| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Drobne naprawy > Fiat Punto MK1: wymiana chłodnicy. Opis krok po kroku

Fiat Punto MK1: wymiana chłodnicy. Opis krok po kroku


Ubytek płynu chłodniczego, plamy pod samochodem - te objawy mogą świadczyć o konieczności wymiany chłodnicy. W poradniku tym przedstawimy sposób na wykonanie takiej naprawy w Punto MK1.

Całą operację będziemy wykonywać na przykładzie Punto 1.2 75. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich materiałów i narzędzi.

Co będzie nam potrzebne?
• Nowa chłodnica
• 2 opaski zaciskowe
• Klucz 8, 29
• Puste naczynie
• Kombinerki
• Śrubokręt
• Nowy płyn chłodniczy (zalecamy)

Zobacz też: Audi A3 8L 1.8 AGN: wymiana chłodnicy - poradnik

Na początku warto przyjrzeć się budowie chłodnicy tak, żeby wiedzieć, co i jak montować. Kładziemy ją przed sobą, plastikowym zbiornikiem po lewej stronie. W prawym górnym rogu znajduje się odpowietrznik. W lewym dolnym rogu widoczna jest wystająca rurka. Jest to wylot płynu z chłodnicy, czyli rurka, którą spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Wyżej znajduje się okrągły otwór - miejsce na włącznik wentylatora. Na samej górze znajduje się wlot płynu chłodniczego.

Pierwszy krok to spuszczenie płynu z chłodnicy. Podkładamy puste naczynie pod wylot płynu z chłodnicy. Teraz odkręcamy opaskę zaciskową na dolnym wężu i zdejmujemy go. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu, odpowietrznik chłodnicy. Ściągamy opaskę z węża odpowiedzialnego za wlot płynu do chłodnicy i przechodzimy do odłączenia wentylatora. W tym celu wystarczy wypiąć wtyczkę zasilającą. Znajduje się ona w jego górnej części

Kolejny krok to wymontowanie wentylatora wraz z mocowaniem. Przykręcony jest on do chłodnicy za pomocą czterech śrub na klucz 8. Teraz odkręcamy główny wkręt, który łączy chłodnicę z karoserią. Będzie on widoczny od tyłu chłodnicy. Jednak, żeby go wykręcić, należy spojrzeć na przód auta. Pomiędzy zderzakiem a pasem przednim znajduje się kwadratowy otwór. To właśnie przez niego będziemy odkręcać wkręt mocujący.

Wyjmujemy wentylator wraz z mocowaniem. Odchylamy chłodnicę i odkręcamy osłonę zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się ona od strony zderzaka. Przykręcona jest za pomocą trzech wkrętów. Możemy teraz wyjąć chłodnicę. W dolnej części nie ma żadnych wkrętów, znajdują się tam jedynie dwa bolce z gumami amortyzującymi. Do nowej przekładamy: włącznik wentylatora, gumowe amortyzatory, korek.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Po złożeniu wszystkiego, zalewamy układ płynem i odpowietrzamy. Nalewamy płyn, odpalamy silnik i trzymamy przez chwilę na 3 000 obrotów. Uzupełniamy różnicę w zbiorniczku. Ponownie uruchamiamy silnik i czekamy aż się nagrzeje. Odkręcamy odpowietrznik na chłodnicy i nagrzewnicy (czarny plastikowy korek). Jeżeli popłynie płyn to znak, że układ jest odpowietrzony i możemy zakręcić odpowietrzniki.

Zobacz też: Dlaczego konieczne jest sprawdzenie chłodnicy powietrza po uszkodzeniu turbosprężarki?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ASiW

Obsługa prawna i wsparcie przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK