| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Klimatyzacja > Wymiana łożyska kompresora klimatyzacji w Oplu Omega C

Wymiana łożyska kompresora klimatyzacji w Oplu Omega C

Wymiana łożyska, dla mechanika, to okazja aby zarobić. Koszt takiej wymiany w zakładzie to minimum 300zł, nie wspominając o cenniku jaki spotkamy w ASO. Jednak idąc za hasłem: „nie ma rzeczy niemożliwych” spróbujmy dokonać wymiany sami.

Na szczęście w tym modelu możemy dokonać wymiany bez potrzeby demontażu całej sprężarki. Dostęp do łożyska mamy od góry, czyli nie potrzebujemy kanału ani podnośnika. Zaczynamy od przygotowania sobie kilku niezbędnych narzędzi:

  • klucze płaskie 10,13,15mm
  • grzechotka z przedłużeniem i nasadkami 10, 13 i 15mm
  • ściągacz do łożysk (koszt około 40zł)
  • ściągacz do sprzęgła kompresora

Zobacz również: Czy używać klimatyzacji przy dzieciach?

Zaczynamy od odłączenia akumulatora, aby zapobiec powstaniu błędów w komputerze i  uniknąć zwarcia instalacji podczas odpinania kabli. Następnie demontujemy cały dolot z filtrem powietrza, kanał łączący kolektor z multiramem i następnie sam multiram, odłączając czujnik temperatury i przepływomierz. Płaskim kluczem 10mm odkręcamy wentylator chłodnicy oraz zwór powietrza przykręcony do obudowy wentylatora, aby dostać się  ściągaczem do koła pasowego. Teraz wysuwamy pompkę elektryczną wody z elastycznego mocowania, bez potrzeby jej demontażu na części.

Dalej dojdziemy do uchwytu mocującego przewód klimatyzacji, który jest przy aluminiowym przewodzie powietrza. Kluczem 10mm poluzujemy go, aby można było nim manewrować podczas odkręcania koła pasowego.

Na wałku sprężarki znajduje się nakrętka, którą odkręcamy kluczem nasadowym 13mm z grzechotką i następnie montujemy ściągacz aby zdjąć sprzęgiełko. Po jego zdjęciu zobaczymy łożysko sprężarki. Należy je wyczyścić, aby zdjąć seger, który je zabezpiecza.

Aby je wyjąć należy jeszcze zdjąć pasek. Kluczem 15mm odkręcamy napinacz, który znajduje się nad alternatorem. Sam seger zdejmujemy za pomocą dwóch małych płaskich śrubokrętów podważając go i zsuwając z łożyska.

Zobacz również: Jak zdiagnozować usterki klimatyzacji?

Po jego zdjęciu, za pomocą drugiego ściągacza, zdejmujemy koło z łożyskiem ze sprężarki. Łożysko jest zabezpieczone zadziorami, które trzeba usunąć za pomocą płaskiego śrubokręta, a wydostanie łożyska niestety nie obędzie się bez pomocy prasy w jakimś warsztacie ślusarskim. Próba ręcznego usunięcia łożyska za pomocą imadła czy młotka może zakończyć się większym uszkodzeniem. Włożenie nowego również należy wykonać za pośrednictwem prasy, ponieważ koło, w którym jest łożysko jest bardzo ciasne i wymaga precyzyjnego działania.

Koło z nowym łożyskiem powoli wbijamy na wałek. Zaleca się użyć na przykład gumowego młotka, aby go nie uszkodzić. Po wbiciu łożyska zakładamy seger sprawdzając następnie, poprzez kręcenie kołem, czy jest równe i nie ma żadnego bicia na boki. Jeśli wszystko jest spasowane możemy założyć pasek i resztę elementów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Rogowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »