REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: wymiana lub naprawa alternatora

Robert Kuśpiel
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić alternator w Mercedesie klasy C W202.

Jeśli podejrzewamy, że alternator nie generuje odpowiedniego napięcia ładowania, warto jest go sprawdzić. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Możemy również posłużyć się uniwersalnym miernikiem. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Podłączamy go pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas rozruchu napięcie nie powinno się obniżyć do mniej niż 9.5V. Ustawiamy obroty na 3000 obr/min i sprawdzamy jaką wartość podaje miernik. Jeżeli alternator pracuje prawidłowo to powinno być około 13 – 14.5 V.

REKLAMA

Jeżeli uzyskaliśmy niższą wartość to należy wymienić alternator. Cała operacja nie jest trudna i nie wymaga od nas demontażu dużej ilości podzespołów. Na początku należy odłączyć ujemną klemę akumulatora. Następnie trzeba poluzować pasek klinowy. Robimy to poprzez wykonanie kilku czynności. Na początku musimy zdemontować sprzęgło wentylatora.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana żarówek

W silniku 2.0 należy dodatkowo odpiąć zaczepy sprężyste od owiewki wentylatora. Następnie podnosimy ją delikatnie do góry i ustawiamy nad wentylatorem.

W silnikach 604 i 605 (2.2 i 2.5) należy zdemontować sprzęgło Visco razem z owiewką wentylatora. Owiewkę demontujemy poprzez wyjęcie jej z zaczepów. Jeśli chodzi o sprzęgło Visco w silniku 2.2 odkręcamy nakrętkę mocującą sprzęgło. Najlepiej przytrzymać koło pasowe pompy cieczy chłodzącej. Należy zwrócić uwagę, że jest to lewy gwint. Możemy teraz zdjąć sprzęgło Visco wraz z wentylatorem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz odkręcamy trzy śruby mocujące i rozłączamy wentylator od sprzęgła.

REKLAMA

W silniku 2.5 najpierw demontujemy owiewkę wentylatora i opieramy ją nad nim. Następnie odkręcamy śrubę sprzęgła Visco. Możemy teraz odkręcić nakrętkę wieńcową. W kolejnym kroku wkładamy trzpień w otwór dźwigni napinające po czym dociskamy go kierunku bagnetu oleju. Teraz zdejmujemy pasek tylko z kółka alternatora. W tym momencie należy podnieść samochód.

Warto skorzystać z platformy warsztatowej, jeśli mamy do niej dostęp, lub tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Po uniesieniu samochodu demontujemy dolną osłonę silnika. Ściągamy nakładkę ochronną z zacisku alternatora i odkręcamy przewody. Wykręcamy śruby ze wspornika i wyjmujemy całkowicie alternator z samochodu. Mając alternator w ręku należy się zastanowić co dalej z nim zrobić.

Najczęściej pomaga wymiana szczotek i regulatora napięcia. Jeżeli te elementy są oryginalne to ich wytrzymałość powinna wynieść około 130 000 kilometrów. Sama wymiana nie jest skomplikowana. Po wyjęciu alternatora odkręcamy śruby mocujące pokrywę i zdejmujemy ją. Możemy też zlecić taką naprawę w dowolnym zakładzie zajmującym się elektryką.

REKLAMA

Wykręcamy dwie śruby trzymające regulator napięcia i wyjmujemy go. Teraz odlutowujemy plecione przewody i wymieniamy szczotki węglowe. Na samym końcu sprawdzamy zużycie pierścieni ślizgowych. Jeżeli będą stawiały opór to należy je delikatnie przekręcić i wypolerować. Tę czynność najlepiej zlecić warsztatowi. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Na początku montujemy nowe szczotki oraz sprężyny w szczotkotrzymaczu. Następnie lutujemy przewody. Kolejnym krokiem jest przykręcenie regulatora napięcia. W tym momencie należy uważać, żeby końcówka masy nie wpadła nam do regulatora. Jeśli mamy zamontowane już te elementy to kontrolujemy czy szczotki mogą poruszać się w szczotkotrzymaczu bez żadnego oporu.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

Jeżeli nie stwierdzamy nieprawidłowości to montujemy pokrywę alternatora i przykręcamy ją.

W przypadku kiedy nie mamy pewności co do swoich umiejętności manualnych z lutownicą lub nasz alternator doznał innej usterki to należy zadecydować o jego dalszym losie. Można zdecydować się na regenerację alternatora, kupno nowego lub używanego.

Kupna nowego zdecydowania odradzamy. Model W202 został wycofany z produkcji ponad 10 lat temu. Wszystkie alternatory, które są dostępne na rynku, w cenie regeneracji to najczęściej chińskie zamienniki.  Oczywiście na takie alternatory jest gwarancja (najczęściej 12 miesięcy). W praktyce większość z nich nie dotrwa nawet do końca okresu gwarancyjnego.

Należy uważać na warunki gwarancji. Podstawa do reklamacji to montaż w warsztacie specjalizującym się w montażu alternatorów. W naszym przypadku samodzielny montaż automatycznie pozbawia nas gwarancji.

Dobrą alternatywą jest również zakup używanego alternatora. Jednak tutaj zakup dobrego egzemplarza może okazać się wyjątkowo trudny z racji wieku auta. Jeżeli mamy dostęp do sprawdzonych używek to należy skorzystać z tej oferty.

Po samodzielnej lub zleconej naprawie przechodzimy do montażu alternatora. Odbywa się on w odwrotnej kolejności do demontażu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA