REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych
Opel Vectra A wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Opel Vectra A był również produkowany w wersji z hamulcami bębnowymi. W poradniku tym pokażmy jak wymienić bębny i szczęki hamulcowe.

Na samym początku należy podjąć klika decyzji odnośnie nowych bębnów i szczęk. Jeśli chodzi o szczęki to zdecydowanie należy kupić nowe. W przypadku bębnów mamy możliwość przetoczenia ich. Oczywiście, jeśli rant jest zbyt duży przetoczenie może okazać się zbędne. W takim przypadku czeka nas zakup nowych bębnów. Warto poszukać kompletów razem ze szczękami. Na serwisach aukcyjnych można wyszukać atrakcyjne oferty zestawów w przystępnych cenach.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu kierowniczego

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub tylnych kół. Unosimy samochód za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”. Wykręcamy do końca śruby mocujące koła i odciągamy dźwignię hamulca ręcznego. Następnie odkręcamy śrubę mocującą bęben i zdejmujemy go. Tutaj najczęściej występują problemy. Najlepiej obracać powoli bęben i uderzać w niego delikatnie za pomocą młotka. Po wykonaniu tej czynności nie powinno być problemów z demontażem.

Jednak zdarzają się przypadki, że nawet mocniejsze uderzanie młotkiem nie przynosi żadnych efektów. Powodem tego jest zbyt duży próg na powierzchni roboczej bębna. Efektem tego jest blokowanie się szczęk. W takim przypadku należy cofnąć sprężynę ściągającą szczęki. Zaglądamy do tylnej części bębna i lokalizujemy korek, który należy wyciągnąć. Do otworu wkładamy śrubokręt i naciskamy na dźwignię hamulca ręcznego.

Spowoduje to cofnięcie sprężyny ściągającej szczęki co umożliwi nam bezproblemowe zdjęcie bębna. Jeśli nadal będą problemy to należy poluzować linkę hamulca ręcznego przy środkowym zaczepie. Po zdjęciu bębna prowadzimy oględziny powierzchni roboczej. Jeśli podejmiemy decyzję o wymianie lub przetoczeniu to należy pamiętać, że wykonujemy to w obydwu bębnach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wymontowania szczęk hamulcowych. Pamiętajmy, że wymieniamy je w komplecie. Najlepiej przeprowadzić wymianę po każdej stronie po kolei. W razie wątpliwości będziemy mogli sprawdzić po drugiej stronie jak są zamontowane poszczególne elementy. Pierwszy krok to odczepienie górnej sprężyny ściągającej. Wykonujemy to za pomocą szczypiec. Operacja ta może być kłopotliwa i nie koniecznie uda nam się zdjąć sprężynę za pierwszym razem.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż gaźnika 2EE

REKLAMA

Teraz, za pomocą śrubokręta wyjmujemy z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej. Zdejmujemy ze szczęki dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Następnie odciągamy na zewnątrz szczęki (delikatnie) i wyjmujemy rozpieracz regulatora. Kolejnym krokiem jest demontaż prowadnika przedniej szczęki. Musimy wcisnąć za pomocą szczypiec talerzyk sprężyny a następnie przekręcić go o kąt prosty.

W tym samym czasie musimy przytrzymywać z tyłu prowadnik. Wyjmujemy go razem ze sprężyną. Może się to okazać trudną czynnością jednak nie należy się szybko zniechęcać. W taki sam sposób demontujemy prowadnik tylnej szczęki hamulca. Na końcu pozostaje nam wyjąć dolną sprężynę ściągającą. Teraz możemy wyjąć szczęki hamulca i odłączyć od dźwigni linkę hamulca ręcznego.

Montaż przebiega w odwrotnej kolejności jednak należy pamiętać o wykonaniu kilku dodatkowych czynności. Przede wszystkim czyścimy dokładnie wszystkie elementy łącznie z bębnem hamulca. Najlepiej zrobić to za pomocą pędzelka. Trudne do usunięcia zanieczyszczenia należy przemyć szmatką zamoczoną w spirytusie. Pod żadnym pozorem nie należy naciskać pedału hamulca. Spowoduje to wypadnięcie tłoczków z cylinderków. Kontrolujemy czy nie ma wycieku płynu hamulcowego przez cylinderek. Jeśli zobaczymy nawet najmniejszy wyciek to należy jak najszybciej wymienić cylinderek.

Czyścimy dokładnie gwint na rozpieraczu szczęk a na końcu smarujemy. Sprawdzamy czy dźwignia regulatora swobodnie się porusza. Jeśli są wyczuwalne opory to należy rozebrać regulator i dokładnie wyczyścić. Kładziemy cienką warstwę smaru silikonowego na gwint regulatora. Teraz cofamy kółko regulatora do końca

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Warto wiedzieć, że rozpieracz szczęk koła lewego ma inny gwint niż koła prawego. Nie należy zamieniać ich miejscami. W kole lewym wszystkie części, które się różnią zostały oznaczone kolorem czarnym natomiast w kole prawym kolorem srebrnym. Zaczepiamy koniec linki hamulca ręcznego do dźwigni przy szczęce. Sprawdzamy czy ułożenie linki jest prawidłowe.

Teraz łączymy szczęki za pomocą dolnej sprężyny ściągającej. Przechodzimy do montażu szczęk. W tym celu wsuwamy od tyłu prowadniki i na każdy z nich nakładamy sprężynę, którą ściskamy razem z talerzykiem. Przytrzymujemy prowadnik od tyłu i obracamy talerzyk o 90 stopni. W ten sposób mamy zabezpieczony prowadnik. Montujemy na górze regulator ustawiania szczęk sprawdzając czy jest on poprawnie zamontowany.

Instalujemy na kołku rozprężnym dźwignię regulatora razem ze sprężyną. Za pomocą szczypiec zaczepiamy sprężynę odciągającą dźwignię regulatora. Wkładamy w kołek rozprężny jeden koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej. Drugi koniec zaczepu wkładamy w otwór w szczęce. Następnie podpinamy górną sprężynę ściągającą zarówno do szczęki jak i do zaczepu. Cofamy regulator do końca uważając, żeby kółko nie blokowało się na końcu regulatora.

W taki sam sposób przeprowadzamy wymianę szczęk w drugim kole. Pozostaje nam zamontować bęben hamulcowy.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika

Przed montażem czyścimy dokładnie rdzę z kołnierza bębna. Chwytamy za linkę hamulca ręcznego i pociągamy ją kilkakrotnie do siebie. Jeżeli przesuwa się bardzo opornie to należy ją wymienić. Cofamy regulator ustawiania szczęk tak, żebyśmy mogli swobodnie zamontować bęben. Po osadzeniu go dokręcamy śrubę mocującą. Zakładamy koło, dokręcamy śruby i opuszczamy samochód.

Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy wyraźny opór. Wykonując tą czynność dosuwamy szczęki hamulcowe do bębna co powoduje ich prawidłowe ustawienie. Średnio należy wcisnąć pedał hamulca około 20 razy. Pozostaje nam wyregulować hamulec ręczny. Dokładny opis znajduje się w oddzielnym poradniku.

Kontrolujemy stan płynu hamulcowego i ewentualne braki uzupełniamy. Jeśli nasze bębny są zardzewiałe (zakładamy, że nie montujemy nowych tylko przetaczamy te co mamy) to warto je pomalować. W tym celu, po zdjęciu należy je dokładnie wyczyścić, najlepiej za pomocą szlifierki z odpowiednią nakładką. Po wykonaniu tej czynności odtłuszczamy całą powierzchnię i przystępujemy do malowania.

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

Oczywiście stosujemy farbę przeznaczoną do wysokich temperatur. Można użyć podkładu lub od razu nałożyć farbę. Zazwyczaj są one w sprayu i mamy do wyboru kilka kolorów. Zalecamy położyć 2 – 3 warstwy. Pomalowany bęben musi dobrze wyschnąć zanim go zamontujemy.

Jeśli całą pracę wykonamy dokładnie to rdza nie powinna się pojawić przez dłuższy czas.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA