REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różnice kursowe powstałe przy spłacie rat leasingowych

Sławomir Jędrzejewski
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zawarliśmy umowę leasingu operacyjnego, w której kwota umowy wyrażona jest we frankach (CHF) i przeliczona na złote według kursu z dnia umowy. Wprowadziliśmy tę wartość po stronie Wn jako środek trwały, po stronie Ma jako zobowiązanie leasingowe. Otrzymujemy faktury na raty w złotych według kursu z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury. Wartość z tej faktury pomniejsza zobowiązanie leasingowe. Kurs CHF wzrósł na tyle, że raty z faktur przewyższyły wartość pierwotną zobowiązania. Powstała więc różnica wynikająca z użycia różnych kursów na umowie i na fakturach. W jaki sposób powinniśmy zaksięgować tę różnicę i czy jest ona kosztem podatkowym?

Różnice kursowe powstałe przy zapłacie kolejnych rat leasingowych należy zaliczać odpowiednio do przychodów lub kosztów finansowych. Są one również uznawane podatkowo.

REKLAMA

Leasing operacyjny jest zbliżony do umów najmu i dzierżawy, co oznacza, że przedmiot umowy pozostaje w księgach rachunkowych finansującego i nie jest wykazywany w bilansie leasingobiorcy. Od momentu przekazania składnika umowy leasingobiorca księguje taki składnik majątku w ewidencji pozabilansowej na koncie „Środki trwałe przyjęte w leasing operacyjny”, a odpisy amortyzacyjne są kosztem leasingodawcy.

Warunki uznania umowy za umowę leasingu operacyjnego, określone w art. 17b, ust. 1 updop i w art. 23b ust. 1 updof to:

• zawarcie jej na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, w przypadku podlegających amortyzacji rzeczy ruchomych, lub na co najmniej 10 lat, w przypadku podlegających amortyzacji nieruchomości, oraz

• określenie sumy ustalonych w niej opłat, pomniejszonej o należny VAT, w kwocie nie niższej od wartości początkowej przedmiotu leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Normatywny okres amortyzacji to okres amortyzacji za pomocą metody liniowej, z zastosowaniem minimalnych stawek z załącznika do ustawy o podatku dochodowym, w którym następuje całkowite umorzenie środka trwałego.

REKLAMA

Z tego wynika, że w pytaniu mamy do czynienia z umową leasingu operacyjnego – w świetle przepisów Kodeksu cywilnego oraz ustawy o podatku dochodowym. Natomiast z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości – z leasingiem finansowym. Trudno bowiem nie spełnić jednego z warunków zawartych w art. 3 ust. 4 ustawy, co jest wymogiem zaliczenia danej umowy leasingowej do umów leasingu finansowego. W tej sytuacji finansujący pozostaje prawnym właścicielem przedmiotu leasingu do końca trwania umowy, chociaż korzystający zalicza go do składników swojego majątku. W takim przypadku odpisów amortyzacyjnych na gruncie podatku dochodowego dokonuje finansujący, a według prawa bilansowego odpisy amortyzacyjne są kosztem korzystającego. Faktury są wystawiane przez leasingodawcę zgodnie z harmonogramem wynikającym z umowy.

Z powodu różnej kwalifikacji umowy leasingu na gruncie prawa podatkowego i bilansowego wystąpią trwałe różnice w wyniku finansowym bilansowym i podatkowym, dlatego ewidencja takiej umowy powinna być dostosowana do potrzeb rachunkowości, a także pozwalać prawidłowo obliczyć dochód podatkowy.

Ponieważ operacja jest wyrażona w walucie obcej, należy nadmienić, że zgodnie z art. 30 ustawy o rachunkowości:

(...) nie rzadziej niż na dzień bilansowy wycenia się wyrażone w walutach obcych (...) składniki aktywów (...) i pasywów – po obowiązującym na ten dzień średnim kursie ogłoszonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski.

Dlatego od każdej raty można wyliczyć różnice kursowe (należy to uczynić nie rzadziej niż na dzień bilansowy) w stosunku do wartości wcześniej zarachowanego kapitału stanowiącego zobowiązania długoterminowe.

Na gruncie prawa podatkowego kosztem jest rata wpłacana finansującemu.

Zasady podatkowego rozliczania różnic kursowych zostały zawarte w art. 24c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którymi:

(...) różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.

REKLAMA

Przychodów i kosztów nie powiększa się o każdą zrealizowaną różnicę kursową oddzielnie, ale ustala się ich wartość globalną poprzez odjęcie sumy ujemnych różnic kursowych od sumy dodatnich różnic kursowych. Uzyskana w ten sposób wartość powiększa przychody podatkowe, jeżeli jest dodatnia, lub koszty uzyskania przychodów, jeżeli jest ujemna.

Nadmienić należy, że na gruncie prawa podatkowego nie budzi wątpliwości kwalifikowanie w koszty podatkowe rat leasingowych i wynikających z nich różnic kursowych. Inaczej jest w przypadku zakwalifikowania opłaty wstępnej leasingu jednorazowo w koszty uzyskania przychodów. W tej materii stanowisko organów podatkowych jest obecnie jednolite:

(...) bez względu na nazewnictwo (opłata wstępna, czynsz inicjalny, czynsz zerowy) – jeżeli uiszczenie wynikającej z umowy leasingu określonej kwoty jest warunkiem skuteczności tej umowy (jej zawarcia), to – z uwagi na tę właśnie rolę – należy przyjmować, że jest to koszt dotyczący całej umowy i ściśle określonego czasu jej trwania. (...) stanowią koszt pośredni, który należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, tj. proporcjonalnie do okresu trwania umowy (interpretacja indywidualna DIS w Poznaniu z 14 kwietnia 2008 r., sygn. ILPB3/423-80/08-4/EK).

Stanowisko to jest często podważane przez sądy. Na przykład WSA we Wrocławiu w wyroku z 5 października 2009 r. (sygn. akt I SA/Wr 633/09) stwierdził, że:

(...) koncepcja rozliczenia tych opłat proporcjonalnie do czasu trwania umowy nie ma racji bytu. Przepis art. 15 ust. 4d nakazuje bowiem rozliczenie kosztów pośrednich proporcjonalnie, nie normuje jednak kwestii, jak rozliczyć pozostałą część poniesionych już kosztów, gdy okres, którego miałyby dotyczyć, ulega skróceniu z przyczyn, których nie można było przewidzieć.

Podobnie stwierdza WSA w wyroku z 17 czerwca 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 24/08). W związku z tym trudno jednoznacznie ocenić, czy rata wstępna stanowi koszt podatkowy w momencie jej wniesienia, czy powinna być rozliczana przez cały okres trwania umowy.

PRZYKŁAD

Na podstawie umowy leasingu operacyjnego przyjęto środek trwały o wartości 50 000 CHF (po kursie 2,96 PLN/CHF). Suma opłat przez czas trwania umowy wyniesie 69 958,85 CHF. Raty miesięczne: 1903,29 CHF (rata czynszu: 1388,89 CHF, odsetek: 514,40 CHF).

EWIDENCJA KSIĘGOWA

1. Wprowadzenie środka trwałego do ewidencji na podstawie podpisanej umowy:

Wn „Środki trwałe” 148 000,00

Ma „Rozrachunki z tytułu leasingu finansowego” 148 000,00

2. Naliczenie amortyzacji (tylko dla celów bilansowych):

Wn „Amortyzacja” 2 466,67

Ma „Umorzenie” 2 466,67

3. Zapłata raty leasingowej zgodnie z harmonogramem (po kursie 3 PLN/CHF):

Wn „Rozliczenie zapłat rat leasingowych” 5 709,87

Ma „Rachunek bankowy” 5 709,87

4. Rozliczenie i zaksięgowanie powyższej raty leasingowej (odsetki i rata czynszu):

Wn „Rozrachunki z tytułu leasingu” 4 166,67

Wn „Koszty finansowe” 1 543,20

Ma „Rozliczenie zapłat rat leasingowych” 5 709,87

5. Rozliczenie różnic kursowych od spłaconej raty części kapitałowej:

(2,96 PLN/CHF – 3,00 PLN/CHF) x 1388,89 zł = –55,56

Wn „Inne koszty finansowe” 55,56

Ma „Rozrachunki z tytułu leasingu” 55,56

• art. 17b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 146, poz. 996

• art. 23b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

• art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA