REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Naprawy blacharskie: jakie uszkodzenia karoserii i lakieru naprawić w pierwszej kolejności?

Max Trela
Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych fot. moto.wieszjak.pl
Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Maj i czerwiec to najlepszy moment żeby zabrać się za naprawy blacharskie auta. Sprzyjają temu warunki atmosferyczne - jest ciepło, ale nie upalnie - i sytuacja na rynku - po sutych miesiącach końca zimy i początku wiosny blacharze zaczynają narzekać na brak klientów i chętniej negocjują ceny.

Naprawa blacharska. Dlaczego akurat w maju i czerwcu?

Współczesne warsztaty blacharskie są na tyle dobrze wyposażone, że pogoda za oknem właściwie nie wpływa na jakość ich pracy. Jeśli jednak nasze auto ma pewne defekty, uszkodzenia lakieru i karoserii które nie uniemożliwiają jazdy to warto z pracami zaczekać do maja.... Dlaczego?

REKLAMA

Zobacz też: Jak usunąć owady z nadwozia?

Chodzi głównie o warunki dla końcowego utwardzenia lakieru. Jeśli świeżo z lakierni wyjedziemy na zasolone drogi może się on zmatowić, ostre letnie słońce może natomiast powodować szybsze płowienia. Sucha wiosna (a przełom maja i czerwca jest w Polsce okresem najmniejszych opadów) eliminuje te zagrożenia. Lakier dostanie w ten sposób 2 tygodnie na „dojrzewanie” - a my będziemy mogli dłużej cieszyć się jego blaskiem.

Decyzja zapadła: jedziemy do blacharza... Gdzie szukać rdzy?

Spód nadwozia, wnęki kół oraz powierzchnie otworów drzwiowych to miejsca, gdzie może być sporo niepotrzebnych pamiątek po zimie i różnych innych drogowych "przygodach". Pamiętajmy również, że najlepiej – przed oceną stanu auta - zdemontować większość osłon. Tam zazwyczaj natrafia się na najmniej przyjemne niespodzianki.

Co naprawiać w pierwszej kolejności, co może zaczekać?

REKLAMA

W pierwszej kolejności szukamy ognisk korozji, które jak najszybciej trzeba przynajmniej zabezpieczyć, a najlepiej w fachowy sposób usunąć i naprawić. Jeśli tego nie zrobimy, to za kilka miesięcy rdza przeżre blachę na wylot. Oprócz wyraźnych rdzawych wykwitów, natychmiastowej reakcji wymagają też miejsca, w których zewnętrzna warstwa lakieru uległa spęcznieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wnętrzu takich purchli proces korozyjny jest już zwykle mocno zaawansowany. Nie należy również lekceważyć rys, zwłaszcza gdy zniszczeniu uległa już warstwa podkładu. Pozbawioną osłony blachę szybko zaatakuje rdza. Najmniej szkodliwe są niewielkie wgniecenia blach nadwozia. Wyklepanie, a potem polakierowanie tych miejsc to ostateczność. Warto najpierw poszukać warsztatów, które potrafią wyprostować małe wgniecenia bez użycia młotka, a jedynie wyciągając lub wypychając zdeformowaną blachę za pomocą specjalnych przyrządów.

Ślady na kołach - to nie robota dla blacharza

Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych... Oczywiście można je naprawić, ale nie w ten sam sposób co nadwozie. Renowacja alufelgi polega na jej kompletnym odarciu ze starej warstwy lakieru, a następnie położeniu powłoki naładowanego elektrostatycznie lakieru proszkowego.

Zobacz też: Jak usunąć z auta ślady po naklejkach i emblematach?

Większość warsztatów blacharskich zajmujących się nadwoziem korzysta tylko z lakierów utwardzanych światłem UV. Taka powłoka nie wytrzyma długo na felgach, a jeśli zostanie położona zbyt gruba warstwa lakieru felga może dodatkowo przepuszczać powietrze w miejscu styku z oponą! Dlatego lakierowanie felg – zamiast robić „przy okazji” - najlepiej od razu powierzyć wyspecjalizowanym zakładom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA