| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Elektronika/Elektryka > Jak samodzielnie naprawić alternator? Wymiana szczotek

Jak samodzielnie naprawić alternator? Wymiana szczotek

Alternator składa się z niewielu części, podlegających wymianie. Dlatego jego samodzielna naprawa nie jest trudna, choć wymaga pewnej wiedzy technicznej połączonej z predyspozycjami manualnymi. Podpowiadamy, jak samodzielnie wymienić szczotki w alternatorze.

Wszelkie prace przy alternatorze można wykonywać wyłącznie po zdjęciu ujemnej klemy z bieguna akumulatora.Przed wymontowaniem alternatora z samochodu należy odłączyć od niego wszystkie przewody (zwykle są dwa lub trzy)

Zobacz też: Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Szczotki w alternatorze znajdują się zawsze po przeciwnej stronie niż jego kółko pasowe. Podłączony jest do nich przewód, doprowadzający napięcie wzbudzenia. Jest on znacznie cieńszy, niż główny przewód zasilający samochód w energię elektryczną, ale grubszy od przewodu lampki sygnalizacyjnej, jeżeli taki istnieje.

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Szczotki znajdują się w wykonanym z twardego materiału izolacyjnego uchwycie, zwanym szczotkotrzymaczem. Do obudowy alternatora mocują go dwie cienkie szpilki z nakrętkami lun, rzadko – dwie śruby. Po ich odkręceniu można delikatnie i ostrożnie wyjąć cały szczotkotrzymacz.

Polecamy: Urlopy wypoczynkowe dla pracowników - PDF

Podczas wyjmowania szczotkotrzymacza ze zużytymi szczotkami a zwłaszcza przy zakładaniu nowego zachować ostrożność i nie używać siły. Ukruszona szczotka, jeżeli zostanie wewnątrz alternatora, może spowodować zwarcie płytki z diodami do masy lub wyrządzić inne szkody.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Zamontowanie nowego szczotkotrzymacza

Następną czynnością jest włożenie nowego szczotkotrzymacza na miejsce. Aby to zrobić, należy przygotować wcześniej płytkę z cienkiego, sprężyście elastycznego tworzywa lub kartonik o szerokości około 3 cm i długości około co najmniej 6-7 cm. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu wsunięcie szczotek na ich miejsce będzie bardzo łatwe i zapobiegnie ich przypadkowemu wykruszeniu. Wsuwa się go do wnętrza alternatora tak, aby nakrył oba pierścienie komutatora, widoczne przez otwór po wyjętym szczotkotrzymaczu.

Zobacz również:Jak usunąć zakłócenia elektromagnetyczne, słyszalne w odbiornikach radiowych na zakresach AM?

Następnie wsuwa się nowy szczotkotrzymacz tak, aby szczotki ślizgały się po przygotowanej płytce lub kartoniku, a otwory do mocowania szczotkotrzymacza wsunęły się na szpilki mocujące. Gdy szczotki znajdą się na miejscu, ostrożnie wyciągnąć ją spod nich, przytrzymując drugą ręką szczotkotrzymacz. Następnie założyć na szpilki i dokręcić z wyczuciem, aby nie zerwać gwintów, nakrętki mocujące. Zamontować alternator w samochodzie, założyć pasek na kółko, podłączyć wszystkie przewody, dbając o to, aby nie zamienić ich miejscami. Przedtem miejsca ich podłączenia – śrubki lub końcówki złączek lekko spryskać „Elektrosolem” dla poprawienia kontaktu elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza miejsca podłączenia najgrubszego z przewodów.

reklama

Polecamy artykuły

Aktualizacja: 09.01.2015

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Naprawa alternatora nie jest trudna. fot. Newspress
Naprawa alternatora nie jest trudna. fot. Newspress

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »