REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Polo III: wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
Volkswagen Polo III wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych
Volkswagen Polo III wymiana tylnych bębnów i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana bębnów i szczęk hamulcowych to jedna z podstawowych czynności jakie możemy wykonać we własnym zakresie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić szczęki i bębny hamulcowe w Volkswagenie Polo III.

Pierwszy krok to odkręcenie kół i uniesienie tyłu samochodu. Luzujemy śruby kół i podnosimy auta za pomocą lewarka. Podstawiamy „kobyłki”, odkręcamy śruby do końca i zdejmujemy koło. Teraz należy cofnąć szczęki hamulca. W tym celu musimy docisnąć do końca w górę klin samoczynnej regulacji hamulca za pomocą śrubokręta, który wkładamy w gwintowany otwór bębna hamulcowego.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Polo III: demontaż tylnej kolumny zawieszenia

REKLAMA

Teraz musimy wybić pokrywkę piasty. Najlepszym sposobem jest podważenie jej za pomocą płaskiego śrubokręta. Zazwyczaj dekielek zostaje uszkodzony i nie kwalifikuje się do ponownego montażu. Należy bezwzględnie zamontować nowy, unikniemy w ten sposób przedostania się wilgoci i zanieczyszczeń do łożyska koła. Prostujemy zawleczkę i wyjmujemy ją. Zdejmujemy zabezpieczenie koronowe, odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy podkładkę.

Kolejny krok to wyjęcie zewnętrznego łożyska koła. Istnieje ryzyko, że może wypaść dlatego zalecamy podłożyć czystą szmatkę. Teraz zdejmujemy bęben hamulcowy. Jeśli będą problemy to należy opukać go delikatnie młotkiem. Wyjmujemy pierścień uszczelniający i wewnętrzne łożysko koła jeśli nie wyjęliśmy go razem z bębnem.

Przechodzimy do wymontowania szczęk hamulcowych. W tym celu dociskamy miseczkę i obracamy ją o 90 stopni. W taki sam sposób demontujemy drugą miseczkę. Odczepiamy dolną sprężynę odwodzącą i wyjmujemy szczęki hamulcowe. Odpinamy linkę hamulca ręcznego i wsadzamy szczęki do imadła. Za pomocą szczypiec odpinamy sprężynę klina i górną sprężynę odwodzącą po czym demontujemy obie.  Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, gdyż istnieje ryzyko skaleczenia się.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Polo III: wymiana łożyska koła tylnego

Odczepiamy sprężynę dociskową oraz odłączamy element dociskowy i klin od szczęki hamulcowej.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku sprawdzamy powierzchnie roboczą bębna hamulcowego. Jeśli rant nie jest duży to można oddać bębny do przetoczenia. W przypadku zbyt dużego progu lepiej zakupić nowe bębny. Pamiętajmy, że zawsze wymieniamy komplet szczęk hamulcowych.

Pierwszy krok to wyczyszczenie dokładnie wszystkich elementów za pomocą pędzelka, oraz przetarcie powierzchni roboczej bębna za pomocą szmatki nasączonej w spirytusie. Smarujemy miejsce stykania się sprężyny odwodzącej i elementu dociskowego za pomocą specjalnego smaru do elementów układu hamulcowego. Montujemy sprężynę dociskową za element dociskowy i jednocześnie instalujemy klin.

Łączymy szczękę hamulcową z dźwignią hamulca ręcznego oraz elementem dociskowym. Montujemy sprężynę odwodzącą oraz sprężynę klina. Montujemy szczęki hamulcowe na tłoczkach rozpieracza i podłączamy Linke hamulca ręcznego do dźwigni. Teraz montujemy dolną sprężynę odwodzącą i osadzamy szczęki hamulcowe na dolnym podparciu. Następnie montujemy miseczki sprężyn. W tym celu ściskamy miseczki szczypcami i obracamy o 90 stopni.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Przechodzimy do zamontowania bębna hamulcowego. Czyścimy dokładnie powierzchnie roboczą bębna i wkładamy do bębna wewnętrzne łożysko koła. Pamiętajmy o uprzednim nasmarowaniu specjalnym smarem do łożysk. Nakładamy cienką warstwę smaru na krawędzie pierścienia uszczelniającego i wbijamy go za pomocą młotka, zmieniając miejsce uderzeń.

Zakładamy bęben hamulcowy po czym smarujemy łożysko zewnętrzne i nakładamy je na czop. Wkładamy podkładkę i wkręcamy nakrętkę sześciokątną. Kolejnym krokiem jest wyregulowanie luzu łożyska koła. Luzujemy ponownie nakrętkę sześciokątną a potem znowu dokręcamy. Luz jest odpowiedni jeśli podkładka dociskowa ma możliwość przesuwania się pod naciskiem śrubokręta lub palca.

Podczas przykręcania nakrętki należy obracać koło tak, żeby łożyska się nie zacisnęły. Wsadzamy zabezpieczenie koronowe w taki sposób, żeby dało się wsunąć zawleczkę. Wkładamy ją i zaginamy jej końce. Nakładamy smar pod pokrywkę piasty i wbijamy na swoje miejsce.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Zakładamy koła i dokręcamy śruby mocujące. Opuszczamy samochód i dociągamy do końca śruby koła. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca, aby szczęki ustawiły się w odpowiedniej pozycji. Podnosimy przednią maskę i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego, jeśli jest zbyt niski to uzupełniamy. Przez pierwsze 300 kilometrów powinniśmy unikać gwałtownego hamowania.

Zużyte szczęki i ewentualnie bębny oddajemy do punktu utylizacji. Pamiętajmy, że na nowe bębny nie montuje się starych szczęk.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA