| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Hamulce > Opel Astra H/Zafira B: ustawianie hamulca ręcznego

Opel Astra H/Zafira B: ustawianie hamulca ręcznego

Prawidłowe działanie hamulca ręcznego jest uzależnione od jego odpowiedniej regulacji. W poradniku tym pokażemy jak samemu wyregulować hamulec ręczny w modelu Zafira B i Astra H.

Regulacja hamulca ręcznego nie jest zbyt skomplikowana, a ma duży wpływ na jego działanie. Proces regulacji zaczniemy od Astry H. W serwisach stosowany jest specjalny przyrząd. Kontrola i ewentualne ustawienie jest potrzebne po wymianie klocków hamulcowych. Przystępujemy do demontażu kilku elementów. Z tyłu poniżej hamulca ręcznego znajduje się osłona złącza diagnostycznego.

Łapiemy za nią od dołu i wyjmujemy z konsoli środkowej. Teraz odpinamy od niej mieszek dźwigni hamulca ręcznego i odciągamy go delikatnie do góry. W przypadku problemów z demontażem możemy wesprzeć się narzędziem, które nie uszkodzi mieszka. Może być to element z tworzywa sztucznego. Następnie odkręcamy nakrętkę regulacyjną przy dźwigni ręcznego. Odkręcamy ją do końca. Jeżeli będziemy mieli problem z dopasowaniem klucza to można skorzystać z kombinerek jednak będzie to wyjątkowo czasochłonne zajęcie.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana łożyska koła przedniego i tylnego

Opuszczamy dźwignię ręcznego i wciskamy pedał hamulca około 5 razy. Powinniśmy czuć stanowczy opór na pedale. Teraz podobnie robimy z hamulcem ręcznym. Zaciągamy go 5 razy i opuszczamy. W tym momencie musimy unieść tył samochodu. Wykonujemy to za pomocą lewarka i podpieramy na „kobyłkach”. Ciągniemy dźwignię hamulca ręcznego aż będzie na drugim ząbku.

Przykręcamy nakrętkę regulacyjną tak, żeby był możliwy obrót tylnych kół.  Teraz zaciągamy dźwignię o ząbek wyżej. Jeżeli nie jest możliwy ruch kół to znak, że hamulec ręczny jest prawidłowo wyregulowany. Skuteczność hamowania powinna być taka sama do obydwu kół. Spuszczamy samochód z ręcznego i sprawdzamy czy koła mogą się swobodnie obracać. Jeżeli jest problem to luzujemy nakrętkę. Opuszczamy samochód i montujemy mieszek razem z osłoną złącza diagnostycznego.

Zobacz też: Jak ratować się hamulcem ręcznym w razie awarii hamulca nożnego?

W modelu Zafira początek jest taki sam. Osłona złącza diagnostycznego znajduje się w konsoli środkowej. Po uniesieniu samochodu obracamy nakrętkę regulacyjną do momentu aż przy spuszczonym hamulcu odległość pomiędzy dźwignią hamulca a ogranicznikiem znajdującym się na jednym z zacisków była bardzo mała – 0.1mm (można wykorzystać szczelinomierz).

Ciągniemy dźwignię ręcznego do pierwszego ząbka. Jeżeli koła obracają się z wyczuwalnym oporem to znak, że regulacja jest prawidłowa. Dokręcamy nakrętkę i opuszczamy samochód.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »