| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Wpływ nowej ustawy konsumenckiej na e-handel

Wpływ nowej ustawy konsumenckiej na e-handel

Nowe przepisy odnoszące się do e-handlu i działalności sklepów internetowych zaczną obowiązywać w grudniu 2014 r. Nowa ustawa nakłada większe obowiązki na sprzedawców i chroni klientów sklepów internetowych.

Nowa ustawa konsumencka wejdzie w życie w grudniu – konsumenci mogą zacierać ręce, sprzedawcy łapać się za głowę – nowe przepisy wymuszają na nich konieczność dostosowania ich e-sklepów do innych wytycznych. Skala zmian jest na tyle duża, że trudno wdrożyć je z dnia na dzień. Co właściwie się zmieni?

Sprzedawcy internetowi będą mieli obowiązek rzetelnej informacji

Nowe przepisy nakładają na handlowców przede wszystkim obowiązki informacyjne –  Ustawa zobowiązuje przedsiębiorcę trudniącego się e-handlem do rzetelnego i dokładnego informowania o wszelkich płatnościach w tym kosztach wysyłki – mówi mecenas Helena Fic z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych – Z chwilą wejścia w życie nowych przepisów wydłużeniu ulegnie też czas konsumenta na zwrot towaru. Okres ten zwiększy się z 10 do 14 dni kalendarzowych. Przedsiębiorcy powinni pamiętać o tym, że w wypadku zwrotu towaru spoczywa na nich obowiązek zwrotu pieniędzy wraz z kosztami przesyłki –  dodaje mec. Fic. Oczywiście, przedsiębiorca będzie miał obowiązek powiadomić klienta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy. Jeśli tego nie zrobi – to tylko na swoją szkodę, bowiem klient zyska wtedy możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 12 miesięcy. Warto pamiętać, że najpóźniej z chwilą podjęcia decyzji o zakupie, przedsiębiorca musi wyraźnie poinformować klienta m.in. o terminie realizacji zamówienia, czy usługach posprzedażowych i gwarancji. E-sklep musi także  dane identyfikacyjne w tym nazwę firmy, adres numer telefonu i numer pod którym przedsiębiorstwo zostało zarejestrowane.

Zobacz też: Test Ford KA 1.2 69 KM

Przycisk "Kup" już nie wystarczy

Dostosowanie się do zmian w prawie wymagać będzie zapewne modyfikacji organizacyjnych. Ale sporo zmienić się może na stronie internetowej handlowca. Nie chodzi tu tylko o konieczne korekty w regulaminie e-sklepu, które zgodne będą z nową literą prawa. Warto zwrócić uwagę na artykuł 17 nowej ustawy konsumenckiej. W przypadku w którym umowa jest zawierana na odległość i przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, przedsiębiorca musi zatroszczyć się aby konsument w momencie składania zamówienia potwierdził, że wie, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Ustawa mówi wprost – jeżeli zamówiona w sieci dokonuje się za pomocą przycisku, np. „Kup” to wówczas taki przycisk musi być wyraźnie oznaczony jednoznacznym sformułowaniem np. „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Wdrożenie przepisów pociągnie więc za sobą konieczność modyfikacji na stronach internetowych.

Zobacz też: Test Volkswagen cross up! 1.0 75 KM

Nowe przepisy ucywilizują e-handel

Czy grozi nam paraliż e-handlu? Jest to bardzo mało prawdopodobne – podobne przepisy obowiązują w krajach UE i dobrze się sprawdzają. Nowe przepisy mogą zachęcić do e-zakupów osoby, które do tej pory były wobec nich sceptyczne, bo bały się, że zostaną oszukane. Poza tym w handlu bardzo duże znaczenie ma opinią jaką cieszy się dany sprzedawca – w interesie samych handlowców jest stosowanie jasnych i przejrzystych zasad. Zadowolony konsument nie tylko wróci do naszego sklepu, ale jeszcze poleci go znajomym. Pamiętajmy, że konsumenci, których prawa są naruszane, mogą szukać pomocy w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów – zgodnie z prawem prezes UOKiK może nakładać na przedsiębiorców kary, wynoszące maksymalnie 10% przychodu w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Źródło: Fic, Syryca Kancelaria Radców Prawnych Sp. P.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Fedorowska

psycholog, mediator. Kancelaria Mediacyjna „Primum Consensus”.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »