REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na paliwo do samochodów zastępczych

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na paliwo do samochodów zastępczych
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na paliwo do samochodów zastępczych

REKLAMA

REKLAMA

Na czas naprawy samochodu firmowego często przedsiębiorcy otrzymują pojazd zastępczy. Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup paliwa do samochodów zastępczych?

W związku z koniecznością naprawy  leasingowanego samochodu, spółka z o.o. korzysta z samochodu zastępczego. W związku z powyższym zadała pytanie o możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup paliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Czy cena OC zależy od rodzaju nadwozia samochodowego?

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o PDOP), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników
majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra; podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Pod pojęciem stawki za 1 km przebiegu pojazdu należy rozumieć stawkę określoną dla samochodów osobowych, uwzględniającą odpowiednio pojemność silnika (art. 16 ust.4 ustawy o PDOP).

Na podstawie art. 16 ust. 3b ustawy o PDOP, przepis art.16 ust. 1 pkt 51 nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu w rozumieniu ustawy o PDOP.

Zobacz też: Przydatność systemów telematycznych w efektywnym zarządzaniu flotą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup paliwa do samochodów zastępczych?

REKLAMA

Jeżeli leasingowany samochód został oddany do naprawy do serwisu, a na czas tej naprawy serwis udostępnił samochód zastępczy (auto nie zostało wydane w ramach obowiązującej umowy leasingowej), wówczas wydatki dotyczące używania samochodu zastępczego będą stanowić koszty podatkowe tylko do limitu tzw. kilometrówki. W tej sytuacji konieczne jest  prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu.

Ewidencja ta zawiera dane służące weryfikacji rzeczywistego wykorzystywania pojazdu na cele służbowe. Do kosztów faktycznych użycia samochodu osobowego można zaliczać: koszty paliwa, koszty serwisu, koszty płynów eksploatacyjnych, koszty przeglądów serwisowych, koszty remontów, koszty zakupu części zamiennych, ubezpieczenia pojazdu, ale także koszty przejazdu autostradą i opłaty parkingowe (np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8.5.2014 r., sygn.akt III SA/Wa 3005/13).
Nie zalicza się natomiast do omawianego limitu kosztów poniesionych z tytułu najmu takiego samochodu. Wydatek tego typu należy traktować jak zwykły koszt podatkowy (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 05.01.2015 r., znak:ILPB4/423-483/14-4/ŁM).

Ewidencja przebiegu pojazdu nie stanowi jednak dowodu potwierdzającego poniesienie wydatków. Wartości z niej wynikające  określają jedynie limit wydatków, które można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Natomiast kosztem podatkowym mogą być jedynie, w wyznaczonym przez ww. ewidencję limicie, faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane wydatki (w tym wydatki na paliwo) związane z samochodem osobowym, dla którego jest ona prowadzona.

Reasumując, wydatki eksploatacyjne (tu: wydatki na paliwo) poniesione w związku z używaniem samochodu osobowego, który nie stanowi składnika majątku Spółki, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych wyłącznie w ramach limitu tzw. kilometrówki.

Tekst: Anna Dziura ECDDP sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA