REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: obsługa paska wieloklinowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra G/Zafira A obsługa paska wieloklinowego
Opel Astra G/Zafira A obsługa paska wieloklinowego

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym przedstawimy kompletną obsługę paska wieloklinowego w Oplu Astra G i Zafira A. W poradniku tym znajdują się poszczególne kroki postępowania.

Na obsługę paska wieloklinowego składa się kilka czynności, które przybliżymy w tym poradniku. Na początku dokonamy standardowej kontroli, która pozwoli nam na realną ocenę w jakim stanie znajduje się nasz pasek. W tym celu musimy wyłączyć zapłon. Następnie rysujemy znak na pasku, najlepiej za pomocą kredy. Zaczynamy obracać wałem korbowym. Robimy to w odstępach tak, żeby można było obejrzeć dokładnie powierzchnie paska. Wałem obracamy za pomocą klucza umocowanego na kole pasowym.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż wentylatora i chłodnicy

REKLAMA

Lokalizujemy czy nie ma żadnych uszkodzeń ani przesłanek o nieprawidłowym stanie. Niedopuszczalne są wszelkie ślady smaru i oleju. Ewentualne zużycia bocznych powierzchni, stwardnienia, szkliste powierzchnie są niedozwolone. Zwracajmy również uwagę na pęknięcia, wyrwania oraz zanieczyszczenia. W przypadku zlokalizowania któregoś z uszkodzeń należy wymienić pasek.

Robimy to w następujący sposób. Na początku musimy zdemontować obudowę filtru powietrza z dolotem. W tym celu odkręcamy opaskę zaciskową w górnej części obudowy. Mocuje ona przewód biegnący od filtra do silnika. Następnie zdejmujemy przewód dolotowy powietrza. Znajduje się on w dolnej części obudowy. Na końcu odkręcamy śrubę mocującą filtr powietrza i wyjmujemy go z mocowań.

Teraz musimy zdjąć pasek wieloklinowy. W tym celu obracamy rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Do tej operacji będzie nam potrzebny klucz 15. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Na początku obracamy rolkę napinającą w lewo i osadzamy pasek. Następnie obracamy ją w prawo i delikatnie dosuwamy do paska klinowego. W tym momencie następuje samoregulacja naciągu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W silniku benzynowym 1.2 cała operacja jest trochę trudniejsza. W celu wyjęcia paska musimy wymontować prawą poduszkę silnika. Na początku oznaczamy jej położenie i delikatnie podnosimy silnik od dołu za pomocą podnośnika warsztatowego. Kiedy wyczujemy, że się unosi luzujemy śruby mocujące. Wyjmujemy poduszkę i możemy zdejmować pasek. Wystarczy obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

W silniku 1.7 samochody wyposażone w układ klimatyzacji mają pasek wieloklinowy. Jeżeli taki model posiadamy to postępujemy podobnie jak w powyższych czyli obracamy napinacz i zdejmujemy pasek. W wysokoprężnym 2.0 na początku musimy zdemontować dolną osłonę silnika. Następnie zaznaczamy położenie ciężaru wyrównawczego na prawej półosi i odkręcamy go. Chcąc zdjąć pasek musimy obrócić napinacz za specjalny, widoczny nadlew w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara.

Może zdarzyć się tak, że nasz samochód będzie wymagał wymiany napinacza. Zazwyczaj objawia się to specyficznym piskiem. Oczywiście można podejrzewać sam pasek, jeżeli po jego wymianie takie dźwięki nie ustają to możemy podejrzewać sam napinacz. Jego wymiana nie jest dosyć skomplikowana i poradzimy sobie bez problemu. Początek jest taki sam jak w przypadku sprawdzania stanu paska wieloklinowego.

Na początku musimy wymontować filtr powietrza. Po tej operacji pozostaje nam wymontowanie paska wieloklinowego. Czynność ta została również opisana w tym poradniku w części mówiącej o jego kontroli a w końcowym efekcie wymianie. Teraz należy podnieść samochód za pomocą tradycyjnego podnośnika. Oczywiście pomocne będą podstawki. Kolejnym krokiem jest demontaż nadkoli w naszej Astrze G lub Zafirze A. Po wyjęciu wszystkich spinek i odkręceniu śrubek mamy dostęp do napinacza. Odkręcamy go i wymieniamy na nowy.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na końcu przedstawimy silnik 1.7. Jak już wspominaliśmy pasek wieloklinowy występuje tylko w modelach z systemem klimatyzacji. Jeżeli posiadamy taki samochód to sposób postępowania w celu wymiany paska jest podobny jak w przypadku innych wersji silnikowych. Pierwszy krok to demontaż filtru powietrza. Zostało to opisane na początku poradnika. Kolejnym krokiem jest wymontowanie paska wieloklinowego – opis również w tym samym miejscu.

Następnie odkręcamy wspornik alternatora oraz luzujemy śrubę blokującą. Teraz możemy swobodnie odkręcić nakrętkę regulacyjną i zdjąć pasek klinowy. W przypadku tego silnika należy pamiętać o sprawdzaniu naciągu. Jeżeli jest odpowiedni to nie ulegnie szybszemu zużyciu. Dopuszczalne ugięcie paska to 10mm. Jeżeli jest więcej to należy jak najszybciej dokonać regulacji.

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Jeśli chodzi o regulację to w modelu 1.7 jest specjalna śrubka odpowiedzialna za regulację naciągu paska. W serwisach do pomiaru stosowane jest specjalne narzędzie. Nie należy zbyt długo czekać z regulacją naciągu paska. Na końcu montujemy wszystkie dodatkowe elementy, które zostały wcześniej wymontowane. Pamiętajmy o dokładnym przykręceniu wszystkich mocowań.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA