REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana tarcz i klocków hamulcowych – opis krok po kroku.

Robert Kuśpiel
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych w Fiacie Punto MK1.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak wymienić klocki hamulcowe i tarcze we własnym zakresie. Całą pracę wykonamy na przykładzie Fiata Punto MK1.

 Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

Zobacz też: Fiat Punto MK1: naprawa tylnej wycieraczki – opis krok po kroku

• Klocki przód
• Tarcze przód
• Podnośnik
• Klucz do kół
• Młotek
• Smar miedziowy
• Papier ścierny
• Klucze nasadowe nr 12 i 17
• Drut lub sznurek

Pierwszy krok to poluzowanie śrub koła przedniego. Podkładamy zabezpieczenia pod tylne koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy przed sobą interesujące nas elementy. Na początku zweryfikujemy grubość tarcz. Jeżeli jest na nich duży rant, ciężko będzie dokonać pomiaru suwmiarką. Dlatego najlepiej podłożyć odpowiednie monety tak, żeby zrównać się z wysokością rantu. Odczytujemy wartość i odejmujemy różnicę (grubość monety). Jeżeli jest poniżej 9mm, to nasze tarcze kwalifikują się do wymiany.

Zobacz też: Fiat Punto: wymiana żarówki światła przeciwmgielnego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Metoda ta jest dla osób chcących poznać konkretną wartość. Zazwyczaj zużycie tych elementów można ocenić wzrokowo. Pierwszy krok to zdjęcie spinki zabezpieczającej sworzeń zacisku. Uderzamy w niego delikatnie młotkiem do momentu, kiedy będziemy mogli złapać go za pomocą szczypiec. Wyjmujemy go i podnosimy zacisk do góry. Demontujemy stare klocki.

Kolejny krok to wyjęcie zacisku. Wkładamy ponownie sworzeń na swoje miejsce, odkręcamy dwie śruby mocujące go do zwrotnicy. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nr 17, najlepiej na grzechotce. Zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie. Nie można dopuścić do sytuacji, żeby wisiał na przewodach hamulcowych. Mamy teraz swobodne dojście do tarczy.

Zobacz też: Fiat Punto MK2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

REKLAMA

Zamocowana jest na dwóch śrubach. Jeżeli będą problemy z odkręceniem, można polać je dowolnym penetratorem. Tarcza powinna zejść od razu. Zdarzają się przypadki, że jest zapieczona, w takim wypadku będzie nam potrzebny ściągacz. Całą piastę czyścimy dokładnie z zabrudzeń i rdzy. Nakładamy na nią cienką warstwę smaru miedziowego, zakładamy nową tarczę i przykręcamy ją z odpowiednim wyczuciem.

Przechodzimy do montażu klocków. Bierzemy zacisk i wciskamy tłoczki. Można spróbować trzonkiem młotka - metoda jest zupełnie dowolna, oby wcisnąć tłoczek. Czyścimy dokładnie wewnętrzną część zacisku i przykręcamy go na swoje miejsce. Zakładamy nowe klocki i zamykamy zacisk. Czyścimy sworzeń mocujący, po czym go montujemy. Zabezpieczamy zawleczką, zakładamy koło i opuszczamy samochód. Po drugiej stronie samochodu wykonujemy te same czynności. Unikamy gwałtownego hamowania przez ok. 400 kilometrów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA