REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Opel Astra F wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych to jedna z czynności, która możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić przednie klocki i tarcze w Oplu Astra F.

Poniżej znajduje się opis wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Zaczniemy od klocków, ponieważ są znacznie częściej wymieniane niż tarcze. Każda z czynności zostanie przedstawiona z osobna. Pierwszy krok to kupno odpowiednich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku układu hamulcowego zalecamy nie oszczędzać na częściach. Zdecydowanie zalecamy zakup klocków hamulcowych sprawdzonych producentów. Jeśli wymieniamy tarcze, to mamy do wyboru przetoczenie obecnych lub zakup nowych. Warto przejrzeć oferty na serwisach aukcyjnych, można znaleźć zestaw (tarcz + klocki) dobrego producenta w przystępnej cenie. Najważniejsze, żeby dobrać odpowiedni zestaw do naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

REKLAMA

Zaczynamy od wymiany klocków hamulcowych. Pamiętajmy, że wymianę przeprowadzamy po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko po jednej stronie lub zamiana miejscami wkładek ciernych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła i uniesienie przodu samochodu. Podstawiamy podkładki i delikatnie go opuszczamy. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła.

W samochodach wyposażonych we wskaźnik zużycia klocków należy wyjąć przewód elektryczny z klocka hamulcowego. Czujnik razem z przewodem należy wymieniać na nowy podczas każdej wymiany klocków hamulcowych. Jeśli nie jest uszkodzony, to nie jest to wymóg konieczny. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta końce sprężyny przytrzymującej z korpusu zacisku.

Wyjmujemy dwa kapturki ochronne z prowadników i wykręcamy je za pomocą klucza nimbusowego. Teraz demontujemy zacisk hamulca razem z wewnętrznym klockiem i podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Nie należy odłączać przewodu hamulcowego. W innym przypadku będzie konieczne odpowietrzenie układu hamulcowego. Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie podważamy wewnętrzny klocek i wyjmujemy go z tłoka zacisku. Do tego najlepiej użyć śrubokręta. Po wyjęciu klocków hamulcowych nie należy wciskać pedału hamulca, ponieważ doprowadzi to do wypadnięcia tłoka z gniazda zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, które nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Kolejny krok to cofnięcie tłoka. W serwisach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Wkładamy wewnętrzny klocek hamulcowy, ze sprężyną skierowaną do środka tłoka. Następnie instalujemy zewnętrzny klocek. Zakładamy zacisk od góry na tarczę hamulca i wkładamy w rowek prowadzący. Teraz obracamy zacisk do dołu i solidnie dociskamy. Czyścimy dokładnie prowadniki i smarujemy specjalnym środkiem zabezpieczającym – bardzo duży wybór w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych.

Wkręcamy prowadniki zakładamy na nie kapturki ochronne. W samochodach ze wskaźnikiem zużycia klocków należy zamontować nowych czujnik razem z przewodem. W klocku hamulcowym znajduje się specjalne nacięcie na nowy czujnik. Należy zwrócić uwagę i upewnić się, czy czujnik jest poprawnie zamontowany. Zaczepiamy końce sprężyny i zakładamy koło.

Po drugiej stronie postępujemy tak samo. Po wymianie sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia się klocków. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana tarcz hamulcowych nie jest skomplikowana. Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków. Należy ustawić samochód na podstawkach i zdjąć koła. Następnie wymontowujemy klocki hamulcowe. Postępujemy zgodnie z wyżej przedstawionym opisem. Pamiętajmy, że w przypadku nowych tarcz należy stosować tylko i włącznie nowe klocki hamulcowe.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o płyn hamulcowy?

Podwieszamy zacisk hamulcowy za pomocą drutu i odkręcamy od zwrotnicy oprawę zacisku, która jest zamocowana za pomocą dwóch śrub. Teraz odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę. W razie problemów można uderzyć w nią kilkakrotnie młotkiem (jeśli nie będzie ponownie montowana).

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności pamiętając o odtłuszczeniu tarczy. Stare tarcze oddajemy na złom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA