REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lean Management zawita do wszystkich serwisów PKP CARGO

PKP CARGO wprowadza Lean Management we wszystkich warsztatach napraw taboru.
PKP CARGO wprowadza Lean Management we wszystkich warsztatach napraw taboru.
PKP CARGO

REKLAMA

REKLAMA

PKP cargo zdecydowało się na wprowadzenie systemu zarządzania Lean Management do wszystkich swoich warsztatów napraw taboru. Dzięki temu, przedsiębiorstwo spodziewa się oszczędzać kilka milionów złotych miesięcznie.

Korzyści płynące z wprowadzenia Lean Management

Przeprowadzony w pierwszej połowie 2014 roku, w czterech lokalizacjach Grupy PKP CARGO, projekt pilotażowy podnoszenia efektywności utrzymania taboru przyniósł pozytywne efekty. Na podstawie pilotażu podjęto decyzję o wdrożeniu metody Lean Management we wszystkich warsztatach taborowych firmy. Zajmuje się tym specjalna, nowo utworzona komórka organizacyjna PKP CARGO. Zespół ten od czerwca do września przeprowadził 22 warsztaty projektowe w 20 lokalizacjach PKP CARGO i PKP CARGOTABOR, spółki bezpośrednio odpowiedzialnej za utrzymanie taboru.  

REKLAMA

REKLAMA

W efekcie od lipca do października 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła poprawę wydajności napraw bieżących wagonów o ponad 10 proc. oraz poprawę wydajności napraw okresowych wagonów o ponad 5 proc. w porównaniu do lipca 2014 roku. Dzięki temu zredukowano wartość zrealizowanych napraw w warsztatach zewnętrznych o prawie 15 mln złotych.

W trakcie warsztatów członkowie zespołu wdrażającego Lean Management spotkali wielu zaangażowanych pracowników, co potwierdza, jak bardzo zależy im na implementacji tej inicjatywy. Ten entuzjazm bardzo mnie cieszy. Nowe rozwiązania realnie wpływają na ludzi i ich codzienną pracę. Już teraz możemy zaobserwować pozytywne efekty – polepsza się organizacja pracy, wzrasta liczba naprawionego taboru, co pozwala nam dążyć do wyznaczonego celu – by warsztaty utrzymania taboru w PKP CARGO były nowoczesnymi przedsiębiorstwami, wyznaczającymi standardy jakości i z powodzeniem konkurującymi na rynku – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.

Etapy wdrażania Lean Management

Podczas warsztatów projektowych zespół wdrażający Lean Management szkoli część pracowników zakładu oraz lokalne kierownictwo. Następnie diagnozowane są główne problemy zmniejszające wydajność napraw. Cały proces zostaje wnikliwie przeanalizowany, od chwili wyłączenia taboru z eksploatacji do momentu jego powrotu do pracy. W trakcie analizy uczestnicy szukają „wąskich gardeł”. Są nimi etapy, na których naprawa niepotrzebnie zwalnia. Może to być np. zbyt mała liczba pracowników odpowiadająca za poszczególne czynności lub brak podziału na prace przygotowawcze oraz główne czynności. Te pierwsze mogą zostać wykonane przez mniej doświadczonego pomocnika, podczas gdy reszta musi zostać wykonana przez specjalistów. Inne „wąskie gardła” powstają np. wskutek złego rozmieszczenia stanowisk roboczych, maszyn i urządzeń lub wysokiego poziomu awaryjności maszyn i urządzeń. Eliminowane są też nieefektywne działania, takie jak niepotrzebne czynności, transport wynikający ze złego rozmieszczenia stanowisk, wykonywanie poprawek, oczekiwanie na dostawy materiałów, a także zbędne zapasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Inwestycje PKP w 2015 r.

Program jest wdrażany na zasadzie podejmowania nowych inicjatyw – pracownicy zostają zobowiązani do wykonywania konkretnych czynności, które poprawiają wydajność całego procesu. Dotychczas w ramach projektu utworzono listę ponad 800 takich inicjatyw, z których 75 proc. zostało już wdrożonych. Kluczowy dla powodzenia całego projektu jest aktywny udział pracowników, dlatego kładzie się na niego szczególny nacisk. Po zakończeniu warsztatów projektowych zespół odpowiedzialny za wdrożenie Lean Management nadal koordynuje proces zarządzania zmianą. Na bieżąco monitorowana jest realizacja zadań oraz efekty wprowadzonych zmian.

Na czym polega Lean Management

REKLAMA

Lean Management polega na odnajdywaniu i usuwaniu nieefektywnych działań w procesie produkcji lub świadczenia usługi, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości. Stosując tę metodę, dąży się do uzyskania m.in. minimalizacji kosztów produkcji i stanu zapasów, wysokiej produktywności pracy, sprawnej organizacji zarządzania oraz wysokiej jakości produkcji bez konieczności posiadania dużej liczby pracowników kontrolujących jakość. Efektem stosowania tej metody jest też poprawa warunków pracy dla pracowników poprzez lepszą organizację miejsca pracy.

W ramach realizacji projektu w PKP CARGO wdrażane są m.in.: planowanie dobowe, zarządzanie na podstawie listy zadań oraz tablice prezentujące poziom wykonania planu. Firma wprowadza również tzw. visual management. Metoda ta polega na rozwieszaniu w warsztatach zdjęć przedstawiających najczęściej popełniane błędy. Celem jest unikanie tych błędów w przyszłości oraz zwrócenie uwagi na porządek w halach napraw. Jak pokazują badania, stosowanie tych rozwiązań może znacząco zwiększyć wydajność pracy.

Zobacz też: Parkowanie na kopertach – zmiana przepisów

Serwis taboru w PKP CARGO

PKP CARGO posiada łączenie ponad 1,2 tysiąca czynnych lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów. Duża część napraw taboru jest wykonywana przez zakłady należące do firmy, w tym PKP CARGOTABOR, jedną z największych spółek taborowych na świecie. Firma ta zatrudnia ponad trzy tysiące osób i specjalizuje się w naprawie wagonów, lokomotyw, zestawów kołowych oraz w ogólnym serwisie taboru.

W 2013 roku PKP CARGO wydało na utrzymanie taboru ponad 450 mln złotych. Serwis taboru obejmował naprawy okresowe oraz pozostałe naprawy lokomotyw i wagonów. W związku z dużą skalą działalności PKP CARGO, nawet niewielka poprawa wydajności przekłada się na istotne oszczędności dla firmy.


Źródło: Materiały prasowe PKP CARGO

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA