| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Hamulce > Wymiana klocków hamulcowych

Wymiana klocków hamulcowych

Najszybciej zużywającymi się elementami układu hamulcowego są klocki hamulcowe i okładziny. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe.

Wymiana klocków hamulcowych - co należy przygotować?

Przygotowania do operacji wymiany należy zacząć od zakupu nowych klocków. Ważne, aby były to oryginalne części lub dobrej jakości zamienniki dedykowane do naszego modelu auta. Koszt kompletu nowych klocków na jedną oś to wydatek od 120 PLN do 300 PLN, w zależności od klasy auta. Podczas zakupu należy sprawdzić, czy opakowanie z częściami jest kompletne, i nie brakuje żadnego elementu, takiego jak np. czujniki zużycia klocków. Kiedy już mamy wszystkie elementy, należy przygotować auto do podniesienia i zdjęcia koła zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.

Wymiana klocków hamulcowych - potrzebne narzędzia

Narzędzia, jakich będziemy potrzebować to klucze nasadowe i oczkowe rozmiar 12, 13, 15, 17, 19, klucz do odkręcania kół, młotek, kombinerki i śrubokręt płaski.

Zobacz również: Jak oszczędzać hamulce?

Wymiana klocków hamulcowych - krok po kroku

W celu wymiany klocków hamulcowych podnosimy auto zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Odkręcamy śruby koła i zdejmujemy je. Potem odkręcamy górną śrubę mocującą zacisk hamulca tarczowego do korpusu obudowy piasty koła. Wykonując tę czynność zwróćmy uwagę na stan przewodów hamulcowych, ewentualne wycieki i zabrudzenia. Wyjmujemy śrubę, i luzujemy drugą, dolną. Dzięki temu w łatwy sposób odchylimy zacisk w dół, zsuwając klocki z tarczy i umożliwiając sobie dalsze działania. Z pomocą śrubokręta wysuwamy stare klocki hamulcowe z mocowań. 

Zobacz również: Jak przedłużyć żywotność hamulców?

Tym celu należy odchylić specjalne blaszki, chroniące przed przypadkowym wysunięciem się klocka z zacisku i wypchnąć go do góry. Za pomocą szczotki drucianej lub twardego pędzla oczyszczamy gniazda zacisku z pyłu. W tym momencie należy wcisnąć tłoczek hamulca do środka. Może to wymagać sporej siły. Pomóc może nam duża śruba z nakrętką. Łeb śruby umieszczamy na tłoczku, a nakrętkę blokujemy na korpusie zacisku. Kręcąc śrubą wepchniemy tłoczek. Następnie należy przygotować do montażu nowe klocki. Zwykle są one symetryczne, montujemy je okładzinami zwróconymi do tarczy, pamiętając jak podczas demontażu odchylaliśmy blaszki zabezpieczające, tutaj odchylamy je ponownie aby utwierdzić klocek w gnieździe. Wsuwamy po kolei oba klocki w gniazda.

Upewniamy się, że zostały odpowiednio dopasowane i przymocowane. Następnie odchylamy zacisk ku górze wsuwając jednocześnie pomiędzy klocki tarczę hamulcową. Wkładamy górną śrubę mocującą, i wraz z drugą śrubą, obie mocno dokręcamy. Obracamy tarczę i sprawdzamy, czy klocki ocierają o nią. Jeżeli tarcza obraca się, oznacza to, że z powodzeniem wymieniliśmy klocki. 

Należy pamiętać, że klocki hamulcowe wymieniamy parami tak, aby cała oś pojazdu była wyposażona w nowe elementy cierne.

reklama

Aktualizacja: 07.04.2016

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Najszybciej zużywającymi się elementami układu hamulcowego są klocki hamulcowe i okładziny. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe.
Najszybciej zużywającymi się elementami układu hamulcowego są klocki hamulcowe i okładziny. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Wiktor Sarota

InFakt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »