REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes A klasa W168: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Robert Kuśpiel
Mercedes A klasa W168 wymiana szczęk hamulca ręcznego.
Mercedes A klasa W168 wymiana szczęk hamulca ręcznego.

REKLAMA

REKLAMA

Szczęki hamulca ręcznego również ulegają zużyciu, tak jak tradycyjne klocki. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki hamulca ręcznego w Mercedesie W168 klasy A.

W modelach wyposażonych w tylne hamulce tarczowe mamy do czynienia ze zintegrowanym bębnem hamulcowym hamulca ręcznego. W przypadku częstego używania hamulca ręcznego do zatrzymania samochodu, następuje zużycie szczęk hamulcowych.

REKLAMA

Ustawiamy samochód na równej powierzchni i przystępujemy do pracy. Na początku luzujemy śruby kół i unosimy tył samochodu. Podkładamy kliny pod przednie koła i ustawiamy „kobyłki”. Opuszczamy samochód do momentu aż oprze się na podstawkach i odkręcamy do końca śruby kół i zdejmujemy koła. Teraz spuszczamy całkowicie dźwignię hamulca ręcznego i cofamy wieniec zębaty pokrętła regulacji hamulca ręcznego.

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

REKLAMA

W tym celu demontujemy zacisk hamulcowy. Odkręcamy śruby mocujące i demontujemy wspornik zacisku hamulca z wahacza. Pamiętajmy, że do odkręcenia śrub jest potrzebny bardzo duży moment. Przed wykręceniem ich należy się upewnić, że samochód jest stabilnie ustawiony.

Teraz całkowicie spuszczamy hamulec ręczny i obracamy wieniec zębaty regulacji hamulca ręcznego. W tym celu wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór śruby koła. Po prawej stronie obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Natomiast po lewej stornie obracamy wieniec od przodu do tyłu. W tym momencie odkręcamy śrubę mocującą tarczę hamulca i zdejmujemy ją z piasty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak działają hamulce tarczowe? Budowa zacisków hamulców tarczowych.

Następnie odczepiamy ze szczęki hamulca sprężynę odwodzącą. W serwisach stosowany jest specjalny hak, my skorzystamy z tradycyjnego śrubokręta. Teraz obracamy piastę koła tak, żeby gwintowany otwór znalazł się nad górną sprężyną (dociskową). Za pomocą śrubokręta ściskamy delikatnie sprężynę dociskową i obracamy ją o ¼ obrotu i odczepiamy. W identyczny sposób odczepiamy sprężynę dociskową w drugiej szczęce hamulca.

REKLAMA

Następnie odciągamy na zewnątrz szczęki hamulca i wyjmujemy je nad kołnierzem piasty koła. Zalecamy zapamiętać położenie elementów mechanizmu regulacji hamulca. Pokrętło regulacji jest skierowane do przodu. Odczepiamy sprężynę odwodzącą ze szczęki hamulca i wyjmujemy mechanizm regulacyjny. Na końcu wyciskamy sworzeń z zamka rozpieracza i wypinamy z zamka linkę hamulca ręcznego.

Przechodzimy do montażu. Na początku oglądamy okładziny cierne. Jeśli są nadpalone to należy również wymienić sprężyny odwodzące szczęki. Teraz nakładamy cienką warstwę pasty odpornej na wysokie temperatury na wszystkie powierzchnie robocze. Rozkręcamy mechanizm regulacji hamulca i smarujemy tą samą pastą gwint elementu dociskowego oraz cylindryczną część pokrętła regulacji.

Zobacz też: Nowe hamulce - czy trzeba je docierać, jak jeździć po zmianie klocków, szczęk, tarcz

Wkręcamy do końca element dociskowy w pokrętło regulacji i osadzamy na tulejce dociskowej. Montujemy linkę razem ze sworzniem do zamka rozpieracza i dociskamy zamek rozpieracza w kierunku wspornika zacisku hamulca. Pamiętajmy, że ruchoma cześć zamka powinna być skierowana do góry. Teraz osadzamy mechanizm regulacji hamulca ręcznego między szczęki hamulca tak, żeby element dociskowy był skierowany do kierunku jazdy.

Montujemy pierwszą sprężynę odwodzącą – po stronie mechanizmu regulacji, za obie szczęki hamulca. Teraz odciągamy od siebie szczęki hamulca i przekładamy nad kołnierzem piasty koła, po czym osadzamy w zamku rozpieracza. Następnie wkładamy śrubokręt w otwór gwintowany w piaście i osadzamy sprężynę dociskową w szczęce hamulca. Ściskamy delikatnie sprężynę i obracamy ją o ¼ obrotu. W ten sposób zaczepiamy ją o pierścień osłonowy. Na końcu sprawdzamy czy sprężyna jest prawidłowo osadzona. W identyczny sposób osadzamy sprężynę dociskową w drugiej szczęce hamulca.

Zobacz też: Jak poprawić skuteczność hamulców?

Druga sprężyna odwodząca może mieć na swoich końcach zaczepy o różnej długości. Drugą sprężynę odwodzącą od strony zamka rozpieracza osadzamy krótszym zaczepem w górnej szczęce hamulca. Następnie za pomocą śrubokręta osadzamy dłuższy zaczep w dolnej szczęce hamulca.

Przystępujemy do montażu tarczy i zacisku. Osadzamy ją na piaście koła i dokręcamy śrubę mocującą. Przykręcamy zacisk hamulcowy razem z klockami. Pamiętajmy o solidnym dokręceniu mocowań. Teraz należy wyregulować hamulec ręczny. Wsuwamy śrubokręt w gwintowany otwór i w przypadku koła prawego obracamy wieniec regulacji od przodu do tyłu. W przypadku koła lewego obracamy wieniec regulacji od tyłu do przodu. Wieniec musi być obrócony na tyle, żeby szczęki hamulca przylgnęły do bębna hamulca ręcznego tak, żeby nie można było obrócić koła.

Następnie obracamy pokrętło tak, żeby można było swobodnie obracać kołami. Oba wieńce cofamy o taką samą ilość wieńców. Zakładamy koła i opuszczamy samochód. Na koniec udajemy się na jazdę próbną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA