REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Robert Kuśpiel
Układ wydechowy, naprawa
Układ wydechowy, naprawa

REKLAMA

REKLAMA

Naprawa kolektora wydechowego w Renault Lagunie I jest czasochłonna. Przede wszystkim wymaga demontażu kolektora, a potem jego regeneracji.

Operację demontażu kolektora wydechowego oraz regeneracji kolektora wdechowego opisujemy na przykładzie Renault Laguna I z silnikiem benzynowym. Na początku należy przygotować odpowiednie narzędzia i części do przeprowadzenia tej naprawy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zabezpieczyć tłumik przed korozją?

Co będzie nam potrzebne do demontażu kolektora wydechowego?

  • Zestaw narzędzi (najlepiej skorzystać z zestawu kluczy)
  • Smar miedziowy
  • Papier ścierny
  • WD40
  • Benzyna ekstrakcyjna
  • 12 sztuk śrub M8 z podkładkami pod M8
  • 8 sztuk śrub M6 z podkładkami pod M6
  • Uszczelka pod kolektor wydechowy do naszej wersji silnikowej

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Demontaż kolektora wydechowego – Renault Laguna I

REKLAMA

Pierwszy krok to odłączenie klemy akumulatora. Nie należy lekceważyć tej czynności ponieważ bezpośrednio pod kolektorem znajduje się rozrusznik i ma odsłonięte zasilanie. Kolejny krok to odkręcenie uchwytu silnika po czym demontujemy obudowę filtra powietrza razem z rurą. Teraz odkręcamy dwie śruby typu Torx na obudowie filtra powietrza i odpinamy kostkę elektryczną z czujnika położenia przepustnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypinamy wtyczkę z silnika krokowego po czym wykręcamy trzy śruby mocujące i wyjmujemy go z obudowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić gumowego oringu, który się tam znajduje. Następnie wykręcamy dwie szpilki na klucz Torx i wypinamy gumową rurkę z prawego górnego rogu kolektora dolotowego. Wyjmujemy obudowę filtra powietrza na przepustnicy.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

REKLAMA

W tym momencie mamy przed oczami osłonę termiczną, która pokrywa kolektor wydechowy. Przykręcona jest ona na 4 śruby typu M6, dodatkowo połączona jest nitami z małą osłoną. Obok znajduje się sonda lambda, od której odpinamy kostkę oraz wypinamy uchwyt na kabel od bloku silnika. Sondę wykręcamy kluczem 22, który należy uprzednio zmodyfikować tak, żeby można było go założyć na sondę poprzez przewód, który z niej wychodzi. W tym celu należy naciąć go wzdłuż.

Teraz wykręcamy trzy nakrętki M8 na połączeniu kolektora wydechowego i katalizatora. Szpile najlepiej odkręcać poprzez użycie dwóch skontrowanych nakrętek M8. Poprzez wykręcenie tych szpilek ułatwimy sobie wyjęcie kolektora. Pozostaje nam odkręcić 9 pozostałych nakrętek M8. Wyjmujemy kolektor i zdejmujemy uszczelkę. W tym momencie zatykamy otwory wylotowe z głowicy oraz wlot rury katalizatora oraz pozostałe miejsca, które są otwarte i istnieje ryzyko zabrudzenia.

Wykręcam dolną osłonę termiczną kolektora i zabieramy się za regenerację.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Regeneracja kolektora wydechowego – Renault Laguna I

Pękający kolektor wydechowy to dosyć częsta bolączka Renault Laguny I. W przypadku pękniętego kolektora musimy go zespawać. Trudnym zadaniem może się również okazać znalezienie dobrego spawacza, który spawa żeliwo. Ewentualnie możemy zamontować zamiennik. W ostatnim przypadku należy zwrócić uwagę, żeby nie kupić uszkodzonego elementu.

Po odebraniu od spawacza warto sprawdzić, czy można wkręcić szpilki w kolektor, podczas spawania mógł się delikatnie zdeformować. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to oddajemy kolektor do splanowania tak, żeby idealnie pasował do głowicy. Za pomocą papieru 400, a następnie 1000 przecieramy powierzchnie głowicy w miejscu montażu kolektora. Na końcu czyścimy wszystko szmatką namoczoną w benzynie ekstrakcyjnej.

Zobacz też: Test Peugeot 208 – inspirowany legendą

Przed montażem należy dokładnie umyć kolektor ze wszystkich opiłków i zanieczyszczeń, które powstały podczas obróbki.

Na początku montujemy na dole kolektora osłony termiczne za pomocą śrub M6. Warto je nasmarować za pomocą smaru miedziowego.

Wyjmujemy wszystkie kawałki szmat, którymi zatkaliśmy otwory w głowicy i rurze katalizatora. Montujemy nową uszczelkę pomiędzy kolektorem i głowicą. Nie powinno być żadnych problemów ponieważ pasuje tylko w jednym ułożeniu. Zakładamy kolektor, smarujemy dokładnie szpilki smarem miedziowym, zakładamy podkładki i wkręcamy nakrętki. Wkręcamy je solidnie, bez nadmiernej siły bo możemy je ukręcić.

Teraz skręcam wylot kolektora i rurę katalizatora. Pomiędzy te dwa elementy wsuwamy metalową podkładkę. Wkręcamy trzy szpilki do wylotu kolektora za pomocą dwóch skontrowanych nakrętek M8. Teraz montujemy górną osłonę termiczną, wkręcając wstępnie cztery śruby M6 (również je smarujemy).

Zobacz też: Jak ratować zerwane gwinty?

Kolejny krok to wkręcenie nasmarowanej sondy lambda. Na początku robimy to palcami a na końcu dociągamy delikatnie zmodyfikowanym kluczem. Należy robić to uważnie, żeby nie przerwać przewodu. Podpinamy wtyk sondy do gniazda i zapinamy metalowy uchwyt na kabel do bloku silnika. Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności.

Po uruchomieniu silnika przez chwilę może być słyszalna nierównomierna praca. Po chwili powinniśmy usłyszeć cichą pracę silnika. Jeśli wszystko dobrze wykonaliśmy, efekt będzie słyszalny od razu.

Zobacz też: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA