REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmieniać pasek klinowy w starszych typach samochodów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana paska klinowego nie należy do najprostszych czynności, zwłaszcza w przypadku, gdy silnik jest w trudno dostępnym miejscu. Podpowiadamy, jak zrobić to właściwie.

Wymianę paska klinowego przeprowadza się wówczas, kiedy stary jest na tyle zużyty, że ślizga się po napędzanych nim kółkach pasowych, albo ma tyle różnych uszkodzeń, pęknięć kordu itd., iż grozi w każdej chwili zerwaniem. Taki pasek można szybko usunąć, przecinając go ostrym nożem. Jeżeli pasek już zerwał się samoczynnie, trzeba odszukać i usunąć jego resztki z otoczenia silnika. Gdyby wpadły na kolektor wydechowy, w najlepszym wypadku czeka długotrwałe i mało skuteczne wietrzenia kabiny, w najgorszym – niewielki pożar.

REKLAMA

Przed przystąpieniem do wymiany paska klinowego wyłączyć zapłon i schować dobrze klucz od stacyjki, aby uniemożliwić postronnym osobom uruchomienie silnika dla wątpliwej pomocy przy zakładaniu nowego paska. Skrzynie biegów ustawić na „luz”, i zaciągnąć ręczny hamulec.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Nowy pasek klinowy musi mieć dokładnie takie wymiary, jakie zaleca producent samochodu. W przeciwnym wypadku albo będzie go trudno założyć, albo nie spełni swojego zadania i szybko ulegnie zniszczeniu.

REKLAMA

Przed założeniem paska należy zluzować śruby mocujące prądnicy lub alternatora, jeżeli nie ma innych ruchomych urządzeń napędzanych paskiem a służących do jego naciągania. Niektóre typy silników mają specjalne kółko pasowe na dźwigni, służące do napinania, w innych naciąga się pasek przesuwając dmuchawę, chłodzącą silnik. W takich przypadkach trzeba zluzować śruby takiego urządzenia, aby nowy pasek bez wysiłku można było założyć na wszystkie kółka pasowe. Po założeniu paska dokręcić niezbyt mocno śruby urządzenia do jego napinania (prądnicy lub alternatora, napinacza itp.), po czym przy pomocy dźwigni (długi klucz, pręt metalowy, łyżka do opon itp.) maksymalnie odchylić to urządzenia ta, aby pasek został w pożądany sposób naprężony, a następnie dokręcić mocno te śruby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowo napięty pasek na swoim najdłuższym odcinku nie może dać się ugiąć pod bardzo silnym naciskiem palcem więcej niż 10-15 milimetrów. Gdy nie da się ugiąć w ogóle, jest naprężony za bardzo. Należy wówczas nieco go poluzować.

Przy zakładaniu paska na kółka pasowe nieraz trzeba sobie pomóc jakimś narzędziem, zwłaszcza gdy zluzowanie regulacji do końca nie wystarczy. Narzędzie to nie może mieć ostrych krawędzi. Najlepiej nadaje się do tego wkrętak krzyżakowy. Wkłada się go pod pasek, a jego koniec opiera o kółko pasowe, następnie cały czas jedną ręką trzymając rękojeść wkrętaka tak, aby nie wysunął się spod paska, drugą ciągnie się za pasek klinowy w kierunku wskazywanym przez ostrze wkrętaka. Pasek powinien wskoczyć na miejsce, wypychając z niego wkrętak.

REKLAMA

Zakładając pasek klinowy przy pomocy wkrętaka należy zachować szczególną ostrożność i nie zbliżać wolnej ręki do kółka pasowego, na które zakładany jest pasek. Dostanie się paska pomiędzy pasek i kółko pasowe może prowadzić nawet do jego złamania

Po założeniu i napięciu paska usunąć wszystkie używane narzędzia z komory silnika i uruchomić silnik. Sprawdzić, czy pasek nie spadł, co nieraz się zdarza przy niestarannym zakładaniu go.

Zobacz również: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA