| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Karoseria i nadwozie > Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część I

Jak naprawić wycieraczki szyby przedniej? Część I

Wartość poprawnej pracy wycieraczek przedniej szyby docenia się dopiero podczas opadów atmosferycznych. Zwykle dopiero wtedy ujawniają się ich drobniejsze lub poważniejsze uszkodzenia.

Jeżeli wycieraczki nie działają na żadnym biegu, przyczyną może być uszkodzenie wyłącznika albo przepalenie bezpiecznika, który obsługuje ich silnik. Pierwszą czynnością powinno być, więc sprawdzenie bezpiecznika i ewentualne zastąpienie przepalonego nowym. Naprawa wyłącznika nie jest możliwa. Można próbować, po zdjęciu osłon kolanka kierownicy, wtrysnąć do niego odrobinę „Elektrosolu”, który pomoże tylko wtedy, gdy styki są zanieczyszczone. Wcześniej warto sprawdzić działanie silnika, opukując go lekko np. rękojeścią wkrętaka. Bywa, że zawieszająca się szczotka nie podaje napięcia do wirnika.

Zobacz też: Jakie wycieraczki wybrać na zimę?

Doraźna naprawa wycieraczek w sytuacji, gdy nastąpiła awaria wyłącznika lub programatora, polega na zbocznikowaniu dodatkowym przewodem wyłącznika. Potrzebna jest do tego wiedza elektrotechniczna. Niezbędne będą kawałki przewodu miedzianego w izolacji do zbocznikowania wyłącznika. Najpierw należy sprawdzić, czy do silnika wycieraczek dochodzi napięcie. Zwykle wyłączniki montowane są po stronie masy, czyli napięcie zasilające silnik utrzymuje się na nim stale od chwili włączenia stacyjki. W niektórych typach samochodów jest odwrotnie – wyłącznik znajduje się po stronie zasilania. Takie rozwiązanie stosuje się w przypadku silników wzbudzanych magnesem trwałym i jest coraz rzadziej spotykane, dlatego nie będziemy się nim zajmowali.

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Wyłącznik wycieraczek należy ustawić w pozycji „Włączone”. Odszukać przy pomocy próbnika żarówkowego przewód, który podaje zasilanie do silnika, nie odłączając żadnych przewodów. Żarówka próbnika będzie po podłączeniu do niego świeciła najjaśniej. Końcówkę, podłączoną do drugiego z przewodów należy zewrzeć na chwilę kawałkiem przewodu z masą pojazdu. Silnik powinien zacząć pracować. Aby nie uszkodzić ramion wycieraczek próba powinna trwać nie dłużej, niż ułamek sekundy. Jeżeli silnik nie zacznie pracować to trzeba połączyć z masą trzecią z wolnych końcówek. W ten sposób zostanie zbocznikowany na stałe uszkodzony wyłącznik. Aby móc wyłączać wycieraczki, przewód ten powinien być dostatecznie długi, aby po wciągnięciu go do kabiny kierowca mógł go podłączać lub odłączać od masy pojazdu.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę złej pracy wycieraczek szyb?

Opisana naprawa nie da w rezultacie poprawnej pracy wycieraczek. Trzeba pamiętać, że po wyłączeniu będą zatrzymywały się w przypadkowym miejscu. Jeżeli opisana metoda zawiedzie, prawdopodobnie silnik należy wymienić na nowy. Przedtem poprosić o opinię zaufanego elektryka samochodowego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

EFT International

EFT International zajmuje się pomaganiem firmom w osiągnięciu sukcesu na zagranicznych rynkach, głównie w Wielkiej Brytanii i Indiach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »