| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Dlaczego popularność leasingu w logistyce rośnie?

Dlaczego popularność leasingu w logistyce rośnie?

Tylko w ubiegłym roku o 20% zwiększyła się liczba osób biorących auta w leasing. Taki sposób finansowania pojazdów jest wyjątkowo korzystny szczególnie dla małych i średnich działalności gospodarczych. Łącznie polskie firmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyleasingowały ponad 26 tysięcy pojazdów, z czego mniej niż 50% stanowiły auta osobowe. Skąd taka popularność tej formy finansowania?

Warto tutaj zwrócić uwagę na to, co aktualnie w tym temacie dzieje się w Europie Zachodniej. Tam często leasingowanie auta traktowane jest jak długoterminowy wynajem. Przedsiębiorca "wypożycza auto", następnie je eksploatuje (zwłaszcza jeśli chodzi o biznesy oparte o logistykę) a następnie po 6-7 latach auto spłaca do końca i kupuje, lub oddaje. Po oddaniu samochodu przedsiębiorca może oczywiście

Więcej informacji na temat leasingu znajdziesz tutaj

W Polsce sprawa wygląda podobnie - polscy przedsiębiorcy, zwłaszcza prowadzący start-upy czy zajmujący się logistyką, coraz częściej szukają sposobów na to, by ich biznes prosperował jak najlepiej, jednocześnie jak najszybciej przynosząc dochody i jak najmniejsze koszty.

Leasing operacyjny jest bardzo atrakcyjny ze względu na podatki. Główneą zaletą tej metody jest możliwość praktycznie całkowitego wrzucenia rat w koszty prowadzenia biznesu (wpłacane raty są kosztem uzyskania przychodów, który można odliczyć). Niskie koszty wiążą się z długim czasem 'kredytowania' samochodu. Warto śledzić na bieżąco oferty banków i dealerów samochodowych, niektóre firmy wprowadzają krótkoterminowe wynajmy o niskim oprocentowaniu i niskich ratach. Trzeba jednak cały czas trzymać rękę na pulsie - oferty są zwykle dostępne na krótko oraz są to tak zwane jednorazowe zrywy, mające na celu pozyskanie klientów.

Na polskim rynku widać tendencję do uzupełniania oferty leasingowej dodatkowymi usługami - ubezpieczeniem, zarządzaniem, opieką serwisową czy nawet ogumieniem. W Polsce korzysta z tego średnio 30% przedsiębiorców decydujących się na leasing. Jednak na Zachodzie są to liczby rzędu 70-80% korzystających. To znak, że i u nas tendencja jest wyraźnie wzrostowa. Często leasing operacyjny łączony jest z full service leasing. By dobrać odpowiednią dla siebie metodę finansowania warto systematycznie przeglądać dostępne oferty leasingowania i na bieżąco je ze sobą porównywać.

Logistyka to biznes, w którym samochody są wyjątkowo eksploatowane. Dlatego też finansowanie zakupu wysokiej jakości aut dostawczych za pomocą tradycyjnego kredytu gotówkowego lub samochodowego może się okazać źródłem wielu strat. Dlatego w tym właśnie specyficznym biznesie idealnie sprawdza się leasing full serwis lub zwykły leasing operacyjny. Przedsiębiorca związuje się z autem na 3 do 5 lat, maksymalnie na 7 lub 8, w zależności od oferty banku i dealera, oraz od wartości auta. Następnie przez ten czas, rozliczając raty w kosztach prowadzenia biznesu, eksploatuje auto, by następnie oddać je dealerowi i wziąć w leasing kolejne.

Oczywiście zdarza się też tak, że po 8 latach użytkowania jakiegoś auta zapragniemy je mieć na własność. Wówczas nic prostszego - wystarczy kupić je od dealera po odpowiednio niskiej cenie i po odjęciu kapitału spłaconego w dotychczasowych ratach. Dzięki temu, jeśli odpowiednio dobrze będziemy zarządzać finansowaniem auta i spłacaniem rat, możemy uzyskać w dobrej cenie auto, do którego jesteśmy przyzwyczajeni i którego historię napraw i usterek znamy (w końcu posiadamy to auto w firmie od momentu opuszczenia przez nie salonu).

Jednym z niewielu minusów leasingowania aut jest niewielki wybór samochodów osobowych i dostawczych. Zmieniło się to zwłaszcza kilka lat temu dzięki wprowadzeniu w życie odpowiednich ustaw. Niektórzy dealerzy okazjonalnie poszerzają swoją ofertę - warto trzymać rękę na pulsie i na bieżąco sprawdzać ofertę w interesujących nas markach.

Źródło: Materiał firmy CLS

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Błońska

Radca prawny w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Ukończyła aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Łodzi i uzyskała tytuł zawodowy radcy prawnego. Specjalizuje się w prawie spółek, pracy, medycznym i farmaceutycznym. Posiada bogate doświadczenie w kompleksowej obsłudze podmiotów indywidualnych oraz instytucjonalnych, m.in. w doradztwie w bieżącej działalności oraz w szczególnych przedsięwzięciach, w tworzeniu i rejestracji spółek prawa handlowego, oddziałów, przedstawicielstw oraz w pozyskiwaniu zezwoleń i dokonywaniu wymaganych zgłoszeń w organach administracji publicznej. Doradza w zakresie wyboru najkorzystniejszej formy prawnej prowadzonej działalności. Specjalizuje się również w szeroko pojętej windykacji poprzez dochodzenie roszczeń finansowych od przedsiębiorców oraz osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Odpowiada za bieżącą obsługę przedsiębiorców i wspieranie ich w kontaktach z kontrahentami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK