| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Hamulce > Jak doraźnie naprawić przeciekające tłoczki w hamulcach bębnowych i zlikwidować inne wycieki płynu hamulcowego?

Jak doraźnie naprawić przeciekające tłoczki w hamulcach bębnowych i zlikwidować inne wycieki płynu hamulcowego?

Ponieważ hamulce samochodu należą do najważniejszych zespołów, od których zależy bezpieczeństwo jazdy, ich doraźne naprawy powinny stanowić absolutną ostateczność i być wykonywane jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych. Wynikają one najczęściej za zużycia zarówno samych cylinderków, jak i gumek uszczelniających tłoczki. Te dwie usterki są stosunkowo łatwe do doraźnej naprawy, natomiast wycieki spowodowane nadmiernym wysunięciem się tłoczków z cylinderków w wyniku dużego zużycia szczęk i/lub bębnów hamulcowych można usunąć jedynie przez wymianę szczęk na nad wymiarowe z równoczesnym przetoczeniem i przeszlifowaniem roboczej powierzchni bębnów.

Jeżeli widoczne po wewnętrznej stronie felgi wycieki płynu we wnętrzu bębna hamulcowego są spowodowane zużyciem gumowych uszczelek tłoczków hamulcowych, wystarczy wymienić je na nowe. Trzeba przy tym zwrócić uwagę, aby nie uszkodzić ani powierzchni tłoczka, ani samych gumek, dlatego nie wolno pomagać sobie żadnymi kanciastymi narzędziami, zwłaszcza o ostrych krawędziach. Należy zwrócić przy tym uwagę na położenie starych uszczelek i nowe założyć identycznie, w przeciwnym wypadku nie spełnią swojego zadania.

Zobacz też: Czy warto kupować części używane?

Jeżeli po wymianie uszczelek wycieki nadal występują, ich przyczyną jest w ogromnej większości przypadków nadmierne zużycie wewnętrznych ścianek cylinderków hamulcowych. Wynika z tego konieczność wymiany cylinderków na nowe, co nie zawsze jest możliwe, zwłaszcza w pojazdach zabytkowych lub w autach starszych roczników. Można jednak sobie z tym problemem łatwo poradzić. W tym celu, po wyjęciu tłoczków z cylinderków należy bardzo ostrożnie zdjąć z nich uszczelki gumowe tak, aby ich nie uszkodzić nawet w najmniejszym stopniu. Warto potem osuszyć tłoczki z płynu hamulcowego, co ułatwi wykonanie kolejnej czynności. Będzie nią bardzo staranne owinięcie wąską taśmą teflonową tych miejsc tłoczka, w których znajdują się uszczelki. 

Doskonale nadaje się do tego taśma teflonowa, używana do uszczelniania połączeń instalacji gazowych i hydraulicznych. Taśmę należy układać w rowku bardzo starannie, aby uniknąć miejscowych zgrubień. Z uwagi na to, że jest ona szersza od większości rowków w tłoczkach, można ją złożyć na pół podczas owijania. Ilość zwojów należy dobrać doświadczalnie. Jest ona zależna od wielkości zużycia uszczelek i wnętrza cylinderków hamulcowych oraz od grubości użytej taśmy. Zwykle wystarczy 10 do 15 zwojów najcieńszej z dostępnych w sprzedaży taśm. Jeżeli będzie to za mało, można dodać kolejne 5 do 10 zwojów, aż do skutku.

Zobacz też: Ile oleju może zużyć sprawny silnik?

Opisaną metodą w zasadzie nie powinno się naprawiać uszczelek tłoczków hamulcowych w hamulcach tarczowych, które jednocześnie pełnią funkcję mechanizmu zwrotnego, cofającego tłoczki do wnętrza cylinderków.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych fot. moto.wieszjak.pl
Jedną z najpowszechniejszych awarii układu hamulcowego są wycieki płyny przez nieszczelności tłoczków i cylinderków hamulcowych fot. moto.wieszjak.pl

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Hancewicz

prawnik, urzędnik, trener administracji publicznej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »