REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra F odpowietrzanie układu hamulcowego
Opel Astra F odpowietrzanie układu hamulcowego

REKLAMA

REKLAMA

Zapowietrzony układ hamulcowy znacząco obniża sprawność hamulców. W poradniku tym pokażemy jak samemu odpowietrzyć układ hamulcowy w Oplu Astrze F.

Pierwszy krok to zakup płynu hamulcowego. Zalecamy wybrać oryginalny płyn, który można kupić w autoryzowanym serwisie. Występuje w butelkach 0.5L. Do odpowietrzania układu hamulcowego należy używać wyłącznie nowego płynu hamulcowego. Płyn z układu spuszczamy do pustego naczynia, które na końcu oddamy do punktu utylizacji.

REKLAMA

Podczas pracy z płynem hamulcowym należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ jest on bardzo trujący. Dlatego nie należy odciągać płynu poprzez wężyk za pomocą ust. Płyn hamulcowy jest również żrący. Bezpośredni kontakt z lakierem samochodowym może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku rozlania płynu należy zetrzeć go i zmyć powierzchnie dużą ilością wody.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

Zalecamy zacząć od krótkiego przeglądu układu hamulcowego, który wykaże w jakim stanie jest układ hamulcowy w naszym aucie. Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.

Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie połączenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć.  W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. W tym momencie możemy przejść do odpowietrzenia układu mając informację o braku jakichkolwiek uszkodzeń na kontrolowanych przewodach.

Zapowietrzenie układu powstaje w przypadku nieszczelności lub przy otwarciu instalacji hamulcowej. W celu odpowietrzenia układu będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która będzie naciskać pedał hamulca. Kolejność odpowietrzania jest następująca:

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

W samochodach, które są wyposażone w system kontroli ubytku płynu hamulcowego należy zwrócić uwagę, żeby tulejka prowadząca w korku zbiorniczka wyrównawczego była całkowicie opróżniona. W autach z zamontowanym korektorem siły hamowania (tylna oś) w trakcie odpowietrzania hamulców tylnych należy mocno docisnąć dźwignię korektora w stronę zawieszenia tylnego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Teraz zdejmujemy kapturek z odpowietrznika przy zacisku hamulca po czym dokładnie go czyścimy. Zakładamy na odpowietrznik przewód elastyczny i zanurzamy go w naczyniu wypełnionym do połowy płynem hamulcowym. Druga osoba zaczyna pompować hamulcem do momentu aż wytworzy się ciśnienie w układzie – wzrost oporu na pedale hamulca. Po osiągnięciu wyraźnego oporu należy przytrzymać pedał hamulca w danym położeniu.

Odkręcamy za pomocą klucza oczkowego odpowietrznik przy zacisku hamulca o pół obrotu i zbieramy do naczynia spływający płyn hamulcowy. Należy pilnować, żeby przewód był zanurzony w naczyniu. Po opadnięciu ciśnienia zakręcamy odpowietrznik. Czynność tą powtarzamy do momentu aż wypływający płyn będzie pozbawiony pęcherzyków powietrza. Po skończonym odpowietrzaniu zdejmujemy przewód elastyczny z odpowietrznika i zakładamy kapturek.

W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami. Podczas wykonywania tej pracy należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. W razie potrzeby należy dolać odpowiednią ilość. Nie można doprowadzić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka, doprowadzi to do zapowietrzenia pompy hamulcowej.

Na końcu nie zapominamy o oddaniu zlanego wcześniej płynu hamulcowego do punktu utylizacji. Pod żadnym pozorem nie wolno go

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA