REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych
Opel Astra F wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana bębnów i szczęk hamulcowych to jedna z podstawowych czynności, którą można wykonać samemu. W poradniku tym znajduje się opis wymiany bębnów i szczęk hamulcowych w Oplu Astra F.

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku bębnów hamulcowych możemy wybrać zakup nowego lub przetoczenie obecnego. Zdecydowanie polecamy zakup nowego, ponieważ ceny nie są wygórowane. Jeśli chodzi o szczęki hamulcowe to podobnie jak w przypadku klocków wybieramy tylko i wyłącznie sprawdzonych producentów.

REKLAMA

Na początku przedstawimy wymianę bębna hamulcowego, a w drugiej części poradnika dokonamy wymiany szczęk hamulcowych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył samochodu i podkładamy podstawki. Powoli opuszczamy samochód do momentu, aż się na nich oprze. Dla bezpieczeństwa należy podsunąć kliny pod przednie koła. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koła.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

Zwalniamy hamulec ręczny i odkręcamy śrubę mocującą bęben hamulca. Teraz staramy się zdjąć bęben, jeżeli są problemy to znak, że ma już próg na powierzchni tarcia. Uniemożliwia on swobodne zdjęcie bębna ponieważ zaczepia się o szczęki hamulcowe. W takim przypadku zaglądamy w tylną część bębna od strony tarczy nośnej. Znajduje się tam zaślepka w postaci korka, którą należy wyjąć.

Wkładamy śrubokręt w otwór i naciskamy na dźwignię hamulca ręcznego. W taki sposób umożliwimy cofnięcie się sprężyny ściągającej szczęki. Po takim zabiegu nie powinno być problemu ze zdjęciem bębna. W razie potrzeby należy poluzować linkę hamulca ręcznego przy zaczepie środkowym. To właśnie on jest odpowiedzialny za regulację długości linki. Zdarzają się przypadki, że bęben nie da się poruszyć z osadzenia piasty w takim przypadku należy go delikatnie opukać za pomocą młotka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Pamiętajmy, że bębny hamulcowe zawsze wymieniamy parami. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej stronie. Przy montażu nowych bębnów zalecamy wymienić szczęki hamulcowe. Odpowiedni opis znajduje się w drugiej części poradnika. Jeśli występuje rdza na kołnierzu bębna to należy ją usunąć. Czyścimy dokładnie otwór gwintowany pod śrubę mocującą bęben.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Zakładamy bęben na piastę tak, żeby pokryły się otwory pod śrubę mocującą. Dokręcamy śrubę i przykręcamy wstępnie koła. Przechodzimy na druga stronę i postępujemy w taki sam sposób. Na koniec opuszczamy samochód i dokręcamy do końca śruby kół. Przed rozpoczęciem jazy należy wcisnąć kilkakrotnie pedał hamulca. Spowoduje to dosunięcie szczęki hamulca do bębna. Zalecamy wcisnąć pedał około 20 razy. Na końcu sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i ewentualnie uzupełniamy stan.

Wymiana szczęk hamulcowych

REKLAMA

Szczęki podobnie jak bębny należy wymieniać po każdej stronie osi. Pierwszy krok to wymontowanie bębna hamulcowego według opisu znajdującego się powyżej. Najpierw wykonujemy wymianę po jednej stronie, druga będzie nam służyć za wzór podczas montażu. Po zdjęciu bębna odczepiamy górną sprężynę ściągającą. W warsztatach stosowane są specjalne szczypce do demontażu szczęk. My posłużymy się zwyczajnymi szczypcami. Należy się nastawić na to, że nie będzie to łatwe zadanie.

Za pomocą śrubokręta wyjmujemy z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej. Następnie usuwamy ze szczęki dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Odsuwamy delikatnie szczęki na zewnątrz i wyjmujemy rozpieracz regulatora. Demontujemy prowadnik przedniej szczęki. W tym celu należy wcisnąć szczypcami talerzyk sprężyny i obrócić o 90 stopni. Podczas wykonywania tej czynności należy przytrzymywać z tyłu prowadnik.

Wyjmujemy talerzyk, sprężynę i prowadnik. Do ściśnięcia sprężyny można zastosować szczypce uniwersalne w przypadku braku specjalnego narzędzia. W taki sam sposób demontujemy prowadnik tylnej szczęki hamulca. Usuwamy dolną sprężynę ściągającą i wyjmujemy szczęki hamulca. Podczas wykonywania tej czynności odłączamy od dźwigni linkę hamulca ręcznego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Przystępujemy do montażu. W zależności od tego jaki zestaw kupiliśmy, wymieniamy kompletne szczęki hamulca lub same okładziny. Zaczniemy od wymiany całych szczęk, na końcu poradnika przedstawimy wymianę samych okładzin.

Pierwszy krok to dokładne wyczyszczenie bębna hamulcowego i tarczy nośnej. Robimy to za pomocą pędzelka lub szmatki namoczonej w spirytusie. Pamiętajmy, żeby nie naciskać pedału hamulca kiedy szczęki są wymontowane. Doprowadzi to do wyskoczenia tłoczków z cylinderków. Jeśli są widoczne wycieki płynu hamulcowego przez cylinderek to należy go bezzwłocznie wymienić.

Czyścimy dokładnie gwint na rozpieracz szczęk i nakładamy cienką warstwę smaru. Następnie nakładamy smar grafitowe na tarczę nośną w miejscach gdzie styka się ze szczękami. Teraz kontrolujemy kółko i dźwignię regulatora. Jeśli obraca się z problemami to należy go rozebrać i dokładnie oczyścić. Nakładamy cienka warstwę smaru silikonowego na gwint w regulatorze.

Kolejny krok to cofnięcie kółka regulatora do wyczuwalnego oporu. Należy pamiętać, że rozpieracz szczęk do koła lewego ma inny kierunek gwintu niż do koła prawego i mają na sobie oznaczenie L – lewy, R – prawy. Nie należy zamieniać miejscami rozpieraczy. Dodatkowym zabezpieczeniem przed możliwością pomyłki jest zastosowanie specjalnych oznaczeń części. W kole lewym części oznaczone są kolorem czarnym, w kole prawym, srebrnym.

Zobacz też: Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego

Teraz zaczepiamy koniec linki hamulca ręcznego do dźwigni przy szczęce, zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie linki. Łączymy szczęki dolną sprężyną ściągającą i montujemy szczęki hamulca do tarczy nośnej. Do tej operacji należy wsunąć od tylu prowadniki. Na każdy z nich zakładamy sprężynę, którą ściskamy razem z talerzykiem. Przytrzymujemy prowadnik od tyłu i obracamy talerzyk o 90 stopni (zabezpieczony prowadnik).

Montujemy na górze regulator ustawienia szczęk, zwracając uwagę na położenie końca regulatora. Przy montażu nowych szczęk należy pamiętać o włożeniu sprężyny krążkowej dźwigni regulatora. Teraz montujemy na kołku rozprężnym dźwignię regulatora ze sprężyną. Zaczepiamy szczypcami o szczękę sprężynę odciągającą dźwigni regulatora. Wkładamy w kołek rozprężny koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej, natomiast drugi koniec zaczepu wciskamy w otwór w szczęce.

Teraz podłączamy do szczęki i do zaczepu górną sprężynę ściągającą i montujemy bęben hamulcowy. Po drugiej stronie postępujemy w taki sam sposób. Na końcu opuszczamy samochód i wciskamy około 20 razy pedał hamulca. Spowoduje to odpowiednie ustawienie się szczęk względem bębna hamulcowego.

Wymiana okładzin szczęk hamulca

Zobacz też: Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania

W Oplu Astra F o nadwoziu kombi od lutego 1996 mają przyklejane okładziny do szczęk hamulcowych. Od tego rocznika należy wymieniać tylko i wyłącznie kompletne szczęki. W pozostałych wersjach nadwozia, okładziny są nitowane i można wymieniać je osobno. Pierwszy krok to wymontowanie szczęk hamulcowych. Czynność tę wykonujemy zgodnie z opisem przedstawionym powyżej (wymiana szczęk hamulcowych).

Teraz rozwiercamy nity w szczekach i wybijamy nity za pomocą odpowiedniego trzpienia. Czyścimy dokładnie szczęki w miejscu styku z okładzinami. Nie należy używać kleju do zamocowania okładziny ze szczęką. Teraz przynitowujemy okładziny do szczęki. Możemy użyć do tego odpowiedniego trzpienia oraz punktaka do zagniecenia nitu.

Nity wkładamy z zewnątrz i zagniatamy na metalowej szczęce. Należy zwrócić uwagę na przyleganie główki nitu. Musi być płasko do okładziny. Okładzina musi idealnie przylegać do szczęki. Na końcu montujemy szczeki hamulca. Pozostaje nam założyć bęben i dokręcić koła.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA