| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Drobne naprawy > Jak wyeliminować przyczyny nadmiernego zużycia różnych elementów samochodu?

Jak wyeliminować przyczyny nadmiernego zużycia różnych elementów samochodu?

Wszystkie elementy samochodu zużywają się w trakcie eksploatacji. Bywa jednak, że zużycie to jest znacznie szybsze. Ma na to wpływ wiele przyczyn, z których wszystkie są możliwe do wyeliminowania.

Zużycia elementów samochodu dzielą się na dwa rodzaje: normalne i awaryjne. Na skrócenie okresu zużycia normalnego mają wpływ następujące czynniki:
1. spadek lepkości oleju, smarującego współpracujące części;
2. spadek intensywności przepływu oleju pomiędzy smarowanymi elementami, np. pomiędzy czopami wału korbowego i panewkami korbowodów;
3. nadmierne obciążenia współpracujących elementów;
4. nadmierna wzajemna prędkość trących elementów, np. zbyt duża prędkość obrotowa wałka w stosunku do dopuszczalnej dla danego typu łożyskowania;
5. utrata przez smar właściwości smarnych w wyniku zbyt długiej pracy;
6. wzrost ilości zanieczyszczeń w smarze lub oleju smarującym;
7. pojawienie się w smarze lub oleju smarującym zanieczyszczeń substancjami o właściwościach ściernych (ścierniwa), takich jak ziarenka piasku czy drobiny kurzu;
8. występowanie różnorodnych udarów, nietypowych dla danych elementów.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Jak widać z powyższego zestawienia zasadniczym czynnikiem, wpływającym na prędkość zużywania się różnych współpracujących ze sobą elementów ma jakość i czystość substancji, użytych do ich smarowania. W przypadku udarów nietypowych dla danych elementów należy zdiagnozować ich przyczynę i ją usunąć. Może to być np. poluzowanie się lub odkręcenie śrub, mocujących dane elementy, albo powiększenie się luzu między nimi w wyniku naturalnego zużywania się. Może to być także niewłaściwa eksploatacja [przez użytkownika, np. nieumiejętne posługiwanie się skrzynią biegów lub sprzęgłem.

Po okresie naturalnego zużycia, o ile w porę zużyte elementy nie zostaną wymienione na nowe, następuje faza zużycia szybkiego, awaryjnego. Szybkość zużycia współpracujących części jest w tej fazie znacznie większa, niż w poprzedniej, i może w krótkim czasie doprowadzić do ich awarii, np. w wyniku pęknięcia lub zatarcia. Dlatego jest niezwykle ważne, aby po stwierdzeniu zużycia się danych części w stopniu przekraczającym dopuszczalny, natychmiast je wymienić na nowe.

Zobacz również: Jak zapobiec zamarzaniu wody w przewodach paliwowych?

Większy luz między współpracującymi częściami może powodować powstawanie większych obciążeń dynamicznych (udarów itp.) powodujących intensyfikację zużywających się powierzchni. Z czasem może wystąpić osłabienie tych części lub ich elementów w wyniku zmniejszenia ich przekroju, np. osłabienie zębów kół zębatych, które może prowadzić do ich pękania i łamania się. Tak więc, poza dbałością o właściwe smarowanie należy pamiętać o konieczności wymiany zużytych części na nowe, co pozwoli na uniknięcie poważniejszych awarii, np. urywania się korbowodów itp.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KnowBox Szkolenia

Portal dla szkoleniowców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »