| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Hamulce > Jak wyregulować hamulec ręczny?

Jak wyregulować hamulec ręczny?

Prawidłowa regulacja hamulców, w tym pomocniczego (nazywanego ręcznym) ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W nowoczesnych samochodach hamulec zasadniczy nie wymaga żadnych regulacji, które można przeprowadzić domowym sposobem. Można za to i należy regulować hamulec ręczny, niesłusznie zwany postojowym. W przypadku awarii hamulca zasadniczego to przecież jedyna deska ratunku!

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

29.90 zł100 pytań o obowiązek podatkowy VAT - PDF

Przed przystąpieniem do regulacji należy unieść obustronnie tył samochodu tak, aby tylne koła wisiały w powietrzu. Samochód powinien spocząć na solidnych podstawkach, np. na mocnych klockach, pieńkach drewnianych lub na specjalnych kobyłkach. Nie powinien przy tym się kołysać – przednie koła muszą mocno stać na podłożu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Najpierw należy przygotować lampę warsztatową lub przenośną samochodową, a w ich zastępstwie zwykłą latarkę. Następnie - zorganizować sobie miejsce pracy. Z braku specjalnego wózka do prac pod samochodem, popularnego wśród kierowców wielkich ciężarówek, można pod pojazd wsunąć karimatę, gruby materac piankowy (ale uwaga - będzie potem trudno go oczyścić!) lub zwykły koc. Po wsunięciu się na tak przygotowane legowisko następnym krokiem jest odszukanie linek hamulca ręcznego. Układają się one w kształt litery „V”. Miejsce, w którym się łączą, jest częścią dźwigni hamulca ręcznego. Tu zwykle znajduje się śruba regulacyjna.

W bardzo starych modelach samochodów i w nielicznych nowszych linki hamulca ręcznego są połączone z cięgłem Bowdena, które prowadzi aż w rejon pod tablicą przyrządów (deską rozdzielczą), gdzie znajduje się uchwyt z zapadką służący do zaciągania i zwalniania hamulca ręcznego. To rozwiązane od dawna nie jest stosowane w popularnych typach samochodów.

Śruba regulacyjna hamulca ręcznego zwykle jest zapieczona lub zardzewiała. Należy zastosować do jej „reanimacji” środki opisane w artykule Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?, a następnie przeprowadzić regulację tak, aby hamulec przy opuszczonej dźwigni nie tylko nie blokował kół, ale też nie powodował ocierania nakładek hamulcowych (lub klocków) o bębny (lub tarcze hamulcowe). Koła muszą się obracać swobodnie.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie poprawności regulacji. Można ją uznać za poprawną, jeżeli po „zaciągnięciu” dźwigni hamulca ręcznego na piąty lub szósty ząb następuje całkowita blokada tylnych kół – dźwigni nie można „zaciągnąć” na kolejny ząb. Jednocześnie po jej zwolnieniu koła powinny się swobodnie obracać. Mniejszym złem jest, gdy hamulec ręczny zablokuje koła dopiero „na siódmym lub ósmym zębie”, niż gdyby zwolnienie go nie pozwalało na całkowicie swobodne obracanie kołami.

W przypadku napędu na tylne koła przed próbą sprawdzenia poprawności regulacji hamulca ręcznego, należy ustawić skrzynię biegów w pozycji „luz”, czyli bieg jałowy (N – Neutral w przypadku automatycznej skrzyni biegów).

Po zakończeniu regulacji trzeba zabezpieczyć gwint śruby regulacyjnej warstwą gęstego smaru, np. ŁT – 34, i po uniesieniu go podnośnikiem usunąć spod niego podstawki, na których spoczywał, a następnie opuścić delikatnie na podłoże.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS24
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

More7 Polska Sp. z o.o.

More7 Polska Sp. z o.o. to poznański producent i integrator dedykowanego systemu do zarządzania relacjami z Klientem CRM7.

Zostań ekspertem Infor.pl »