| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Nowe przepisy podatkowe dla polskich stoczni od stycznia 2017 r.

Nowe przepisy podatkowe dla polskich stoczni od stycznia 2017 r.

Sejm przyjął ustawę m.in. zwalniającą polskie stocznie z podatku VAT oraz umożliwiającą przedsiębiorstwom stoczniowym wybór sposobu opodatkowania.

Nowe przepisy podatkowe dla polskich stoczni

Zwolnienie stoczni z podatku VAT, wybór między CIT, a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji oraz możliwość włączenia stoczni do specjalnych stref ekonomicznych zakłada uchwalona w środę przez Sejm ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego. Za opowiedziało się 290 posłów, przeciw było 30, a 131 wstrzymało się od głosu. Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Przed przyjęciem całości ustawy Sejm odrzucił wszystkie zgłoszone poprawki. Dotyczyły one m.in. zmiany tytułu ustawy - posłowie PO i Nowoczesnej proponowali, aby nazywała się "ustawą o zryczałtowanym podatku od wartości sprzedanej produkcji", a nie "ustawą o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych".

Odwiedź nasz serwis Logistyka

W trakcie prac w komisji posłowie zaproponowali także rozszerzenie użytej w ustawie definicji "budowa statku" przez dodanie fragmentu, iż budowa statku dotyczy także budowy części, które mają zostać wbudowane do statku lub służyć jego eksploatacji. Inna odrzucona poprawka dotyczyła zniesienia limitu 5 mln euro, umożliwiającego korzystanie ze zryczałtowanego podatku przy remontach statków.

Przyjęta przez Sejm ustawa zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających(zgodnie z dyrektywą UE w sprawie VAT). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT-u. Jak wskazano, zaoszczędzone w ten sposób środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.

Według obowiązujących obecnie przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płacą VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W nowych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT-u.

W ustawie przewidziano też możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia. Zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat.

Status specjalnej strefy ekonomicznej gruntów na których jest prowadzona produkcja okrętowa

W nowych przepisach zakłada się także ułatwienia w objęciu statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Ustawa przewiduje też dopuszczenie branży okrętowej do możliwości korzystania ze środków unijnych, tj. kredytu technologicznego i premii technologicznej (po decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym).

Według szacunków rządu, dzięki stworzeniu warunków do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych powstanie w nich ok. 3 tys. miejsc pracy.

Teraz ustawą zajmie się Senat. Planuje się, że wejdzie w życie 1 stycznia 2017 r. (PAP)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adwokat Marta Kawecka Właściciel portalu LegalnaBudowa.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »