| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Karoseria i nadwozie > Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część 1

Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część 1

Wartość poprawnej pracy wycieraczek przedniej szyby docenia się dopiero podczas opadów deszczu. Zwykle dopiero wtedy ujawniają się ich drobniejsze lub poważne uszkodzenia.

Jeżeli wycieraczki nie działają na żadnym biegu mimo włączenia, przyczyną może być uszkodzenie wyłącznika albo przepalenie bezpiecznika, który obsługuje ich silnik. Pierwszą czynnością powinno być więc sprawdzenie bezpiecznika i ewentualne zastąpienie nowym przepalonego.

Zobacz również: Fiat Seicento: naprawa mechanizmu wycieraczek

Naprawa wyłącznika nie jest możliwa. Można próbować, po zdjęciu osłony kolanka kierownicy, wtrysnąć do niego odrobinę „Elektrosolu”, który pomoże tylko wtedy, gdy styki są zanieczyszczone. Wcześniej warto sprawdzić działanie silnika, opukując go lekko np. rękojeścią wkrętaka. Bywa, że zawieszająca się szczotka nie podaje napięcia do wirnika.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Doraźna naprawa wycieraczek w sytuacji, gdy nastąpiła awaria wyłącznika lub programatora, polega na dodatkowym bocznikowaniu przewodem wyłącznika. Potrzebna jest do tego wiedza elektrotechniczna. Niezbędne będą kawałki przewodu miedzianego w izolacji do bocznikowania wyłącznika.

Najpierw należy sprawdzić, czy do silnika wycieraczek dochodzi napięcie. Zwykle wyłączniki montowane są po stronie masy, czyli napięcie zasilające silnik utrzymuje się na nim stale od chwili włączenia stacyjki. W niektórych typach samochodów jest odwrotnie – wyłącznik znajduje się po stronie zasilania. Takie rozwiązanie stosuje się w przypadku silników wzbudzanych magnesem trwałym i jest coraz rzadziej spotykane, dlatego nie będziemy się nim zajmowali.

Zobacz również: Jak uniknąć zamarzania wycieraczek?

Wyłącznik wycieraczek należy ustawić w pozycji „włączone”. Odszukać przy pomocy próbnika żarówkowego przewód, który podaje zasilanie do silnika, nie odłączając żadnych przewodów. Żarówka próbnika będzie po podłączeniu do niego świeciła najjaśniej.

Końcówkę, podłączoną do drugiego z przewodów należy zewrzeć na chwilę kawałkiem przewodu z masą pojazdu. Silnik powinien zacząć pracować. Aby nie uszkodzić ramion wycieraczek próba powinna trwać nie dłużej, niż niewielki ułamek sekundy. Jeżeli nie zacznie, trzeba połączyć z masą trzecią z wolnych końcówek. W ten sposób zostanie zbocznikowany na stałe uszkodzony wyłącznik. Aby moc wyłączać wycieraczki, przewód ten powinien być dostatecznie długi aby po wciągnięciu go do kabiny kierowca mógł go podłączać lub odłączać od masy pojazdu.

Opisana naprawa nie da w rezultacie poprawnej pracy wycieraczek. Trzeba pamiętać, że po wyłączeniu będą zatrzymywały się w przypadkowym miejscu. Jeżeli opisana metoda zawiedzie, prawdopodobnie silnik należy wymienić na nowy. Przedtem poprosić o opinię zaufanego elektryka samochodowego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »