REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany przednich klocków i tarcz hamulcowych w Seacie Ibiza III i VW Polo IV. Dzięki temu zaoszczędzimy na lepszy zestaw tarcz i klocków.

Wymiana klocków hamulcowych w Volkswagenie Polo nie jest droga. Zakup klocków hamulcowych to wydatek około 100 złotych. Cena uzależniona jest od firmy na jaką się zdecydujemy. Lepiej skorzystać z produktów renomowanych producentów. Nie ma co oszczędzać na materiałach eksploatacyjnych hamulców. Niejednokrotnie metr drogi hamowania potrafi zaważyć na naszym bezpieczeństwie lub życiu.

REKLAMA

Nie należy stosować żadnych kombinacji poprzez zamienianie wkładek miejscami lub wymian tylko i wyłącznie po jednej stronie. Jeżeli decydujemy się na wymianę klocków to tylko i wyłącznie w komplecie po każdej ze stron. Zaczniemy od Volkswagena Polo. Występują w nim dwa typy zacisków FS-II i FS-III Na początku podnosimy przód samochodu i podstawiamy „kobyłki”. Nie ma potrzeby korzystać z podnośnika warsztatowego. Z pozycji standardowego lewarka wykonamy to bez problemu.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana amortyzatorów

REKLAMA

Zdejmujemy koło i przystępujemy do kolejnych kroków. Jeżeli mamy wskaźnik zużycia klocków hamulcowych to musimy go zdemontować. W tym celu wypinamy złącze wtykowe. Kolejnym krokiem jest zdjęcie zacisków hamulcowych. Zamocowane są one za pomocą dwóch śrub, które znajdują się w jego tylnej części. W celu ochrony przed zabrudzeniami zatkane są specjalnymi kapturkami ochronnymi.

Teraz zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie np. do sprężyny. Niezalecane jest, żeby zwisał swobodnie na przewodzie hamulcowym. Wyjmujemy stare klocki i przechodzimy do wymontowania tarczy hamulcowej. Na początku proponujemy obejrzeć w jakim jest stanie. Jeżeli jest wyczuwalny duży rant, powyżej 1 – 2mm to kwalifikuje się ona do wymiany. W tym celu odkręcamy śrubę ustalający tarczę hamulcową i zdejmujemy ją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku problemów możemy uderzyć w tarcze kilka razy młotkiem. Wcześniej polecamy polać skorodowane miejsce WD40. Jeżeli chcemy ponownie montować te tarcze to uderzanie młotkiem jest niedopuszczalne. Czyścimy dokładnie miejsce przylegania tarczy. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Jeżeli powierzchnia będzie nierówna i pełna zabrudzeń może to ujemnie wpływać na pracę tarczy poprzez bicie podczas hamowania.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

REKLAMA

Przechodzimy do montażu klocków. Decydując się na nowe tarcze musimy zastosować nowe klocki. Montaż starych jest zabroniony. Tarcza ulegnie szybkiemu zniekształceniu. Na początku kontrolujemy gumowe osłony przeciwpyłowe. Nie mogą mieć żadnych pęknięć ani uszkodzeń. Pamiętajmy, żeby od momentu demontażu wkładek nie naciskać pedału hamulca. Doprowadzi do całkowitego wysunięcia tłoka.

Właśnie teraz przechodzimy do jego wciśnięcia. Robimy to za pomocą trzonka młotka. Uważamy przy tym, żeby nie uszkodzić osłony gumowej oraz sprawdzamy co jakiś czas czy nie ustawia się pod kątem. Wkładamy nowe klocki do zacisku. Tutaj jest pewne rozróżnienie jeśli chodzi o same zaciski. W przypadku FS-II większy klocek jest zamocowany po zewnętrznej stronie. W zacisku FS-III wkładkę z napisem „Kolbenseite” montujemy w tłoku.

Kolejne kroki są takie same dla każdego z zacisków. Montujemy go na swoje miejsce i przykręcamy śrubami. Na końcu zakładamy kapturki ochronne. Wpinamy złącze zużycia klocków i zakładamy koło. W taki sam sposób wymieniamy klocki i tarcze po drugiej stronie samochodu. Jeżeli mamy zacisk C54-II to zasada postępowania jest taka sama jak przy zacisku Lucas w Seacie Ibiza. Opis znajduje się poniżej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: demontaż rozrusznika

Jak już było wspomniane w Seacie Ibiza III zostały zastosowane zaciski firmy Lucas. Większość operacji jest podobna do modeli FS-II i FS-III. W opisie tym pokażemy na co zwrócić uwagę podczas demontażu. Zasada jest taka sama jak przy zaciskach w Polo IV. Zaczynamy od uniesienia samochodu i zdjęcia koła. Tutaj również zalecamy standardowy lewarek i podstawki.

Teraz odkręcamy dolną śrubę zacisku i odchylamy go do góry. Odpinamy złącze zużycia klocków i wyjmujemy zużyte klocki. Na końcu zdejmujemy sprężyny mocujące wkładki. Jeżeli wymieniamy tarczę postępujemy w ten sam sposób co w Polo. Dodatkowo musimy odkręcić górną śrubę zacisku. Następnie odkręcamy śrubę ustalający tarczę hamulcową i zdejmujemy ją.

W przypadku problemów możemy uderzyć w tarcze kilka razy młotkiem. Wcześniej polecamy polać skorodowane miejsce WD40. Jeżeli chcemy ponownie montować te tarcze to uderzanie młotkiem jest niedopuszczalne. Czyścimy dokładnie miejsce przylegania tarczy. Robimy to za pomocą szczotki drucianej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: sprawdzanie układu wydechowego

Po zamontowaniu tarczy zabieramy się za klocki hamulcowe. Na początku montujemy osłonę termiczną w tłoku tak, żeby wszystko pasowało. Jest ona dołączona do większości zestawów z klockami. Pamiętajmy, że wkładki cierne muszą pasować do otworu obudowy zacisku. Wkładamy nowe sprężyny mocujące oraz klocki hamulcowe. Przykręcamy zacisk i podpinamy czujnik zużycia klocków. Operację tą powtarzamy po drugiej stronie auta.

Zakładamy koło i opuszczamy samochód. Przed rozpoczęciem jazdy naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Przez pierwsze 300 – 400 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA