REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem w logistyce. Jak przygotować się do zdarzeń nieprzewidywalnych

Jacek Tyburek
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzanie ryzykiem to podstawowy element planowania działań w przypadku wystąpienia zdarzeń nieprzewidywalnych, takich jak, w naszej strefie geograficznej, trzęsienie ziemi czy tsunami, jak również zdarzeń przewidywalnych np. powodzi czy wyjątkowo mroźnych zim. Jest to bardzo istotna sfera działania każdej dużej organizacji, a w szczególności firmy logistycznej.

Podstawą do przygotowania się do skutecznego zarządzania w sytuacji kryzysowej jest identyfikacja potencjalnych zagrożeń. Tylko będąc świadomym potencjalnego ryzyka można przystąpić do planowania działań i scenariuszy.

REKLAMA

Metodami pomocnymi w tworzeniu procesu zarządzania incydentami, ale również planowaniem działań prewencyjnych są normy: ISO 25999 (System zarządzania ciągłością działania) oraz ISO 28000 (System zarządzania ciągłością łańcucha dostaw). Oba systemy mają na celu ustrukturyzowanie pracy nad zbudowaniem bezpiecznego środowiska dla własnego biznesu, ale również odpowiedzialnego postępowania w stosunku do swoich klientów.

Z punktu widzenia Klienta

Dziś można powiedzieć, że zleceniodawcy firm z branży TSL m.in. producenci elektroniczni, motoryzacyjni czy FMCG, stosują już procesy zarządzania ryzykiem. Posiadanie planów postępowania w kryzysie i planów zarządzania ciągłością działania jest normą
w przeważającej większości zakładów produkcyjnych. Firmy posiadające własne polityki
z zakresu Business Continuity często wymagają od swoich podwykonawców wdrożenia efektywnych procesów zarządzania własnym bezpieczeństwem. Coraz częściej przeprowadza się także audyt w rodzaju Vendor Due Diligence, w którym bada się poziom wdrożenia procedur szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Duże firmy branży TSL mogą zaoferować swoim klientom większe bezpieczeństwo łańcucha dostaw. Działalność w systemie naczyń połączonych, jakimi są oddziały firmy połączone systemem sprawnego transportu, powodują, że ryzyka, czy wręcz incydenty przeradzające się w sytuacje kryzysowe, mogą być sprawnie rozwiązane poprzez przeniesienie operacji logistycznej z lokalizacji dotkniętej katastrofą naturalną lub innym zdarzeniem. Klauzule dotyczące bezpieczeństwa ciągłości dostaw są coraz częściej nieodłącznym elementem umów z klientami. Badania jednej z firm zajmujących się certyfikacją wskazują, że firmy poważnie rozważają możliwość zapłacenia od 5-10% więcej za usługi operatora logistycznego, zapewniającego skuteczny system zapewnienia ciągłości działania, w tym wdrożenia alternatywnych, często bardziej skomplikowanych i bardziej kosztownych rozwiązań.

Gdy już wystąpi kryzys

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Choć może to brzmieć banalnie, zachowanie zimnej krwi i nie poddawanie się emocjom jest kluczem do wyjścia z trudnej sytuacji obronną ręką. Popełnianie błędów w momencie identyfikacji incydentu, czy sytuacji kryzysowej może mieć fatalne skutki w dalszym procesie reagowania. Firmy, które wdrożyły system zarządzania ciągłością działania i zarządzania kryzysowego są z reguły przygotowane z punktu widzenia procesów, dokumentów, rekomendacji, kontaktów i wiedzy, jak się zachować. Żeby ten stan osiągnąć konieczne jest spokojne i systemowe wdrażanie procesów zarządzania ciągłością działania we własnych organizacjach.

Zazwyczaj w okresach, gdy firma pracuje normalnie, koordynacją zarządzania ryzykiem
i ciągłością działania, zajmuje się w firmie osoba lub dział powołany do zapewnienia bezpieczeństwa lub zarządzania ryzykiem. Firmy, które mają w swojej strukturze organizacyjnej specjalistę ds. bezpieczeństwa, rozumianego jako bezpieczeństwo inne, niż BHP, włączają element koordynacji systemu zapewnienia ciągłości działania temu specjaliście.

REKLAMA

W sytuacji, w której firma staje w obliczu kryzysu, musi powołać zespoły pracujące
w warunkach reakcji na kryzys. Są to zazwyczaj osoby, które na co dzień pracują w ramach swoich normalnych obowiązków. Typowo powołuje się następujące zespoły:
- zespół zarządzający, który zazwyczaj jest zbliżony do rady dyrektorów, zespół wykonawczy, składający się z managerów średniego i niższego szczebla
- oraz zespół ds. komunikacji (wewnętrznej i zewnętrznej).

Operator logistyczny odpowiadający za terminowość dostaw, nie może pozwolić sobie na przypadkowość działań, czy działania ad hoc. W procesie zarządzania ryzykiem podstawa jest definiowanie kluczowych ryzyk, prawdopodobieństwo ich materializacji i wpływu na biznes. W procesach planowania ciągłości działania, analizuje się kluczowe dla organizacji zasoby i procesy oraz możliwości zbudowania alternatywnych rozwiązań tak, aby klienci nie odczuli w ogóle, albo odczuli w minimalnym stopniu skutki zdarzeń negatywnych. Inną sprawą jest fakt, iż klienci firm
z zakresu TSL coraz częściej zainteresowani są włączeniem swoich partnerów logistycznych do własnego systemu zarządzania ciągłością działania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA