REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Opel Vetra A: wymiana alternatora
Opel Vetra A: wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora może doprowadzić do nieplanowanego przestoju. W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany alternatora w Oplu Vectra A.

Podłączamy miernik uniwersalny pod bieguny akumulatora i uruchamiamy silnik. Podczas tej czynności napięcie nie może spaść poniżej 9.5V. Teraz wciskamy pedał gazu i ustawiamy obroty na poziomie 3000 obr/min. Wartość odczytana powinna być z zakresu 14.2 do 15.2V.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż wtryskiwaczy w silniku Diesla

REKLAMA

Jeżeli napięcia nie są poniżej podanych wartości to znak, że alternator w naszym aucie sprawuje się bez problemów i nie ma potrzeby myślenia o wymianie. Jeżeli pomiary są poniżej wytycznych należy liczyć się z tym, że pewnego dnia nasz alternator może przestać pracować.

Zanim zaczniemy wymianę warto zastanowić się na jakich podzespołach wykonamy całą pracę. Możemy wybrać zakup nowego alternatora. Na rynku jest dużo atrakcyjnych ofert alternatorów. Dodatkowo mają roczną gwarancję co dodatkowo zachęca do zakupu. Jednak w większości przypadków takim egzemplarzom jest daleko do oryginały. Zazwyczaj są to tanie chińskie zamienniki, które mają problemy z prawidłowym działaniem jeszcze przed końcem gwarancji.

Oczywiście nie jest to regułą, jednak należy mieć to na uwadze. Gwarancja również kryje kilka „pułapek”. Prawie każda gwarancja jest honorowana tylko w przypadku kiedy mamy fakturę potwierdzającą montaż w zakładzie trudniącym się alternatorami. Według nas, zakup nowego, taniego alternatora nie jest dobrym pomysłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrą alternatywą okazuje się regeneracja naszego uszkodzonego alternatora. Usługa ta jest zbliżona cenowo do nowego nieoryginalnego alternatora. Jeżeli mamy namiar na zakład, który bardzo dobrze regeneruje alternatory to warto przemyśleć taką ofertę. Profesjonalnie zregenerowany alternator posłuży nam długi czas.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Ostatni wariant to zakup używanego alternatora. Niestety Vectry A są leciwymi autami dlatego o alternator w dobrym stanie może być trudno.

Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie musimy zdjąć pasek klinowy. Zaczniemy od zwykłego paska klinowego. Jeżeli dostęp do paska wydaje nam się utrudniony to należy wymontować przewód dolotowy powietrza, który znajduje się pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem.  Następnie luzujemy dolną śrubę mocowania alternatora. Tak samo robimy z górną śrubą mocowania alternatora do napinacza. W autach wyprodukowanych do sierpnia 1994 roku należy odchylić alternator w kierunku silnika. Efektem tego będzie poluzowanie paska klinowego.

W modelach wyprodukowanych po tym okresie na napinaczu jest specjalna śruba napinająca. Odkręcanie jej powoduje odsuwanie alternatora.

W silniku 1.7 Diesel należy poluzować mocowanie alternatora do wspornika oraz napinacza. Teraz będziemy mogli odchylić go na bok. Na końcu, we wszystkich wersjach silnikowych należy zdjąć pasek klinowy.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana rozrusznika

Przechodzimy do paska wieloklinowego, który zastąpił tradycyjny pasek klinowy. Występuje on w następujących modelach:

  • X16SZ – wersja ze wspomaganiem
  • C16NZ
  • C16NZ2
  • C18NZ – od IX 1992
  • C20NE – od IX 1992
  • C20XE – od IX 1992
  • X20XEV
  • C25XE

Na początku należy poluzować dwie śruby mocujące alternator na dole wspornika. Następnie luzujemy górną śrubę i odciągamy alternator od silnika. W taki sposób luzujemy naciąg paska wieloklinowego. Teraz możemy swobodnie go wyjąć.

Teraz demontujemy przewód dolotowy powietrza. Odłączamy wszystkie przewodu elektryczne od alternatora. Dodatkowo w silniku 1.7 należy wymontować pompę podciśnienia. Odpowiedzialna jest ona za wytwarzanie podciśnienia, które jest potrzebne do zadziałania serwa hamulców.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż miski olejowej

REKLAMA

W silniku 1.7D pompa podciśnienia zamontowana jest kołnierzem do prawej strony ścianki obudowy wałka rozrządu (stojąc przodem do samochodu). Pompa jest napędzone przez wałek rozrządu za pośrednictwem zabierak. Odkręcamy przewód podciśnienia i wykręcamy dwie śruby mocujące pompę do obudowy wałka rozrządu. Wyjmujemy zabierak razem z rurką zasilającą olejem.

W jednostce 1.7TD pompa podciśnienia zamocowana jest z tyłu alternatora. Napędzana jest z wałka alternatora poprzez płytkę zabierakową. Najpierw odkręcamy przewód podciśnienia, a następnie wykręcamy olejowy przewód zasilający. Luzujemy i ściągamy opaskę zaciskową po czym ściągamy olejowy przewód powrotny. Odkręcamy wkręty mocujące pompę podciśnieniową i wyjmujemy ją razem z gumowymi pierścieniami uszczelniającymi.

Teraz we wszystkich silnikach odkręcamy alternator os górnej listwy napinacza i dolnego wspornika.

Przystępujemy do montażu. Najpierw wkładamy alternator i wkręcamy ręcznie śruby górnego i dolnego mocowania. Podłączamy wszystkie przewody elektryczne i na koniec sprawdzamy poprawność zamocowania. W silniku 1.7 musimy zamontować pompę podciśnienia.

Zobacz też: Opel Vectra A: demontaż zamka drzwi

W modelu 1.7D wkładamy w wałek rozrządu rurkę zasilającą olejem razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Montujemy zabierak i umieszczamy w otworze pompę podciśnienia razem z nową uszczelką. Całość solidnie dokręcamy. Na samym końcu dokręcamy przewód podciśnienia.

W silniku 1.7TD zaczynamy od kontroli pierścienia uszczelniającego pompy. Jeśli jest uszkodzony to należy bezwzględnie zamontować nowy. Wkładamy pompę razem z pierścieniem uszczelniającym i przykręcamy całość. Wkraplamy około 10 kropli oleju silnikowego w otwór doprowadzania oleju do pompy i nasadzamy olejowy przewód powrotny po czym zabezpieczamy go za pomocą opaski. Podłączamy olejowy przewód zasilający razem z nowymi uszczelkami i wszystko przykręcamy. Na końcu podłączamy przewód podciśnienia.

Kolejny krok to zamontowanie paska klinowego. Zaczynamy od paska klinowego. Najpierw zakładamy go na koła pasowe. Następnie odsuwamy alternator za pomocą metalowej łyżki i dokręcamy jego górne mocowanie. W modelach od września 1994 należy obracać śrubę napinająca do momentu aż pasek zostanie naciągnięty. Pozostaje nam sprawdzić prawidłowy naciąg paska.

Zobacz też: Jak często wymieniać łożyska alternatora?

Od prawidłowego naciągu zależy jak długo będziemy go eksploatować. W warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. Jak wiadomo nie każdy ma dostęp do tego typu przyrządów. Pozostaje nam alternatywna metoda, nie tak dokładna ale dająca pewien obraz. Naciąg jest prawidłowy jeśli można ugiąć pasek na około 5mm w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Teraz dokręcamy śruby mocowania alternatora i montujemy przewód dolotowy powietrza.

W przypadku paska wieloklinowego montaż przebiega w odwrotnej kolejności i jest bardzo szybki. Najpierw przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. W tym celu odsuwamy alternator od silnika i wsadzamy klucz w korpus alternatora. Regulację naciągu najlepiej robić za pomocą klucza dynamometrycznego. W przypadku nowego paska moment wynosi 55Nm. Dla używanego jest mniejszy o 5Nm.

Teraz dokręcamy dolne i górne mocowanie alternatora i montujemy przewód dolotowy powietrza. Na końcu pozostaje nam podłączyć przewód masy do akumulatora. Jeżeli będą problemy z rozruchem to należy podładować akumulator. Jeśli nie miał ładowania podczas jazdy to mógł się kompletnie rozładować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA