REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Fiat Punto MK1: wymiana i regeneracja rozrusznika. Poradnik

Robert Kuśpiel
Nieplanowany postój? - nie, jeśli rozrusznik sprawnie działa.
Nieplanowany postój? - nie, jeśli rozrusznik sprawnie działa.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony rozrusznik może przyczynić się do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy sposób, w jaki go wyczyścić i wymienić bendiks oraz przednią tuleję. Całą operację przeprowadzimy w Punto I z silnikiem 1.2.

Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

• Młotek
• Śrubokręt gwiazdkowy
• Klucze 8, 10, 13
• Śrubokręt płaski
• Szczypce
• WD40
• Benzyna ekstrakcyjna
• Smar do łożysk
• Tulejki rozrusznika od Fiata 126p
• Bendiks nr Fiata: 9945556

Wykonanie

Dla ułatwienia poszukiwań części dodam, że bendiks podany przez nas pasuje do wszystkich silników benzynowych pierwszej generacji Punto z rozrusznikami Magneti – Marelli.

Całą operację ułatwi nam skorzystanie z kanału. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, może być najazd lub w ostateczności podnośnik. W ostatnim przypadku musimy podnieść auto, pamiętajmy o zabezpieczeniu tylnych kół. Teraz odłączamy klemy od akumulatora, wchodzimy pod samochód i zaczynamy demontować rozrusznik. Na początku odkręcamy dwa przewody elektryczne od rozrusznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak używać prostownika?

REKLAMA

Następnie wykręcamy śruby trzymające rozrusznik. Są dokładnie trzy. Pierwsza górna umożliwia najlepszy dostęp z boku obudowy sprzęgła, dwie kolejne znajdują się od dołu. W tym momencie możemy wyjąć rozrusznik. Zabieramy go na stół i przygotowujemy się do regeneracji tego elementu. Oglądamy go dokładnie, zobaczymy, że przewód prądowy rozrusznika zamocowany jest do automatu. Musimy go odkręcić, robimy to za pomocą klucza nr 13.

Teraz odkręcamy dwa wkręty trzymające szczotkotrzymacz do tylnego dekla oraz kluczem nr 8 dwie nakrętki mocujące go. W tym momencie możemy rozdzielić wszystkie elementy, czyli stojan ze szczotko trzymaczem, tylny dekiel i przód z wirnikiem. Stojan, jest to ten środkowy element z śrubką boczną. Czyścimy dokładnie wszystkie elementy z pyłu i wszelkich zabrudzeń. Kolejny krok to odkręcenie trzech nakrętek trzymających elektromagnes.

Zobacz też: Jak wyłączyć zablokowany klakson?

Wyjmujemy go, dzięki temu można odblokować i wyjąć widełki wraz z wirnikiem. Wkładamy przednią obudowę do imadła. Należy uważać, żeby nie uszkodzić szpilek łączących rozrusznik.

Wybijamy przednią tuleję z obudowy za pomocą wybijaka (w zestawie z tulejkami od 126p). Nową nabijamy tą samą metodą. Jeżeli tylna tulejka również wymaga wymiany to wybijamy ją. W innym przypadku zostawiamy. Kolejny krok to wymiana bendiksa. Wyciskamy pierścień oporowy za pomocą śrubokręta. Pod nim jest kolejny, sprężynujący. Zdejmujemy go za pomocą szczypiec. Zsuwamy bendiks z wałka i zakładamy nowy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Smarujemy tulejki, ośkę wirnika i możemy składać cały rozrusznik. Tutaj również obowiązuje odwrotna kolejność. Pozostało tylko zamontowanie w naszym aucie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA