| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie łańcuchem dostaw > Jak zarządzać ryzykiem operacyjnym w dostawach towarów w czasie wzmożonego ruchu towarowego?

Jak zarządzać ryzykiem operacyjnym w dostawach towarów w czasie wzmożonego ruchu towarowego?

Sprawny obieg informacji, szybkość reakcji, kompetencje pracowników i właściwy dobór sprzętu to tylko niektóre elementy istotne dla zarządzania ryzykiem w procesie logistycznym – pisze Radosław Moryń, dyrektor PEKAES SA.

Sektor TSL (Transport, Spedycja i Logistyka) jest gałęzią gospodarki, w której ryzyko operacyjne odgrywa i będzie odgrywać istotną rolę w procesie zarządzania na poziomie operacyjnym. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, jednak te, na które pragnę zwrócić uwagę wynikają ze stopnia złożoności oferowanych produktów, wysokiej podatności procesów transportowo-spedycyjnych na zmianę warunków realizacji zlecenia, przesunięcia procesu decyzyjnego do poziomu operacyjnego oraz oddania realizacji procesu i nadzoru nad nim dostawcom usług przewozowych.

Znajdź punkty krytyczne w procesie logistycznym

Mówiąc o produktach w kontekście ryzyka operacyjnego podstawowym elementem jest precyzyjne i jasne określenie zakresu i przedmiotu współpracy jako podstawy do zidentyfikowania obszarów i rodzajów ryzyka oraz określenia punktów krytycznych, decydujących o sprawności procesów. Z reguły powyższe działania mają miejsce na etapie wstępnych uzgodnień warunków współpracy i warto poświęcać im odpowiednio dużo uwagi.

Drugim krokiem jest przyjęcie odpowiednich rozwiązań do zarządzania uprzednio zidentyfikowanym ryzykiem oraz ustalenie zasad monitorowania procesów. Istotą procesów transportowo-spedycyjnych jest fizyczne przemieszczanie ładunków w określonych relacjach wraz z ich obsługą w terminalach lub magazynach dostawcy usług.
W tym aspekcie zarządzanie ryzykiem operacyjnym związane jest z umiejętnością udzielenia odpowiedzi na pytania co może się wydarzyć na poszczególnych etapach realizacji usługi oraz opracowanie rutyn postępowania w sytuacjach awaryjnych?

Dla procesów transportowo-spedycyjnych bardzo ważnym czynnikiem jest sprawny obieg informacji między ich uczestnikami oraz wypracowanie standardów zachowań, których celem jest zarówno zabezpieczenie wartości jaką jest przewożony towar jak i zabezpieczenie interesu stron z punktu widzenia odpowiedzialności za potencjalną stratę.

Do typowych sytuacji niestandardowych należy zaliczyć utratę częściową lub całkowitą towaru w wyniku jego kradzieży, utratę lub uszkodzenie ładunku w wyniku zdarzeń losowych (m in. wypadek komunikacyjny lub pożar środka transportu w wyniku zwarcia instalacji elektrycznej) bądź uszkodzenia i zaginięcia powstałe podczas obsługi terminalowej lub magazynowej. Umiejętność prawidłowej, szybkiej reakcji pozwala minimalizować straty.

W zarządzaniu ryzykiem operacyjnym krytyczną rolę odgrywają kompetencje pracowników obsługujących zlecenia oraz monitorujących ich realizację (w tym przypadku kompetencje rozumiane są jako wypadkowa doświadczeń, wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaną pracą). W odróżnieniu od innych sektorów gospodarki, gdzie decyzje biznesowe zarezerwowane są wyłącznie dla kadry kierowniczej, w sektorze TSL spedytor w zależności od okresu, o jakim mówimy, podejmuje dziesiątki lub setki decyzji, których skutki mają istotny wpływ na wynik finansowy osiągany przez całą organizację.

reklama

Autor:

dyrektor rozwoju PEKAES SA

Źródło:

Własne

Zdjęcia


Podatki 2017 cz. 2 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)29.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Admiral Tax Ltd

Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »