| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Elektronika/Elektryka > Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.

Jak naprawić rozrusznik? Część elektryczna.

Niektóre uszkodzenia elektrycznych podzespołów rozrusznika można usunąć we własnym zakresie, nawet bez żadnych narzędzi i przyrządów specjalistycznych. Podpowiadamy, jak naprawić rozrusznik.

Do naprawy rozrusznika wystarczy kilka podstawowych kluczy i wkrętak. Gdy akumulator jest dobrze naładowany, klemy mają dobry styk z jego biegunami, a mimo to rozrusznik nie obraca wałem korbowym silnika, to najprawdopodobniej nastąpiła awaria rozrusznika. Najczęściej przyczyną jego niedomagania są zużyte szczotki. Do ich wymiany najczęściej potrzebny jest jedynie wkrętak, pod warunkiem, że jest łatwy dostęp do całego korpusu rozrusznika, bez potrzeby wymontowywania go z samochodu.

Ze względów BHP należy w pierwszej kolejności zdjąć ujemną klemę z akumulatora. Następnie sprawdzić, czy jest dostęp do szczotek rozrusznika. W większości przypadków znajdują się one pod blaszaną opaską ochronną, którą można odsunąć po zluzowaniu zaciskającego ją wkrętu. Po uzyskaniu dostępu do szczotek, sprawdzić ich stopień zużycia.

Zobacz również: Dlaczego rozładowuje się akumulator?

Do każdej szczotki są podłączone na stałe dwa miedziane elastyczne przewody, których końce są zaciśnięte w prostokątnej blaszce z otworem do mocowania. Pociągając ostrożnie za te przewody można sprawdzić, czy szczotka nie zawiesiła się w szczotkotrzymaczu (prowadnicy szczotki). Szczotki są dociskane do komutatora silnymi sprężynkami o kształcie ślimakowym. Do próby trzeba je unieść i odchylić w bok, w przeciwnym wypadku można zerwać lub uszkodzić wspomniane wcześniej przewody.

Jeżeli szczotka się zacina lub nie da się poruszyć, należy spróbować ją uruchomić, spryskując ją „Elektrosolem” lub podobnie działającym preparatem, np. WD-40. Po kilku minutach można spróbować ostrożnie poruszać nią, na przemian dociskając wkrętakiem w kierunku komutatora i pociągając niezbyt mocno za jej przewody, aby ich nie zerwać.

Zobacz również: Jak wymienić szczotki w alternatorze?

Szczotki, które tkwią głęboko w prowadnicach (są prawie niewidoczne) należy wymienić je na nowe. Aby to zrobić, należy odkręcić wkręty, mocujące blaszki z przewodami doprowadzającymi prąd do szczotek. Zwrócić uwagę, aby ani one, ani ich podkładki nie wpadły do wnętrza rozrusznika. Następnie wymienić szczotki na nowe, przykręcić dostatecznie silnie blaszki z przewodami i spróbować uruchomić rozrusznik, pamiętając o włączeniu biegu jałowego. Można to zrobić bez potrzeby włączania stacyjki.

Po założeniu ujemnej klemy na biegun akumulatora trzeba w tym celu zewrzeć na chwilę wkrętakiem śrubę na elektromagnesie, do której podłączony jest przewód rozruchowy, z niewielkim wkrętem, mocującym najcieńszy z przewodów, podłączonych do rozrusznika. Jest to przewód sterujący elektromagnesem.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Bird & Bird

Kancelaria doradztwa prawnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »