić stan sprzęgła?

Jedną z głównych przyczyn uszkodzenia sprzęgła jest eksploatacyjne zużycie jego elementów. Oczywiście, możemy też sami je nadwerężyć, np. nadużywając pedału poza zmianami biegów. Możemy też z kolei zapominać o poprawnym jego dociskaniu, co również będzie niekorzystnie wpływać na stan mechanizmu. Pamiętajmy jednak, że bez niego nasz samochód nie będzie jeździł, o ile nie opanujemy umiejętności zmiany biegów bez użycia sprzęgła na poziomie doskonałym. Jest to oczywiście możliwe, jeśli dobrze znamy swoje auto i poziom obrotów silnika, przy których bezkolizyjnie możemy włączyć dany bieg.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Emil Kowalski

www.asib.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »