REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Jakubowski Ryszard
Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy? fot. Newspress
Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny obniżenia się mocy silnika objawiającej się mniejszą dynamiką, gorszymi przyspieszeniami, problemami z osiągnięciem prędkości maksymalnej, zwiększonego zużycia paliwa itp. Poniżej opisaliśmy sposoby radzenia sobie w sytuacji, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy.

1. niepracujący lub pracujący niepoprawnie co najmniej jeden cylinder;
2. zła praca układu zapłonowego lub źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu;
3. zanieczyszczony gaźnik;
4. zła regulacja gaźnika, niewłaściwe dysze;
5. awaria gaźnika: źle działa lub nie działa „ssanie”,
6. nieszczelności uszczelek pomiędzy gaźnikiem a kolektorem ssącym i kolektorem ssącym a głowicą.
7. niewłaściwa temperatura silnika;
8. naturalne zużycie silnika,
9. zatarcie pierścieni tłokowych, panewek itp.
10. uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika;
11. wadliwie działający układ wtryskowy paliwa.

REKLAMA

1. Niepracujący cylinder najczęściej powoduje duże drgania silnika, „kołyszącą” jego pracę, dymienie z rury wydechowej, „strzały” w tłumiku w wyniku zapalenia się w nim niespalonego paliwa itd.

2. Źle ustawiony zapłon objawia się:

  • stukami i dzwonieniem przy przyspieszaniu, jeżeli jest za wczesny,
  • słabym przyspieszeniem, wyraźnie mniejszą mocą silnika, ciemniejszą niż zwykle barwą wylotu rury wydechowej,
  • tendencją silnika do przegrzewania się.

REKLAMA

3. Zanieczyszczony gaźnik powoduje trudności z rozruchem silnika, przerwy w jego pracy, nieosiągalnie przez silnik maksymalnych obrotów (silnik „dusi się”). Podobny objaw – praca silnika tylko na wolnych i w początkowym zakresie średnich obrotów, spowodowany może być uszkodzeniem kondensatora w przypadku zapłonu „tradycyjnego” w starszych modelach samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Zła regulacja gaźnika nie powstaje samoistnie, z wyjątkiem zmiany poziomu paliwa w komorze pływakowej. Dzieje się tak albo w wyniku zatonięcia pływaka w wyniku przedziurawienia go, albo z powodu zacięcia się lub częściowego zatkania zaworka iglicowego, dozującego dopływ paliwa do komory pływakowej. We własnym zakresie nie powinno się wymieniać żadnych dysz w gaźniku. Jeżeli wymieniono je wcześniej, należy powrócić do tych, zalecanych przez producenta samochodu.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

5. Jeżeli w gaźniku ulegnie uszkodzeniu urządzenie rozruchowe, wzbogacające mieszankę podczas rozruchu i kilu pierwszych chwil pracy zimnego silnika, będzie on zalewany nadmiarem paliwa, kiedy się rozgrzeje. Urządzenie to sterowane jest ręcznie, cięgłem (linką lub drutem w pancerzu) albo samoczynnie (bimetalicznie, elektrycznie, elektronicznie).

REKLAMA

6. Nieszczelne uszczelki między gaźnikiem i kolektorem ssącym lub między nim a głowicą silnika, powodują, że do silnika przedostaje się tzw. fałszywe powietrze, to jest nadmiar powietrza nie wymieszanego z paliwem w procesie karburacji, czyli tworzenia się mieszanki paliwowo-powietrznej we właściwych proporcjach składników. Takie uszkodzenie albo całkowicie uniemożliwia rozruch silnika, albo znacznie zmniejsza jego moc i powoduje samoczynne zatrzymywanie się.

7. Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej. Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone, często bardzo znacznie, zużycie paliwa, szybsze zużywanie się wielu jego elementów, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

8. Nie ma silników o wiecznej trwałości. Każdy z czasem się zużywa. Powiększają się luzy pomiędzy tłokami i cylindrami i gniazda zaworów stają się coraz mniej szczelne. Jednocześnie większe luzy panewek zmniejszają ciśnienie oleju, smarującego silnik, co zwiększa szybkość zużywania się jego najważniejszych części – cylindrów i pierścieni tłokowych. W rezultacie silnik ma coraz mniejszy stopień sprężania i większe przedmuchy znad tłoków pod nie, do miski olejowej. Tym samym jego moc powoli, ale stale zmniejsza się. Od pewnego momentu proces ten zaczyna przebiegać coraz szybciej. Zwiększa się znacznie zużycie oleju silnikowego. Gdy przekroczy podaną w instrukcji wielkość maksymalną (często jest to więcej niż 2 do 3 litrów oleju na każde 1000 km) silnik kwalifikuje się albo do kapitalnego remontu, albo do wymiany.

9. Niewłaściwy albo w porę nie wymieniony olej silnikowy, jego zbyt niski poziom, przegrzewanie silnika, długotrwała jazda z maksymalnymi obrotami mogą prowadzić do zapieczenia się pierścieni tłokowych w ich kanalikach, zatarcia tłoków w cylindrach, a nawet – do zatarcia panewek na wale korbowym. Są to bardzo poważne uszkodzenia, a ich usunięcie jest kosztowne i pracochłonne, zwykle nie do wykonania w warunkach domowych.

Zobacz również: Jak często trzeba wymieniać olej i jak dobrać go do swojego auta?

10. Uszczelka pod głowicą silnika ulega uszkodzeniu albo w wyniku jej starzenia się, albo wadliwego montażu (głowica została źle dokręcona lub nie wykryto jej skrzywienia przed montażem), czasem także wyniku wady fabrycznej lub materiałowej. Zależnie od miejsca uszkodzenia może ona powodować przedostawanie się płynu z układu chłodzącego do oleju albo zmniejszenie szczelności cylindra, przedostawanie się do niego płynu chłodzącego, lub wycieki oleju i płynu chłodzącego na zewnątrz. Nieszczelność cylindra i przedostawanie się do niego cieczy chłodzącej powodują początkowo ograniczenie mocy silnika, a z czasem mogą doprowadzić do jego poważnej awarii.

11. Wadliwa praca układu wtryskowego objawia się najczęściej dużymi trudnościami z uruchomieniem silnika, nawet przy wysokich temperaturach otoczenia, wyczuwalnymi przerwami w pracy poszczególnych cylindrów („kołysaniem” silnika), zmniejszeniem jego mocy, nawet wyraźnie wyczuwalnym, czasem także ciemnym, a w przypadku silników wysokoprężnych, czarnym dymem, wydobywającym się z rury wydechowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA