| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Elektronika/Elektryka > Wymiana bezpiecznika

Wymiana bezpiecznika

Gdy w naszym samochodzie jakieś urządzenie zasilane prądem nie działa, może to oznaczać, że bezpiecznik jest przepalony. Podpowiadamy, jak zdiagnozować taką usterkę i jak powinna wyglądać wymiana bezpiecznika.

Gdy urządzenie elektryczne w naszym samochodzie przestaje działać, bezpiecznik jest pierwszą rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić. W samochodzie mogą znajdować się dwie skrzynki z bezpiecznikami. Skrzynka główna najczęściej umieszczona jest w komorze silnika. Mogą tam znajdować się wszystkie bezpieczniki, a jeśli nie, pozostałe zazwyczaj znajdziemy pod deską rozdzielczą, po lewej stronie pedału sprzęgła, lub też od strony pasażera. Skrzynki zabezpieczone są pokrywkami, na których odnajdziemy opis dotyczący rozmieszczenia gniazd bezpieczników. Dowiemy się, którego urządzenia dotyczy dany bezpiecznik i jaka wartość natężenia prądu (w amperach) elektrycznego jest dla danego urządzenia właściwa. Pokrywka z reguły montowana jest na zatrzask, więc można ją łatwo zdjąć. Czasem trzeba podważyć ją np. płaskim śrubokrętem lub nożykiem.

Zobacz również: Jak zamontować czujniki parkowania?

Większość aut wyposażona jest w bezpieczniki w plastikowej lub przezroczystej obwolucie, dzięki czemu możemy obejrzeć dokładnie stan drutu oporowego w jego wnętrzu. Jeśli drut jest przepalony, przerwany lub zabrudzony sadzą, możemy wyrzucić bezpiecznik i zastąpić go nowym. Ponieważ bezpieczniki montowane w samochodach mogą być różnego rodzaju, najlepiej mieć ten uszkodzony ze sobą przy kupnie zapasowego zestawu. Większość rodzajów bezpieczników można kupić na stacji benzynowej lub w sklepie motoryzacyjnym. Nowe samochody zazwyczaj wyposażone są w zapasowy zestaw, a z instrukcji możemy dowiedzieć się, gdzie go znajdziemy. 

Przed przystąpieniem do wymiany, upewnijmy się jeszcze raz, czy wartość natężenia prądu na bezpieczniku jest zgodna z opisem na pokrywce skrzynki. Jeśli tak, możemy zamontować go w gnieździe i sprawdzić, czy urządzenie działa. Jeśli jednak nie mamy bezpiecznika o odpowiedniej wartości natężenia prądu a usterka uniemożliwia nam jazdę, możemy zdecydować się na awaryjne zamontowanie bezpiecznika o innej wartości natężenia, jednak różnica nie powinna przekraczać 5 amperów. Zbyt niska wartość może spowodować spalenie bezpiecznika nawet przed uruchomieniem urządzenia. Zbyt wysoka nie zabezpieczy instalacji przed zwarciem.

Zobacz również: Jakie narzędzia są potrzebne do sprawdzenia i napraw instalacji elektrycznej?

W przypadku uszkodzenia któregoś z głównych bezpieczników, samochód może w ogóle nie działać, ponieważ dotyczą one zazwyczaj alternatora, cewki zapłonowej, rozrusznika, pompy paliwa, komputera, ewentualnie oświetlenia czy pompy hamulcowej. W skrzynce z bezpiecznikami znajdziemy też bezpiecznik, który w przypadku uszkodzenia odetnie prąd w całej instalacji. Takich bezpieczników nie kupimy na stacji benzynowej. Możemy je nabyć w sklepach motoryzacyjnych lub w autoryzowanym serwisie. Pocieszeniem jest fakt, że psują się one bardzo rzadko.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »