REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przewodów hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przewodów hamulcowych
Opel Astra F wymiana przewodów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone przewody hamulcowe wymagają jak najszybszej wymiany. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić przewody hamulcowe w Oplu Astra F.

Zaczynamy od lokalizacji usterki na przewodzie hamulcowym. Jeśli jest duży wyciek, to nie będzie problemów z lokalizacją. Wokół miejsca wycieku będzie widoczna plama. W przypadku, kiedy nie widać śladów płynu, czeka nas przeprowadzenie dokładnych oględzin przewodów hamulcowych.

REKLAMA

Pamiętajmy, że poziom płynu powinien mieścić się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”. Jeżeli widzimy niewielki ubytek, to należy brać pod uwagę również zużycie klocków hamulcowych. Objawia się to minimalnie niższym poziomem płynu w zbiorniczku. Nie ma potrzeby dolewki. Jeżeli ubytki są duże i występują w krótkich odcinkach czasu, może to świadczyć o wyciekach płynu.

Zobacz też: Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania

REKLAMA

Zaczynamy od umycia ich. Pokryte są warstwą tworzywa sztucznego, które chroni przed korozją. Właśnie dlatego nie zaleca się używania szczotki drucianej lub papieru ściernego. Za pomocą lampy sprawdzamy przewody od pompy hamulcowej do cylinderków poszczególnych kół.

Jeżeli zlokalizujemy uszkodzenie, należy wymienić ten odcinek aż do miejsca najbliższego łączenia. Przewody elastyczne łączą cylinderki z przewodami sztywnymi. One również są podatne na uszkodzenia. Łapiemy je oburącz i przeginamy w poszukiwaniu pęknięć. W zależności od tego, w którym miejscu jest nieszczelność, będziemy wymieniać sztywny lub elastyczny przewód hamulcowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana sztywnego przewodu hamulcowego

Sztywny przewód hamulcowy to rurka powleczona tworzywem sztucznym, które chroni przewody przed uszkodzeniami. W sprzedaży są dostępne przewody hamulcowe razem z nakrętkami kołpakowymi. Przewody są dopasowane do danego auta. Możemy również kupić odpowiedni odcinek przewodu, jaki jest nam potrzebny. W przypadku Opla Astry F, przewody mają średnicę 4.75mm.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

Decydując się na zakup takiego przewodu, należy dokonać obróbki końcówek rurki. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić powłoki z tworzywa sztucznego. W przeciwnym razie będziemy musieli wymienić taki odcinek. Przystępujemy do wymiany. Taką operację najwygodniej wykonać z pozycji platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. Skorzystanie z tradycyjnego podnośnika i „kobyłek” jest również dopuszczalne, jednak należy być bardzo ostrożnym. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zalecamy podłożyć dodatkowo drewniane klocki (obok podstawek).

Odkręcamy nakrętki kołpakowe sztywnego przewodu hamulcowego i zdejmujemy przewód. Jeśli nie wyczyściliśmy wcześniej miejsca uszkodzenia (podczas oględzin), to należy to wykonać to przed odkręceniem nakrętki. Teraz zaślepiamy odpowiednim kołkiem przewód od strony pompy hamulcowej. Dobrą alternatywą jest usunięcie całego płynu ze zbiorniczka wyrównawczego. W tym przypadku zalecamy skorzystać ze strzykawki.

Zobacz też: Jak samodzielnie sprawdzać hamulce?

Nowy przewód hamulcowy prowadzimy w miarę możliwości w tym samym miejscu, gdzie był zamontowany stary. Pamiętajmy, żeby nie umieszczać przewodów hamulcowych między przewodami elektrycznymi. Może to doprowadzić do przetarcia obydwu przewodów. W takim przypadku może to doprowadzić do awarii układu hamulcowego lub instalacji elektrycznej. Zalecamy zachować odległość około 30mm od sąsiadującego przewodu. Pozostaje nam uzupełnić stan w zbiorniczku wyrównawczym i upewnić się, czy nie ma wycieku w naprawianym miejscu.

Wymiana przewodu elastycznego

Pierwszy krok to uzupełnienie stanu w zbiorniczku wyrównawczym. Poziom płynu powinien sięgać do krawędzi otworu wlewowego. Następnie zakręcamy korek na zbiorniczku i zaklejamy otwór odpowietrzający za pomocą plastra. Jest to konieczne, chcąc uniknąć wycieku płynu hamulcowego z układu. Podnosimy przód samochodu za pomocą lewarka i skręcamy przednimi kołami tak, żeby zacisk hamulcowy był skierowany do zewnątrz.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Odkręcamy sztywny przewód hamulcowy od elastycznego i wyjmujemy blaszkę zabezpieczającą razem z przewodem elastycznym. Następnie odkręcamy elastyczny przewód hamulcowy od zacisku i zdejmujemy podkładki pod śrubą mocującą.

Nowy przewód przykręcamy do zacisku hamulcowego za pomocą śruby drążonej. Pamiętajmy o użyciu nowych podkładek. Moment dokręcania wynosi 40Nm. Warto wiedzieć, że od 1994 roku przewody elastyczne są wykonywane z innego materiału. Nowe przewody mają zmniejszony sześciokąt nakrętki kołpakowej z 19mm na 17mm. Wkładamy blaszkę zabezpieczającą w uchwyt we wnęce koła i dokręcamy sztywny przewód hamulcowy do elastycznego momentem 16Nm.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Opuszczamy samochód i odlepiamy taśmę z odpowietrznika. Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy przewód elastyczny nie ociera o inne elementy podczas skręcania kołami. Na koniec odpowietrzamy układ hamulcowy (opis w oddzielnym poradniku).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA