REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymontowanie pompy wspomagania.
Opel Astra F wymontowanie pompy wspomagania.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona pompa wspomagania sprawia, że jazda samochodem staje się znacząco utrudniona. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić pompę wspomagania w Oplu Astra F.

REKLAMA

Wymianę zaczniemy od samochodów wyposażonych w wąski pasek klinowy. Na początku należy zdemontować filtr powietrza. W tym celu wypinamy całą puszkę filtru z mocowań. Teraz należy zdemontować pasek klinowy pompy wspomagania. Na początku ustawiamy przednią część samochodu na podstawkach. W tym celu unosimy przód auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podstawiamy „kobyłki”. Pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania tej operacji. Następnie luzujemy śruby przy pompie wspomagania, nie należy ich wykręcać całkowicie. Teraz luzujemy nakrętki na śrubie napinającej i zdejmujemy pasek klinowy.

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie koła pasowego od pompy wspomagania. Odpinamy zatrzaski i zdejmujemy górną osłonę paska rozrządu. W tym momencie odkręcamy pompę wspomagania od głowicy i wyjmujemy w stronę alternatora. Odpinamy przewód zasilający i powrotny. Warto mieć w pobliżu puste naczynie na wyciekający olej. Pamiętajmy o zaślepieniu otworów po ich odpięciu.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż rozdzielacza zapłonu

Przechodzimy do montażu. Na początku przykręcamy pompę wspomagania do głowicy. Nie dokręcamy całkowicie śrub mocujących. Teraz zakładamy górną osłonę paska rozrządu i dokręcamy pompę momentem 30Nm. Do tego typu prac zalecamy korzystać z klucza dynamometrycznego. Kolejny krok to przykręcenie koła pasowego. Tutaj moment dokręcania wynosi 25Nm.

Kolejny krok to zamontowanie paska klinowego. Zakładamy pasek klinowy i naciągamy go za pomocą śruby napinającej. Teraz sprawdzamy naciąg paska klinowego w taki sam sposób jak w przypadku alternatora i dokręcamy śruby mocujące. Na końcu przykręcamy nakrętkę kontrującą na śrubie napinającej. Podłączamy przewody do pompy i wyjmujemy podstawki i opuszczamy samochód na koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozostaje nam zamontować filtr powietrza i odpowietrzyć instalację hydrauliczną układu wspomagania. Odpowiedni opis znajduje się na końcu poradnika.

Samochody z paskiem wieloklinowym

Pierwszy krok to demontaż paska wieloklinowego. Zaczynamy od silników 8-zaworowych, które były produkowane do sierpnia 1992 roku. Na wstępie luzujemy dwie śruby mocujące alternator do wspornika (na dole). W przypadku kiedy będą problemy z demontażem, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza. Luzujemy górną śrubę zaciskową i odchylamy alternator do silnika. W taki sposób poluzujemy pasek wieloklinowy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana termostatu

REKLAMA

Kolejny krok to podwieszenie silnika. Do tego jest wykorzystywana specjalna belka. Niestety nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. W takim przypadku należy użyć rury o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać ich bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację, to należy całkowicie zdemontować prawe mocowanie silnika. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć pasek wieloklinowy.

W silnikach 8-zaworowych produkowanych od września 1992 roku oraz silnikach 16-zaworowych, na początku obracamy rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zwalniamy naciąg paska wieloklinowego. Zdejmujemy go i podwieszamy silnik. Będzie nam do tego potrzebna rura o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana chłodnicy

Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Teraz możemy wyjąć pasek wieloklinowy.

Teraz odkręcamy przewód ciśnieniowy i luzujemy opaskę na przewodzie powrotnym, po czym go zdejmujemy. Pod przewody podstawiamy puste naczynie na spływający olej. Zalecamy zaślepić otwory. Następnie odkręcamy pompę wspomagania od wspornika i tylnego uchwytu. W tym momencie możemy wyjąć pompę.

Przystępujemy do montażu. Na początku przykręcamy pompę wspomagania momentem 25Nm. Dokręcamy przewód ciśnieniowy momentem 30Nm i nasuwamy przewód powrotny, po czym zabezpieczamy go opaską zaciskową. Teraz przechodzimy do zamontowania paska wieloklinowego.

Montaż w silnikach 8-zaworowych produkowanych do sierpnia 1992 roku

Na początku przekładamy pasek poprzez zawieszenie silnika. Dokręcamy prawe mocowanie silnika i przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. Podczas przykręcania alternatora zawsze dokręcamy górną śrubę zaciskową a następnie dwie dolne śruby przy wsporniku.

Zobacz też: Opel Astra F: demontaż miski olejowej

Montaż paska w silnikach 8-zaworowych produkowanych od września 1992 roku oraz silnikach 16-zaworowych

Pierwszy krok to przełożenie paska przez zawieszenie silnika i dokręcenie prawej podpory silnika. Obracamy rolkę napinacza w lewo i układamy dokładnie pasek na kołach pasowych. Zwracajmy uwagę, żeby pasek nie wychodził z boku poza koła. Zwalniamy rolkę napinacza, co powoduje ustalenie odpowiedniego naciągu paska. Warto zwrócić uwagę na ułożenie nadlewu. Jeśli dotyka lewego ogranicznika, to należy wymienić pasek klinowy oraz ewentualnie napinacz.

Przechodzimy do odpowietrzenia układu wspomagania. Operacja ta jest wymagana w przypadku kiedy układ zostanie otwarty. Przy wyłączonym silniku odkręcamy korek wlewu od zbiorniczka wyrównawczego. Następnie wlewamy olej do maksymalnego poziomu. Znacznik znajduje się na bagnecie w korku. Maksymalny poziom oznaczony jest poprzez górne oznaczenie.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana i kontrola pasków klinowych

Teraz uruchamiamy silnik i pozostawiamy go pracującego na biegu jałowym. Od razu uzupełniamy stan oleju do dolnego oznaczenia, który wyznacza minimalny poziom oleju. Pamiętajmy, że pompa nie może pracować na sucho. Skręcamy kierownicą w prawo i przytrzymujemy w tym położeniu około 10 sekund. Następnie obracamy kierownicą w lewo i również przytrzymujemy ją w tej pozycji przez około 10 sekund. Czynność tę powtarzamy dwukrotnie dla każdej ze stron.

Ponownie sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy ewentualne braki. Wyłączamy silnik i ponownie przystępujemy do sprawdzenia stanu. Po nagrzaniu oleju, jego poziom powinien znajdować się na wysokości górnego znaku na miarce. Jeśli olej jest zimny, to jego stan nie może znajdować się poniżej dolnego oznaczenia. Temperatura rozgrzanego oleju to około 80 stopni, zimnego – około 20 stopni.

Do uzupełniania poziomu zalecamy stosować olej do automatycznych skrzyń biegów. Dolewki wykonujemy małymi dawkami. Najlepiej wybrać produkty firmy Opel, które są dostępne w autoryzowanych serwisach. Pamiętajmy, że używamy tylko i wyłącznie nowego oleju. Wszelkie zanieczyszczenia mogą wpłynąć negatywnie na pracę całego układu. Całkowita pojemność układu wspomagania to około 1litr.

Zobacz też: Opel Astra F: przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego

Po wykonaniu całej pracy zakręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego. Olej, który zebraliśmy podczas demontażu oddajemy do punktu utylizacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    REKLAMA

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    REKLAMA

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    REKLAMA