| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Drobne naprawy > BMW seria 3 E36: wymontowanie wentylatora

BMW seria 3 E36: wymontowanie wentylatora

Awaria wentylatora w BMW E36 może unieruchomić auto. Poniżej znajduje się opis wymiany wentylatora i sprzęgła wentylatora w BMW serii 3.

Awaria wentylatora chłodnicy w BMW E36 dotyczy głównie samochodów z początku produkcji. w nowszych egzemplarzach usterka jest rzadziej spotykana. Typową usterką wentylatora jest zatarcie piasty sprzęgła. W efekcie wentylator nie może się uruchomić lub uruchamia się z dużym trudem.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec zapłonowych

Jeżeli powstaje luz na łożysku to również wpływa ujemnie na działanie wentylatora. Przechodzimy do demontażu. W modelu: 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i musimy wyjąć element, który pozwala na ruch powietrza opływającego alternator. Następnie demontujemy zatrzaski osłony wentylatora. Znajdują się one po lewej i prawej stronie.

Wykonujemy to poprzez podważenie śrubokrętem kołków rozporowych. Teraz odkręcamy wirnik wentylatora od piasty pompy cieczy chłodzącej. Do tego będzie nam potrzebny płaski klucz 32. Tutaj warto wiedzieć, że nakrętka ma lewy gwint, czyli należy odkręcać ją w prawo. W czasie jej wykręcania zalecamy naciskać na pasek klinowy pompy cieczy chłodzące. Pozwoli to na unieruchomienie piasty, co znacznie ułatwi odkręcanie.

Może być tak, że będzie duży problem z wykręceniem wówczas należy uderzyć młotkiem w klucz. Kiedy ją poluzujemy możemy odkręcić ją poprzez obracanie wentylatora. Stosując takie rozwiązanie należy uważać, żeby wentylator nie upadł na ziemię. Teraz zdejmujemy wirnik wentylatora. W przypadku kiedy mamy w zamiarze odłączyć wirnik od sprzęgła to musimy wykręcić 4 śruby mocujące a następnie wyjmujemy sprzęgło.

Przechodzimy do montażu. Na początku instalujemy sprzęgło w wirniku wentylatora i dokręcamy je. Jeżeli mamy dostęp do klucza dynamometrycznego to moment dokręcania wynosi 10 Nm. Jest to bardzo ważne w tym przypadku. Zbyt mocne dokręcenie śruby może skończyć się uszkodzeniem sprzęgła i gwintu. Następnie dokręcamy wirnik razem ze sprzęgłem do piasty pompy cieczy chłodzącej. Tutaj również jest ważny moment dokręcania – 40Nm. Zalecamy przytrzymać piastę, przyciskając pasek klinowy.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymontowanie chłodnicy

Pamiętajmy, żeby nie założyć krzywo nakrętki. Pamiętajmy, że jest tutaj gwint lewoskrętny. Teraz montujemy od góry osłonę wentylatora. Robimy to w taki sposób, żeby dolne zaczepy zamocowały się w uchwyty chłodnicy. Pozostało nam zamontować górne kołki rozporowe. Jeżeli widzimy uszkodzone zatrzaski to należy je wymienić je na nowe. Montujemy element pozwalający na opływ powietrza przy alternatorze.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Effect

Kancelaria zajmuje się obsługą prawną firm i osób prywatnych, a w szczególności windykacją należności i dochodzeniem odszkodowań powypadkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »