| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Hamulce > Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Usterki w układzie hamulcowym – jak ich szukać?

Układ hamulcowy jest tak istotnym elementem, mającym wpływ na bezpieczną, jazdę, że nie można dopuścić na istnienie w nim nawet najmniejszych usterek. Najczęstszą z nich jest nieszczelność układu.

Nieszczelność układu hamulcowego, objawiająca się sporym ubytkiem płynu hamulcowego, może pochodzić ze zużytych jego elementów gumowych zarówno w pompie hamulcowej, jak i w cylinderkach i zaciskach hamulcowych. Tę usterkę można bardzo łatwo wykryć. Felga koła, gdzie nastąpiło rozszczelnienie, jest po wewnętrznej stronie wilgotna i brudna, a zapach pokrywającej ją czarnej substancji (mieszaniny kurzu z płynem hamulcowym) jest łudząco podobny do zapachu alkoholu spożywczego. Nieszczelna pompa hamulcowa jest wilgotna zwłaszcza od tylnej strony (bliższej kabiny pasażerskiej).

Zobacz także: Tarcze hamulcowe - jak je wymienić?

Gdy wykrycie nieszczelności w wyżej opisany sposób jest niemożliwe, a układ hamulcowy wydaje się być idealnie szczelny, trzeba zastosować drastyczniejszą metodę badawczą. Po uruchomieniu silnika, koniecznym, aby wspomaganie hamulców zadziałało, należy bardzo mocno wcisnąć pedał i przytrzymać go w tym położeniu tak długo, aż zacznie być odczuwalne jego powolne opadanie. Będzie to sygnał, że nieszczelność w układzie powiększyła się i będzie ją można łatwo zlokalizować. Trzeba wyłączyć silnik i po podniesieniu oraz zabezpieczeniu samochodu na solidnych kobyłkach obejrzeć bardzo dokładnie, centymetr po centymetrze wszystkie przewody hamulcowe, metalowe i elastyczne. Przeprowadzony test spowodował wytryśnięcie w miejscu nieszczelności spore ilości płynu hamulcowego. Mogła ona powstać albo na przewodzie metalowym w wyniku przetarcia go o karoserię lub niedokładnie dopasowane uchwyty go podtrzymujące, albo w wyniku starzenia się gumy przewodów elastycznych. Uszkodzony przewód natychmiast wymienić i odpowietrzyć układ hamulcowy.

Nie wolno poprzestać na wykryciu i usunięciu jednej nieszczelności układu hamulcowego. Trzeba dokładnie przejrzeć cały układ, każdy jego element.

Zdarza się, na szczęście bardzo rzadko, że jedno lub więcej kół nie hamuje, lub hamuje bardzo słabo (2-30% siły hamowania) i nie można znaleźć przyczyny tego zjawiska. Gdy silne naciśnięcie pedału hamulca nie wypchnie tłoczków hamulcowych po zdjęciu szczęk lub wyjęciu klocków hamulcowych, oznacza to zatkanie się układu hamulcowego. Jego przyczyna leży prawie zawsze po stronie przewodu elastycznego. Można więc „w ciemno” ten przewód odkręcić po stronie przeciwnej niż koło, a następnie lekko nacisnąć pedał hamulca. Z przewodu hamulcowego powinien wypłynąć dość intensywnie płyn. Będzie to niezbity dowód, iż w przewodzie elastycznym wytworzył się korek ze sparciałej gumy. Należy wymienić go na nowy i odpowietrzyć cały układ hamulcowy.

Zobacz także: Jak uzupełniać płyn hamulcowy?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Poradnia Kanoniczna

Poradnia została założona przez dwóch absolwentów jedynego w Polsce Wydziału Prawa Kanonicznego znajdującego się na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »