| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Karoseria i nadwozie > Pęknięty zderzak - naprawić, czy wymienić element?

Pęknięty zderzak - naprawić, czy wymienić element?

Zderzak to element, który ma na celu absorbować jako pierwszy siły powstałe w trakcje kolizji auta. Co zrobić gdy ulegnie uszkodzeniu? Kupić nowy czy naprawiać?

Drobne otarcia, zarysowania karoserii czy wgniecenia na jej powierzchni to problem wielu samochód użytkowanych w mieście. Intensywny ruch na drodze, częste manewry wyprzedzania czy parkowanie na zatłoczonych parkingach powodują, że nietrudno o drobne a jakże często drogie w naprawie uszkodzenia nadwozia. Typowym mankamentem wielu aut poruszających się po mieście są uszkodzone zderzaki. Mimo że zniszczenia mają najczęściej charakter powierzchowny, wyraźnie szpecą auto, obniżając jego wartość i atrakcyjność. Jest kilka sposób na pozbycie się tego problemu.

Zobacz też: Jak usunąć ślady po gradobiciu?

Uszkodzony zderzak oprócz obniżenia walorów wizualnych pojazdu, negatywnie wpływa na jego wartość rynkową a czasem także na bezpieczeństwo. W wielu przypadkach właściciele aut decydują się zatem na jego naprawę. Jeśli uszkodzenie dotyczy przede wszystkim jego lakierowanej powierzchni, to powtórne lakierowanie zderzaka nie powinno pochłonąć więcej niż 200 zł. Podobnie jest w przypadku niedużych pęknięć jeśli takie na nim wystąpiły. Montaż zderzaka wraz z wcześniejszym jego zdjęciem z auta to dodatkowe 150zł.

Jeśli zderzak został zniszczony w stopniu uniemożliwiającym jego odbudowę (brak większych jego fragmentów) bądź został on poważnie zdeformowany, to najrozsądniejszym rozwiązaniem jest jego wymiana. W przeciwnym razie nawet jeśli zostanie on naprawiony, niemożliwym może okazać się jego poprawne spasowanie z pozostałymi elementami nadwozia (błotniki, maska, tylna klapa). Fakt ten może mieć istotny wpływ na obniżenie wartości auta przy ewentualnej próbie jego odsprzedaży. Poza tym, właściwości absorbowania energii przez naprawiany zderzak także zostają poważnie ograniczone i trudno przewidzieć jak zachowa się on przy kolizji.

Zobacz też: Porysowana szyba – polerować czy wymienić?

W zależności od wyboru punktu, w którym będziemy się zaopatrywać w nowy zderzak, jego cena może się różnić nawet kilkukrotnie. W Autoryzowanym Serwisie Obsługi samochodów marki Honda, przedni zderzak do ósmej generacji Hondy Civic 1.8 z 2008 roku kosztuje 2180 zł. Cena dotyczy już polakierowanego elementu. Segment aut klasy Premium oferuje zarówno większy komfort podróżowania jak i wyższe koszty serwisowania pojazdów. Przedni zderzak do Audi A6 2.8 FSI z 2009 roku wyceniony został w ASO na 1736 zł. Za jego polakierowanie trzeba dodatkowo dopłacić ok. 1000 zł.

Wysoka cena elementów nadwozia powoduje, że wiele osób poszukuje ich zamienników w dużych hurtowniach części samochodowych. Firma Inter Cars oferuje przedni zderzak do wcześniej wymienionej Hondy w cenie 260 zł. Za ten sam element do Audi A6 zapłacimy 275 zł. Za polakierowanie zderzaka w nieautoryzowanym warsztacie blacharsko-lakierniczym zapłacimy ok. 300zł. Ośmiokrotna różnica w cenie pomiędzy podzespołami pochodzącymi z ASO a tymi z hurtowni jest na tyle duża, że trudno nie dziwić się rosnącemu zainteresowaniu tzw. zamiennikami. Cena nowego zderzaka pochodzącego z hurtowni jest także na tyle niska, że w wielu przypadkach nie opłaca się nawet naprawiać zniszczonego elementu.

Zobacz też: Wymiana progów w samochodzie. Jak wymienić? Za ile?

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

GRU21
TydzieńPWŚCPSN
491234567
50891011121314
5115161718192021
5222232425262728
129303101020304

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Tomasz Mandecki

Prawnik

Zostań ekspertem Infor.pl »