| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Logistyka > Zarządzanie flotą > Dlaczego popularność leasingu w logistyce rośnie?

Dlaczego popularność leasingu w logistyce rośnie?

Tylko w ubiegłym roku o 20% zwiększyła się liczba osób biorących auta w leasing. Taki sposób finansowania pojazdów jest wyjątkowo korzystny szczególnie dla małych i średnich działalności gospodarczych. Łącznie polskie firmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyleasingowały ponad 26 tysięcy pojazdów, z czego mniej niż 50% stanowiły auta osobowe. Skąd taka popularność tej formy finansowania?

Warto tutaj zwrócić uwagę na to, co aktualnie w tym temacie dzieje się w Europie Zachodniej. Tam często leasingowanie auta traktowane jest jak długoterminowy wynajem. Przedsiębiorca "wypożycza auto", następnie je eksploatuje (zwłaszcza jeśli chodzi o biznesy oparte o logistykę) a następnie po 6-7 latach auto spłaca do końca i kupuje, lub oddaje. Po oddaniu samochodu przedsiębiorca może oczywiście

Więcej informacji na temat leasingu znajdziesz tutaj

W Polsce sprawa wygląda podobnie - polscy przedsiębiorcy, zwłaszcza prowadzący start-upy czy zajmujący się logistyką, coraz częściej szukają sposobów na to, by ich biznes prosperował jak najlepiej, jednocześnie jak najszybciej przynosząc dochody i jak najmniejsze koszty.

Leasing operacyjny jest bardzo atrakcyjny ze względu na podatki. Główneą zaletą tej metody jest możliwość praktycznie całkowitego wrzucenia rat w koszty prowadzenia biznesu (wpłacane raty są kosztem uzyskania przychodów, który można odliczyć). Niskie koszty wiążą się z długim czasem 'kredytowania' samochodu. Warto śledzić na bieżąco oferty banków i dealerów samochodowych, niektóre firmy wprowadzają krótkoterminowe wynajmy o niskim oprocentowaniu i niskich ratach. Trzeba jednak cały czas trzymać rękę na pulsie - oferty są zwykle dostępne na krótko oraz są to tak zwane jednorazowe zrywy, mające na celu pozyskanie klientów.

Na polskim rynku widać tendencję do uzupełniania oferty leasingowej dodatkowymi usługami - ubezpieczeniem, zarządzaniem, opieką serwisową czy nawet ogumieniem. W Polsce korzysta z tego średnio 30% przedsiębiorców decydujących się na leasing. Jednak na Zachodzie są to liczby rzędu 70-80% korzystających. To znak, że i u nas tendencja jest wyraźnie wzrostowa. Często leasing operacyjny łączony jest z full service leasing. By dobrać odpowiednią dla siebie metodę finansowania warto systematycznie przeglądać dostępne oferty leasingowania i na bieżąco je ze sobą porównywać.

Logistyka to biznes, w którym samochody są wyjątkowo eksploatowane. Dlatego też finansowanie zakupu wysokiej jakości aut dostawczych za pomocą tradycyjnego kredytu gotówkowego lub samochodowego może się okazać źródłem wielu strat. Dlatego w tym właśnie specyficznym biznesie idealnie sprawdza się leasing full serwis lub zwykły leasing operacyjny. Przedsiębiorca związuje się z autem na 3 do 5 lat, maksymalnie na 7 lub 8, w zależności od oferty banku i dealera, oraz od wartości auta. Następnie przez ten czas, rozliczając raty w kosztach prowadzenia biznesu, eksploatuje auto, by następnie oddać je dealerowi i wziąć w leasing kolejne.

Oczywiście zdarza się też tak, że po 8 latach użytkowania jakiegoś auta zapragniemy je mieć na własność. Wówczas nic prostszego - wystarczy kupić je od dealera po odpowiednio niskiej cenie i po odjęciu kapitału spłaconego w dotychczasowych ratach. Dzięki temu, jeśli odpowiednio dobrze będziemy zarządzać finansowaniem auta i spłacaniem rat, możemy uzyskać w dobrej cenie auto, do którego jesteśmy przyzwyczajeni i którego historię napraw i usterek znamy (w końcu posiadamy to auto w firmie od momentu opuszczenia przez nie salonu).

Jednym z niewielu minusów leasingowania aut jest niewielki wybór samochodów osobowych i dostawczych. Zmieniło się to zwłaszcza kilka lat temu dzięki wprowadzeniu w życie odpowiednich ustaw. Niektórzy dealerzy okazjonalnie poszerzają swoją ofertę - warto trzymać rękę na pulsie i na bieżąco sprawdzać ofertę w interesujących nas markach.

Źródło: Materiał firmy CLS

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »