| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Napęd > Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Przyczyny obniżenia się mocy silnika objawiającej się mniejszą dynamiką, gorszymi przyspieszeniami, problemami z osiągnięciem prędkości maksymalnej, zwiększonego zużycia paliwa itp. Poniżej opisaliśmy sposoby radzenia sobie w sytuacji, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy.

7. Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej. Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone, często bardzo znacznie, zużycie paliwa, szybsze zużywanie się wielu jego elementów, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

8. Nie ma silników o wiecznej trwałości. Każdy z czasem się zużywa. Powiększają się luzy pomiędzy tłokami i cylindrami i gniazda zaworów stają się coraz mniej szczelne. Jednocześnie większe luzy panewek zmniejszają ciśnienie oleju, smarującego silnik, co zwiększa szybkość zużywania się jego najważniejszych części – cylindrów i pierścieni tłokowych. W rezultacie silnik ma coraz mniejszy stopień sprężania i większe przedmuchy znad tłoków pod nie, do miski olejowej. Tym samym jego moc powoli, ale stale zmniejsza się. Od pewnego momentu proces ten zaczyna przebiegać coraz szybciej. Zwiększa się znacznie zużycie oleju silnikowego. Gdy przekroczy podaną w instrukcji wielkość maksymalną (często jest to więcej niż 2 do 3 litrów oleju na każde 1000 km) silnik kwalifikuje się albo do kapitalnego remontu, albo do wymiany.

9. Niewłaściwy albo w porę nie wymieniony olej silnikowy, jego zbyt niski poziom, przegrzewanie silnika, długotrwała jazda z maksymalnymi obrotami mogą prowadzić do zapieczenia się pierścieni tłokowych w ich kanalikach, zatarcia tłoków w cylindrach, a nawet – do zatarcia panewek na wale korbowym. Są to bardzo poważne uszkodzenia, a ich usunięcie jest kosztowne i pracochłonne, zwykle nie do wykonania w warunkach domowych.

Zobacz również: Jak często trzeba wymieniać olej i jak dobrać go do swojego auta?

10. Uszczelka pod głowicą silnika ulega uszkodzeniu albo w wyniku jej starzenia się, albo wadliwego montażu (głowica została źle dokręcona lub nie wykryto jej skrzywienia przed montażem), czasem także wyniku wady fabrycznej lub materiałowej. Zależnie od miejsca uszkodzenia może ona powodować przedostawanie się płynu z układu chłodzącego do oleju albo zmniejszenie szczelności cylindra, przedostawanie się do niego płynu chłodzącego, lub wycieki oleju i płynu chłodzącego na zewnątrz. Nieszczelność cylindra i przedostawanie się do niego cieczy chłodzącej powodują początkowo ograniczenie mocy silnika, a z czasem mogą doprowadzić do jego poważnej awarii.

11. Wadliwa praca układu wtryskowego objawia się najczęściej dużymi trudnościami z uruchomieniem silnika, nawet przy wysokich temperaturach otoczenia, wyczuwalnymi przerwami w pracy poszczególnych cylindrów („kołysaniem” silnika), zmniejszeniem jego mocy, nawet wyraźnie wyczuwalnym, czasem także ciemnym, a w przypadku silników wysokoprężnych, czarnym dymem, wydobywającym się z rury wydechowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marta Padała

Instruktorka nauki jazdy kat.B z uprawnieniami egzaminatora

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »