REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: demontaż i czyszczenie nagrzewnicy

Robert Kuśpiel
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia
nawiew, ogrzewanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak zdemontować i wyczyścić nagrzewnicę w Renault Laguna I. Trochę problemu może sprawić wymontowanie nagrzewnicy, reszta prac jest łatwa do wykonania.

Zanim zaczniemy demontować nagrzewnicę w Renault Lagunie, powinniśmy przygotować odpowiednie narzędzia. Potrzebne nam będą:

REKLAMA

  • Śrubokręt gwiazdkowy
  • Klucz nasadowy 6
  • Kombinerki
  • Silikon (stosowany przy wysokich temperaturach)
  • Gumowe uszczelki o średnicy 25mm i grubości 2mm
  • Płyn do chłodnic
  • Młotek
  • Kombinerki z zagiętymi końcówkami

Zobacz też: Regeneracja głowicy silnika zasilanego gazem LPG

REKLAMA

Pierwszym krokiem jest zlokalizowanie nagrzewnicy. Znajduje się ona w dolnej części deski rozdzielczej, a dokładnie bezpośrednio za radiem. Najlepiej wyjmować nagrzewnicę od strony kierowcy koło pedałów. Do wykonania tej operacji nie będziemy spuszczać płynu chłodzącego z chłodnicy. Rozkładamy w nogach kierowcy gazety i szmaty tak, żeby zebrać wypływający płyn chłodniczy. Nie wycieknie go zbyt dużo więc nie będziemy musieli również dużo uzupełniać.

Jeżeli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę w nogach kierowcy to zabieramy się za odkręcanie śrubek mocujących nagrzewnicę w obudowie. Są to trzy śrubki, które należy odkręcić śrubokrętem gwiazdkowym. Po ich wykręceniu należy zdemontować mocowanie rurek. Będzie nam do tego potrzebny śrubokręt gwiazdkowy. Tego kroku nie należy pomicjć bez demontażu rurki nie ma możliwości wyjęcia nagrzewnicy.

Zobacz też: VW Golf IV i V z LPG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do odkręcenia pozostaje nam ostatnia śrubka mocująca plastikowe rurki, które doprowadzają płyn chłodniczy do nagrzewnicy. Tutaj również korzystamy z śrubokręta gwiazdkowego. Podczas wykręcania tej śrubki zacznie wypływać płyn chłodniczy. Jeśli dobrze zabezpieczyliśmy wykładzinę to nie musimy się obawiać.

Po wykręceniu wszystkich mocować przechodzimy do odchylenia plastikowej rurki, która wchodzi w nagrzewnicę. Nie ma potrzeby wyciągania jej w całości, wystarczy delikatnie odgiąć w górę. W tym momencie przechodzimy do wyjęcie a nagrzewnicy z samochodu. Po delikatnym podważeniu płaskim śrubokrętem powinna zacząć wychodzić z obudowy. Nagrzewnica najpierw zawadzi o pedał gazu, a potem hamulca. W obydwu przypadkach wciskamy pedały i delikatnie wyjmujemy ją do dołu. Należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek.

Zobacz też: Instalacja LPG: fakty i mity

REKLAMA

Gdy uporamy się z wyjęciem nagrzewnicy, możemy zabrać się za jej rozkładanie. Na początku zdejmujemy ramkę nagrzewnicy. Kolejne kroki będą bardziej czasochłonne. W tym momencie należy odgiąć ok. trzydzieści metalowych blaszek na brzegach nagrzewnicy. Najlepiej zrobić to za pomocą cienkiego ale mocnego śrubokręta. Blaszki są dosyć mocno zagięte. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie uszkodzić aluminiowych żeberek nagrzewnicy.

Po tym, jak odgięliśmy wszystkie blaszki, zdejmujemy plastikowy boczek i wyjmujemy ze środka metalowe spirale. Zalecamy je wyciągać twardym narzędziem bo są solidnie zamocowane w rurkach nagrzewnicy. Po wyjęciu szesnastu spirali(spirale czyścimy) czyścimy dokładnie kanały w których były zamocowane. Najelpiej zrobić to kilka razy pod dużym ciśnieniem wody. Najprawdopodobniej ponad połowa tych rurek będzie zapchana.

Zobacz też: Wymiana bezpiecznika

Po dokładnym wyczyszczeniu kanałów przechodzimy do złożenia wszystkich elementów nagrzewnicy. Do uszczelnienia nagrzewnicy będziemy korzystać z silikonu do wysokich temperatur. Wcześniej należy dokładnie oczyścić powierzchnię, na którą będziemy nanosić silikon. Najlepiej zrobić to za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Nakładamy równomiernie silikona i zakładamy plastikowy oczek po czym zaciskamy metalowe blaszki mocujące.

Po wstępnym zaciśnięciu blaszek należy wyrównać metalowe boczki stukając delikatnie młotkiem po czym ponownie dociskamy mocno blaszki kombinerkami. Nadmiar silikonu należy wytrzeć za pomocą mokrej szmatki. Po złożeniu nagrzewnicy czekamy około godziny aż wyschnie silikon i przystępujemy do montażu nagrzewnicy w samochodzie.

Zobacz też: Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Obowiązkowo musimy sprawdzić w jakim stanie są gumowe uszczelki, które się znajdują na końcach rurek, które montujemy do nagrzewnicy. Uszczelki są standardowe o wymiarach 25x2. Z dostępnością nie ma najmniejszych problemów, można je zakupić w każdym sklepie motoryzacyjnym.

Po zamontowaniu nagrzewnicy należy odpowietrzyć układ. Uzupełniamy poziom płynu do oznaczenia max i odkręcamy odpowietrznik na termostacie i czekamy aż płyn chłodzący będzie wypływał bez pęcherzyków powietrza. Nastepnie odkręcamy na chłodnicy po lewej stronie plastikowey korek i również czekamy aż ciecz będzie wypływać bez pęcherzyków. Na końcu odkręcamy plastikowy wkręt na wężu wchodzącym do kabiny, czekamy aż będzie wypływał płyn bez pęcherzyków i zakręcamy.

Uruchamiamy silnik i czekam aż załączy się wentylator. Następnie sprawdzamy poziom płynu. Jeśli jest zbyt niski to dolewamy do odpowiedniego stanu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA