| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Jakie objawy towarzyszą usterkom samochodu?

Jakie objawy towarzyszą usterkom samochodu?

Wiele awarii lub drobnych usterek ważnych podzespołów samochodu (silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego, hamulców) można łatwo rozpoznać po towarzyszących im objawach. Oto lista najczęstszych objawów przy awariach silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego, układu jezdnego i hamulców.

Niestety, wielu różnym usterkom i awariom towarzyszą bardo podobne objawy. Pozwalają one jednak na podjęcie decyzji o konieczności dokonania szczegółowej diagnostyki i wyeliminowania usterek dla uniknięcia poważniejszych awarii.

Typowe objawy, towarzyszące dużemu zużyciu silnika spalinowego

  1. Silnik ma gorsze osiągi, mniejszą moc maksymalną, gorsze przyspieszenia,
  2. Występują trudności w uzyskaniu prędkości maksymalnej na najwyższym biegu,
  3. Trudno go uruchomić, gdy jest zimny,
  4. Pracuje nierównomiernie na wolnych obrotach, ma tendencje do samoistnego przerywania pracy,
  5. Słyszalne są stuki w jego dolnej części, w pobliżu miski olejowej,
  6. Słyszalne są stuki i dzwonienie w cylindrach przy pracy na wolnych obrotach i podczas jazdy,
  7. Słychać bardzo wyraźnie pracę rozrządu, „kłapanie” zaworów itp.,
  8. W spalinach widać wyraźnie dym, nawet gdy silnik jest w pełni rozgrzany,
  9. Widoczny wyraźny spadek ciśnienia oleju; lampka alarmu braku ciśnienia oleju zapala się przy wolnych obrotach,
  10. Wyraźnie wzrasta zużycie oleju silnikowego,
  11. Wzrasta zużycie paliwa,
  12. Silnik ma tendencje do przegrzewania się,
  13. Pojawiają się opiłki w oleju i w jego filtrze.

Zobacz też: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Typowe objawy towarzyszące zużyciu podzespołów skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego

  1. Bardzo głośna praca mechanizmów przekładni pod obciążeniem,
  2. Głośna praca łożysk przekładni na biegu jałowym,
  3. Nietypowe, wyraźnie wyczuwalne drgania zespołu napędowego,
  4. Drgania pojazdu spowodowane „biciem” wału napędowego (przy tylnym napędzie),
  5. Szarpnięcia i stuki po zmianie biegu na wyższy i po redukcji,
  6. Zwiększanie obrotów silnika bez równoczesnego wzrostu prędkości, zwłaszcza przy podjeżdżaniu pod wzniesienie – objaw wskazuje na poślizg sprzęgła,
  7. Szarpnięcia przy ruszaniu i podczas zmiany biegów – objaw wskazuje na wadliwe prowadzenie sprzęgła, skrzywienie tarczy sprzęgła lub uszkodzenie poduszek gumowych, na których spoczywa skrzynia biegów,
  8. Silne nagrzewania się obudów skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego; czasem towarzyszy mu wyciek oleju.

Zobacz też: Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Typowe objawy usterek zespołów układu jezdnego

  1. Pisk opon podczas pokonywania zakrętów, nawet z niewielką prędkością,
  2. Pisk opon podczas każdego hamowania, nawet łagodnego,
  3. Miejscowe lub jednostronne wycieranie się bieżnika opony,
  4. Widoczne spękania gumy opony na jej bokach,
  5. Drgania pojazdu podczas jazdy o częstotliwości, zależnej od prędkości jazdy, odczuwalne także podczas jazdy na biegu jałowym,
  6. Drgania kierownicy,
  7. Trudności z utrzymaniem prostoliniowego kierunku jazdy,
  8. Łatwość wpadania w poślizgi nawet w normalnych warunkach, przy lekko wilgotnej nawierzchni.

Zobacz również: Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stobiecka

Radca prawny, Partner zarządzający kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »