| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Drobne naprawy > Jak samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?

Jak samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?


Samodzielnie, nie dysponując specjalistycznymi narzędziami, można wymieniać olej tylko w takich skrzyniach biegów, które mają w dnie korki spustowe. Wymiana jest czynnością prostą, ale mało przyjemną i niezupełnie bezpieczną.

Po dłuższej jeździe, kiedy olej w skrzyni biegów jest rozgrzany, należy ustawić samochód nad kanałem rewizyjnym, na przydrożnym podjeździe lub na innym solidnym podwyższeniu, tak aby stał on całkowicie poziomo i żeby było bezpiecznie pod niego wejść. Nie zawsze bowiem udaje się wymiana oleju po podniesieniu auta podnośnikiem i oparciu go na kobyłkach. Część starego oleju może wówczas zostać w zakamarkach skrzyni biegów.

Zobacz również: Jak wybrać olej silnikowy?

Po podstawieniu we właściwym miejscu szerokiego i dostatecznie pojemnego naczynia przy pomocy klucza oczkowego lub nasadowego należy odkręcić ostrożnie korek spustowy. Można wcześniej wykręcić korek wlewowy, co przyspieszy wypływanie zużytego oleju. Zaleca się uprzednio oczyścić jego otoczenie z piasku i innych zanieczyszczeń, aby nie dostały się przypadkiem do skrzyni biegów.

Spuszczany olej jest brudny i może być gorący, więc należy unikać kontaktu ze skórą. Pracę najlepiej wykonywać w ochronnych lateksowych rękawicach.

Po wykręceniu korka spustowego olej zacznie wyciekać dość szybko, więc trzeba przygotować się na zmianę miejsca ustawienia naczynia, w którym ma się on zbierać. Odczekać co najmniej 5 minut, aż resztki oleju wyciekną ze skrzyni biegów. Jeżeli korek spustowy nie został w kluczu, ostrożnie odszukać go w naczyniu z olejem. Jeżeli nie ma na nim uszczelki, trzeba wówczas poszukać jej w zużytym oleju albo sprawdzić, czy nie została przyklejona do skrzyni biegów. Jeżeli nie uda się znaleźć albo będzie ona uszkodzona, musimy założyć nową i wkręcić korek, dokręcając z wyczuciem, aby nie zerwać gwintu. Starannie wytrzeć jego otoczenie z resztek oleju.

Kolejną czynnością jest napełnienie skrzyni biegów nowym olejem. Należy stosować wyłącznie gatunek oleju, zalecany przez producenta samochodu lub taki sam olej, jaki znajdował się poprzednio w skrzyni biegów. Jeżeli zdobycie właściwego będzie kłopotliwe, można skorzystać z sugestii producentów olei. Zwykle podają oni, w których autach można stosować ich produkt. Do skrzyni wlewa się dokładnie tyle oleju, ile przewiduje instrukcja. Wówczas sprawdzanie jego poziomu nie jest konieczne. Przy braku instrukcji należy zalać skrzynię biegów litrem świeżego oleju, odczekać kilka minut i wykręcić korek z otworu rewizyjnego.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Wlewając powoli kolejną porcję oleju, obserwować należy otwór kontrolny. Gdy olej zacznie z niego wypływać, przerwać dolewanie, zakręcić lekko korek i odczekać chwilę. Gdy po wykręceniu korka olej nie wypłynie z otworu, należy wlać kolejną porcję, np. 100 ml. Czynności trzeba powtarzać tak długo, aż olej będzie wypływał z otworu rewizyjnego nawet po kilku minutach od ostatniego uzupełnienia. Pozwolić, aby wypłynął jego nadmiar do podstawionego naczynia i starannie dokręcić korek otworu rewizyjnego. Zakręcić korek wlewowy i oczyścić jego otoczenie z resztek rozlanego oleju.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Rybka

www.dekoria.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »