REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe
Przed wymianą należy kupić odpowiednie klocki i tarcze hamulcowe

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych to jedna z czynności, którą możemy wykonać w samochodzie Ford Focus MK2 i C-MAX we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis krok po kroku jak dokonać takiej wymiany.

Na początku należy dobrać odpowiednie tarcze i klocki hamulcowe do naszego modelu. W tym celu będą nam potrzebne dane auta, takie jak: pojemność, rocznik oraz numer nadwozia. Zalecamy poszukać kompletów (klocki + tarcze), zazwyczaj są one w atrakcyjnych cenach. Oczywiście nie ma obowiązku wymiany klocków i tarcz, jeżeli tarcze nie są mocno zużyte wystarczy wymiana samych wkładek ciernych.

REKLAMA

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana alternatora

REKLAMA

Najpierw zaczniemy od przedniej osi. Do wykonania całej pracy będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Na początku podnosimy przód samochodu i zdejmujemy koło. Teraz skręcamy kierownicą w taki sposób, żeby ułatwić sobie dobry dostęp do zacisku hamulcowego. Następnie zdejmujemy sprężynę znajdującą się na zacisku. Najlepiej użyć do tego płaskiego śrubokręta.

Teraz musimy odkręcić prowadniki zacisku hamulcowego. Najpierw zdejmujemy zaślepki ochronne. Najlepiej zrobić to za pomocą szczypiec. Odkręcamy prowadniki zacisku i zdejmujemy zacisk ze wspornika. Może zdarzyć się tak, że zacisk razem z klockami będzie zbyt mocno osadzony na tarczy i będą problemy z jego wymontowaniem. W takim wypadku należy włożyć pomiędzy tarczę a klocek solidny śrubokręt i zaczynamy poruszać nim na boki. W ten sposób zrobimy miejsce ułatwiające wymontowanie zacisku.

Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do montażu nowych. Najpierw musimy cofnąć tłoczek w zacisku. W tym celu wykorzystamy trzonek drewnianego młotka. Wciskamy go powoli tak, żeby nie uszkodzić osłon i jego samego. Jednocześnie zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem. Podczas tej operacji poziom płynu hamulcowego może się podnosić, dlatego należy kontrolować jego stan. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Czyścimy dokładnie prowadnice za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie lub miękką szczotką drucianą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

REKLAMA

Używanie benzyny jest zabronione. Ubity bród najlepiej usuwać za pomocą śrubokręta. Należy uważać, żeby nie uszkodzić przy tym uszczelniaczy tłoczka. Opcjonalnie możemy nałożyć na powierzchnie styku klocków z prowadnicami cienką warstwę żaroodpornej pasty miedzianej. Jednak nie może ona się dostać na powierzchnię roboczą klocka. Instalujemy klocki w zacisku i zakładamy go na wspornik. Wkręcamy prowadnice i montujemy sprężynę na zacisku.

Po drugiej stronie samochodu postępujemy w taki sam sposób. Na koniec wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest w nadmiarze to odsysamy go, w przypadku braków, uzupełniamy. Montujemy koła i opuszczamy samochód. Przez pierwsze 200 – 300 kilometrów należy unikać gwałtownego hamowania.

Przechodzimy do wymiany tarcz hamulcowych. Jeżeli mamy w zamiarze wymienić jednocześnie tarcze i klocki hamulcowe to należy wykonywać tą czynność jednocześnie z wymianą klocków. Na początku należy wymontować zacisk wraz z klockami i przykręcić go do nadwozia za pomocą drutu. Następnie odkręcamy śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. W przypadku problemów należy polać je odrdzewiaczem.

Zobacz też: Ford Focus MK2 i C-MAX: regulacja hamulca ręcznego

Odblokowujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła. Jeśli tarcza nie chce zejść należy uderzyć w nią kilka razy młotkiem. Nie jest konieczne uderzanie przez specjalny klin gdyż starte tarcze nie będą już ponownie montowane. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Nierówne powierzchnie mogą doprowadzić do powstania „bicia” koła. Zakładamy tarczę na piastę i składamy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Hamulce tylne

Na początku sprawdzamy czy dźwignia hamulca ręcznego nie jest zaciągnięty. Teraz odłączamy Linke hamulca ręcznego od zacisku. W tym celu wystarczy wyjąć blaszkę zabezpieczającą z zacisku a następnie odczepiamy linkę. Podważamy sprężynę zacisku za pomocą szerokiego śrubokręta. Wyjmujemy zaślepki prowadników i wykręcamy je. Odchylamy zacisk i wyjmujemy stare klocki.

Kolejny krok to wkręcenie tłoczka. W warsztatach używane jest specjalne narzędzie. My możemy posłużyć się śrubokrętem lub trzonkiem młotka. Będzie to dosyć czasochłonna czynność, jeśli wykonujemy to po raz pierwszy. Czyścimy dokładnie powierzchnie montażowe i montujemy nowe klocki hamulcowe. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak rozpoznać jakość części zamiennych?

Na końcu przedstawimy wymianę tarcz hamulcowych. Pierwszy krok to wymontowanie klocków hamulcowych (jeśli wymieniamy komplet – tarcze + klocki to pomijamy ten krok). Odkręcamy dwie śruby mocujące wspornik hamulca do wahacza podłużnego. Zdejmujemy pierścień zabezpieczający tarczę i zdejmujemy ją z piasty koła.. Przed zamocowaniem nowej tarczy należy dokładnie wyczyścić miejsce montażu. Jest to bardzo ważne zadanie. Od tego jak przygotujemy powierzchnie będzie zależeć praca naszych tarcz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA