REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Robert Kuśpiel
Opel Astra F  wymiana rozrusznika
Opel Astra F wymiana rozrusznika

REKLAMA

REKLAMA

Awaria rozrusznika nie pozwala nam na normalne uruchomienie silnika. W poradniku tym pokażemy, jak samemu wymienić rozrusznik w Oplu Astra F.

W przypadku nagłej awarii rozrusznika możemy spróbować uruchomić silnik z „popychu”. Nie jest to bezpieczny sposób, ponieważ grozi uszkodzeniem rozrządu. Jednak w wielu przypadkach taka próba przebiega bez problemu. Mimo wszystko nie polecamy częstego uruchamiania silnika w taki sposób. Z wymianą rozrusznika nie należy czekać. Jeśli zaciął się po raz pierwszy możemy być pewni, że będzie się to zdarzać znacznie częściej.

REKLAMA

Silnik, do rozruchu potrzebuje małego silnika elektrycznego, który jest zwany rozrusznikiem. Nadaje on wałowi korbowemu prędkość obrotową minimum 300 obr/min, co powoduje zapłon. Jeśli rozrusznik nie obraca się, należy sprawdzić czy na zacisku 50 (dochodzi do niego przewód czarno – czerwony) jest napięcie minimum 8V. Jeśli jest niższe, należy sprawdzić obwód rozrusznika, będzie do tego potrzebny odpowiedni schemat elektryczny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

Można również sprawdzić czy rozrusznik zadziała przy napięciu z akumulatora. Przed wykonaniem tej próby należy zwrócić szczególną uwagę na złącza przewodów. Nie mogą być poluzowane ani utlenione. Teraz ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i włączamy zapłon. Następnie mostkujemy zacisk 30 (dochodzi do niego czarny przewód) i zacisk 50 (dochodzi do niego przewód czarno – czerwony) na rozruszniku. Zalecamy użyć do tego grubego przewodu o przekroju minimum 4mm2.

Jeżeli podczas wykonywania tej próby rozrusznik działa to znak, że jest sprawny i usterki musimy szukać na przewodach do niego dochodzących. Jeśli rozrusznik nie działa, należy go wymontować i najprawdopodobniej wymienić na nowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z rozrusznikiem jest podobnie jak z alternatorem. Należy przemyśleć, który wariant jest dla nas najbardziej korzystny. Zakup używanego, nowego lub regeneracja obecnego. Po raz kolejny przestrzegamy przed tanimi zamiennikami. Zazwyczaj ich eksploatacja nie trwa zbyt długo. Większość z nich ma problemy z dotrwaniem do końca gwarancji (na ogół 12 miesięcy). Pamiętajmy, że nowy, oryginalny rozrusznik jest znacznie droższy niż zamiennik.

Zobacz też: Szczotki w prądnicy i rozruszniku

REKLAMA

Warto rozeznać się w temacie regeneracji. Zazwyczaj ceny są zróżnicowane. Oczywiście, jakość wykonanej usługi też jest ważna. Najczęściej ceny regeneracji przewyższają zakup używanego rozrusznika. Zaletą tego wyboru jest fakt, że nie musimy czekać na naprawę. Od razu dostajemy zregenerowany rozrusznik pozostawiając swój uszkodzony na wymianę. Jeżeli mamy dostęp do używanych i sprawdzonych części to warto przemyśleć taki wybór. Należy jednak pamiętać, że produkcja Opla Astry F dawno się skończyła i części używane mogą być w różnym stanie. Kiedy podejmiemy już decyzję, możemy dokonać wymiany rozrusznika.

Rozrusznik znajduje się z tyłu przy kadłubie silnika. Najlepiej wymontować go od dołu samochodu. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego do akumulatora. Pamiętajmy, że akumulator odłączamy tylko przy wyłączonym zapłonie. Następnie odpinamy od włącznika elektromagnetycznego czarny przewód (zacisk 30) oraz przewód czarno – czerwony (zacisk 50).  Teraz musimy podnieść samochód.

Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. Jeśli nie mamy takiej możliwości to pozostaje nam praca z wykorzystaniem podstawek. Unosimy przód samochodu i podkładamy „kobyłki”. Odkręcamy śrubę górnego mocowania od strony skrzyni biegów i wykręcamy śrubę dolnego mocowania, która znajduje się od strony silnika. Na końcu odkręcamy śrubę wspornika rozrusznika (jeśli występuje w naszym aucie). Teraz możemy wyjąć rozrusznik.

Zobacz też: Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

Przystępujemy do montażu. Wkładamy rozrusznik na swoje miejsce i dokręcamy śruby mocujące. Następnie podłączamy do wyłącznika elektromagnetycznego przewód czarny (do zacisku 30) i przewód czarno – czerwony (do zacisku 50). Należy zwrócić szczególną uwagę na podłączenie przewodów. Opuszczamy samochód na koła i podłączamy przewód masowy do akumulatora. Nie powinno być problemów z uruchomieniem silnika. Wymontowany rozrusznik oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA