REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Jakubowski Ryszard
Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum
Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum

REKLAMA

REKLAMA

Zapowietrzenie układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym może wystąpić z kilku powodów. Najczęstszym jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy. Dziś podpowiemy zatem jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla.

Całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy, powoduje zassanie powietrza przez pompę wtryskową. A powietrze zebrane w układzie wtryskowym sprawia, że po napełnieniu zbiornika paliwo nie ma dostępu do wtryskiwaczy. Nie pomoże nawet długotrwałe „męczenie silnika” rozrusznikiem.

REKLAMA

Innym powodem jest nieszczelność układu paliwowego. Zazwyczaj pojawia się ona w wyniku pęknięcia lub przetarcia się przewodu paliwowego oraz jako rezultat rozszczelnienia się filtra paliwa. Trzecią z najczęstszych przyczyn jest naturalne zapowietrzenie układu podczas wymiany wkładu filtra paliwa albo przy innych pracach związanych z układem wtryskowym. Jeżeli konstrukcja silnika nie przewiduje systemu samoczynnego odpowietrzenia, trzeba przeprowadzić całą operację ręcznie.

Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?

Ponieważ w samochodach są stosowane różne rozwiązania tego problemu, poniższe wskazówki siłą rzeczy muszą mieć naturę ogólną. Tak więc, pierwszym krokiem jest ustalenie przyczyny zapowietrzenia i usunięcie jej. W zbiorniku musi znajdować się dostateczna ilość paliwa. Samo odpowietrzanie zwykle wymaga zaledwie kilkuset mililitrów oleju napędowego. Do napełnienia układu zasilania w paliwo, filtra paliwa, pompy wtryskowej i przewodów wtryskowych potrzebne są już jednak co najmniej 2 litry paliwa oraz zapas, który w razie nagłej awarii pozwoli na dotarcie do najbliższej stacji paliw. W praktyce oznacza to, że jeżeli w zbiorniku nie ma przynajmniej 5 litrów oleju napędowego, cały trud związany z odpowietrzaniem może okazać się daremny.

Akcja ratunkowa - Krok po kroku

Zobacz też: Wady i zalety silnika dwusuwowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym krokiem jest odszukanie ręcznej pompki paliwa. W niektórych samochodach znajduje się ona przy filtrze paliwa, w innych przy pompie wtryskowej. W jej odnalezieniu na pewno pomoże instrukcja obsługi danego modelu auta. Przy kolejnych czynnościach należy postępować zgodnie z nią. Podczas pompowania paliwa odkręca się kolejne odpowietrzniki i tak długo pompuje, aż będzie się z nich wydobywało paliwo czyste, bez śladów powietrza. Kiedy wszystkie te czynności zostaną wykonane, sprawdza się czy odpowietrzniki zakręcono prawidłowo i czy ręczną pompkę paliwa zabezpieczono zgodnie z instrukcją. Wówczas można spróbować uruchomić silnik. Gdy to się uda, trzeba poczekać chwilę, aż wzrośnie jego temperatura. Jeżeli pracuje równo, będzie to dowód na to, iż wtryskiwacze się odpowietrzyły.

Zobacz też: Jak jeździć dieslem?

Co zrobić, jeśli silnik ciągle nie działa?

Jeżeli nie da się go uruchomić lub jego praca jest niezadowalająca, trzeba odczekać jeszcze kilka chwil, aby powietrze zostało usunięte z wtryskiwaczy. Jeśli mimo to po kilku minutach silnik nadal pracuje nierówno, należy odpowietrzyć wtryskiwacze i przewody wtryskowe. Jest to prosty zabieg. Przy pracującym silniku należy kolejno luzować przewody wtryskowe na wszystkich wtryskiwaczach. Przewody wtryskowe są bardzo podobne do sztywnych przewodów hamulcowych – to metalowe rurki o średnicy kilku milimetrów. Łączą one pompę wtryskową z wtryskiwaczami za pomocą sporej nakrętki. Po jej zluzowaniu powinno wytrysnąć na boki paliwo. Gdy to nie przyniesie pożądanych efektów, należy bardziej zluzować nakrętkę, a następnie z wyczuciem poruszyć przewodem wtryskowym, który być może zakleszczył się na wtryskiwaczu. Po tryśnięciu paliwa spod nakrętki szybko i mocno ją dokręcić, zwracając uwagę, aby nie zgiąć lub nie złamać przewodu wtryskowego.

Zobacz też: Czy wiesz jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Jeżeli silnik nie daje się uruchomić, choć powietrze zostało usunięte ze wszystkich odpowietrzników, dalsze czynności wymagają pomocy drugiej osoby. Powinna ona, po upewnieniu się że samochód ma włączony bieg jałowy (N – w przypadku automatycznej skrzyni biegów) i zaciągnięty hamulec ręczny, uruchamiać na kilka sekund rozrusznik. W tym czasie osoba wykonująca odpowietrzanie luzuje nakrętki na wtryskiwaczach, tak jak podczas odpowietrzana przy pracującym silniku.

Zobacz również: Jak uruchomić silnik, który nie chce zaskoczyć?

REKLAMA

Zabieg odpowietrzania wtryskiwaczy jest ostatecznością. Wcześniej warto jeszcze raz powtórzyć wszystkie czynności, aż do dokręcenia ostatniego odpowietrznika. Sprawdzić czy nigdzie nie wycieka paliwo. Może to być powodem ponownego zapowietrzania się układu wtryskowego.

Naprawy przy uruchomionym silniku lub podczas obracania jego wałem za pomocą rozrusznika trzeba wykonywać bardzo ostrożnie, trzymając się jak najdalej od wirujących elementów (kółka pasowe, pasek je napędzający, wentylator chłodnicy itp.). Rękawy należy albo podwinąć, albo podwiązać. Nie wolno pracować w rozpiętym ubraniu! Prace wymagające kontaktu dłoni z paliwem i smarami powinno się wykonywać w ochronnych rękawicach. Trzeba też zadbać, aby tryskające podczas odpowietrzania paliwo nie dostało się do oczu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA